Europoslanci dnes
na plenárním zasedání ve Štrasburku schválili výsledný text nařízení o schvalování
motorových vozidel a dozoru nad trhem. Zákonodárci dali zelenou kompromisnímu textu,
který původně v reakci na skandál automobilky Volkswagen navrhla Evropská
komise, a na kterém se po dvou letech projednávání shodli zástupci členských
států a právě Evropský parlament.
V současné
době musí být na vozidle před jeho schválením testováno asi 70 různých
požadavků, včetně bezpečnosti nebo emisí. Schválení, které následně udělují
vnitrostátní orgány a které je doplněno osvědčením o shodě, je na principu
vzájemného uznávání platné v rámci celé EU. Podle poznatků Evropské komise
však systém trpí v praxi řadou nedostatků, ať už co do transparentnosti
nebo neúčinného vymáhání nastavených pravidel.
Přijaté nařízení
přinese proto řadu novinek, mezi které patří například požadavek, aby
vnitrostátní orgány kontrolovaly minimálně jedno ze 40 tisíc vozidel, uvedených
do provozu za předchozí rok, přičemž alespoň pětina zkoušek by se měla týkat
emisí. Státy budou muset také striktně organizačně oddělit schvalovací orgány
od orgánů dozoru, navýšeny mají být i finanční prostředky na dohled. Více
pravomocí v systému schvalování dostane i Evropská komise, která by měla
hodnotit národní postupy procesu schvalování. Zákon také umožní vyšší sankce
v případě porušení pravidel.
„Záměrem zákonodárců nebylo hledat obětního
beránka, ale seriózně řešit systémová selhání při schvalování motorových
vozidel. Věřím, že posílení transparentnosti celého systému je v zájmu
všech jeho aktérů, evropský automobilový průmysl si již nemůže dovolit další
oslabení své důvěryhodnosti. Důležité je, aby jakákoliv porušení pravidel nezaplatil
v konečném důsledku spotřebitel. Naopak by měli spotřebitelé mít v
případě, že jim vznikne škoda, nárok požadovat náhradu. Zde nám stále chybí
účinné nástroje v podobě institutu hromadných žalob, na kterém chci ještě
v tomto mandátu zapracovat,“ uvedla po hlasování česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD).