Aby na silnicích neumírali zbytečně lidé

Na evropských silnicích každoročně umírají tisíce lidí. Za poslední rok zemřelo v Evropě 25 100 obětí autonehod a 135 tisíc bylo vážně zraněno. Jen v České republice si nehody na silnicích bohužel vyžádaly 565 životů a 2 465 osob bylo vážně zraněno. Naše silnice patří mezi nejméně bezpečné v celé Evropě. To je pro mne jako lékařku nepřijatelné. Proto je bezpečnost silničního provozu jedním z témat, kterým se dlouhodobě věnuji.

Víte, že od května loňského roku si nová auta umí po nehodě sama zavolat pomoc? Díky mé práci na systému, kterému se říká eCall, přijedou záchranáři k vážné nehodě mimo město zhruba dvakrát rychleji než dosud. Už i u nás od té doby záchranáři našli několik řidičů v bezvědomí, kterým eCall zachránil život.

Více než devět z deseti dopravních nehod vzniká chybou řidiče, vozidla nebo infrastruktury. Vývoj v posledních letech pokročil natolik, že nové automobily můžou řidičům pomoci předcházet nehodám nebo zmírnit jejich následky. Prosadila jsem několik asistenčních systémů jako standardní výbavu nových vozidel, aby bezpečnost nebyla luxus za příplatek. Ale pozor. Trvám na tom, že řidič musí být vždy tím, kdo ovládá své vozidlo. Proto jsem vybojovala, aby bylo možné všechny asistenční prvky v případě potřeby vypnout. Technika musí řidiči pomáhat a nikoliv ho vystavovat nebezpečným situacím nebo ho stresovat. Zlepší se také přímý výhled z kabin nákladních automobilů. To je důležité opatření pro zvýšení bezpečnosti a také přehledu řidiče v nejtěsnějším okolí jeho vozidla. Jezdím na kole, tak moc dobře vím, do kolika nebezpečných situací jsem se ne vlastní vinou dostala, jen proto, že mne řidič neviděl. Jsou to právě cyklisté a chodci, kdo z podobných kolizí vychází nejhůř.

Nikdy nebudu podporovat jízdu pod vlivem alkoholu nebo návykových látek. Jsem proto pro zachování nulové tolerance.