Občané
s postižením budou nově moci plně využívat některé zboží a služby, jako
jsou počítače, mobilní telefony nebo bankomaty. Evropský parlament dnes
schválil zákon, který ukládá vybraným výrobcům a prodejcům povinnosti nabízet
je v takové podobě, aby je mohl používat skutečně každý. Zpřístupní se
například také automaty na jízdenky.
Zákon připravila česká europoslankyně Olga
Sehnalová (ČSSD), po dnešním
hlasování uvedla:
„Dneškem jsme udělali velký krok vpřed pro starší
osoby a osoby se zdravotním postižením v Evropě, aby měly přístup ke
kvalitnějším službám a produktům nezbytným pro každodenní život. Tohoto výsledku
si vážím jako dosud největšího úspěchu mého několikaletého boje za práva osob s
postižením a jsem ráda, že jsem mohla osobně přispět ke zlepšení sociálního
začlenění osob s postižením do společnosti.“
„Výsledek ale mohl být podstatně lepší. Díky
neochotě ministrů průmyslu a obchodu členských států z výsledného textu
vypadla řada mých návrhů, zejména v oblasti snazší mobility. Je to
promarněná příležitost, které budu ještě dlouho litovat. Evropský akt
přístupnosti proto považuji za odrazový můstek směrem k lepší přístupnosti
všude v Evropě, na který musí navázat další aktivity,“ upozornila poslankyně Sehnalová, která je v Evropském parlamentu také
předsedkyní skupiny poslanců zabývající se právy lidí s postižením.
Díky stárnutí
obyvatelstva bude do roku 2020 v Evropě 120 milionů lidí s různým stupněm
postižení. Mnozí občané přitom mají problém využívat produkty a služby, které
jsou součástí každodenního života a které jsou často považovány za
samozřejmost.
Co se do
zákona podařilo prosadit?
·
Pozitivní
prvky zejména v oblasti e-dostupnosti a digitálního zboží a služeb, což znamená, že požadavky na přístupnost
se vztahují na:
o
počítače,
mobilní telefony a čtečky
o
samoobslužné
terminály, platební terminály a bankomaty
o
telekomunikační
služby, internetové bankovnictví, webové stránky internetových obchodů
·
Doplnění
nedávné dohody ke Směrnici o audiovizuálních mediálních službách zavedením
požadavků na přístupnost služeb poskytujících přístup k audiovizuálním službám,
např. elektronický programový průvodce (EPG)
·
Některá
zlepšení v přístupnosti informací pro dopravu, jako jsou požadavky na
přístupnost jízdenek a automatů na vydávání jízdenek a cestovní informace,
včetně informací v reálném čase
·
V
zásadě pokrytí požadavků na přístupnost nouzových signálů z telefonu na
vysílač (soukromé telekomunikační společnosti) a na volání na jednotné
Evropské číslo tísňového volání 112
·
Zahrnutí
dobrých a dostatečně normativních technických požadavků na přístupnost
(uvedených v Příloze I)
o
Doufejme,
že v budoucnu všechny obecné požadavky na přístupnost, které jsou zavedeny v
unijním právu, mohou pro účely provádění požadavků odkazovat na konkrétní
technické požadavky na přístupnost obsažené v Aktu o přístupnosti.
o
Prozatímní
dohoda navíc obsahuje ustanovení o zadávání veřejných zakázek, které stanovuje
„předpoklad shody“, pokud se zadavatelé rozhodnou použít technické požadavky
Aktu o přístupnosti pro své postupy zadávání veřejných zakázek. To napomáhá
zaplnit mezeru ve Směrnicích o zadávání veřejných zakázek a povzbudí zadavatele
a firmy v celé Unii, aby využívali technické požadavky uvedené v Aktu o
přístupnosti.
Co jsem
požadovala, ale členskými státy bylo odmítnuto?
·
Povinné
požadavky na přístupnost pro vhodné prostředí služeb spadající do oblasti působnosti – dohoda
obsahuje pouze dobrovolnou doložku, která členským státům umožňuje zavést
povinné požadavky, pokud se tak rozhodnou
·
Zahrnutí
požadavků na přístupnost pro dopravní infrastrukturu a vozidla, a uplatňování požadavků na přístupnost
na stejné úrovni u městské dopravy, pokud jde o delší vzdálenosti (městská
doprava je zahrnuta pouze v mírnějším režimu)
·
Úplné
zahrnutí požadavků na přístupnost pro jednotné Evropské číslo tísňového volání
112 - konečná dohoda ponechává
členským státům možnost využít externí poskytovatele přenosových služeb, dokud
neprovedou aktualizaci technologie, kterou používají k zodpovězení a zpracování
tísňových volání. Využití externích poskytovatelů přenosových služeb by mohlo
snížit rovný přístup k číslu 112
·
Rychlá
aplikace – prozatímní
dohoda předpokládá tři roky pro členské státy k provedení Směrnice, tři roky od
tohoto data, aby začaly uplatňovat Směrnici, a několik přechodných období
(např. u služeb, kde byly smlouvy o službách uzavřené před datem účinnosti,
mohou zůstat tyto smlouvy nezměněny dalších 5 let nebo do uplynutí jejich
platnosti).
·
Zrušení
výjimky pro mikropodniky v oblasti služeb – směrnice vyjímá z oblasti působnosti všechny
mikropodniky, poskytující služby, které přitom tvoří velkou část e-commerce