Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO)

Stálá členka
Výbor se zabývá otázkami týkajícími se koordinace vnitrostátních právních předpisů v oblasti vnitřního trhu a celní unie, zejména volného pohybu zboží včetně harmonizace technických norem, svobody usazování a volného poskytování služeb (s výjimkou finančních a poštovních služeb). Výbor se dále věnuje fungování jednotného trhu, včetně opatření majících za cíl určení a odstranění možných překážek pro zavádění jednotného trhu a jednotného digitálního trhu. V kompetenci výboru je i prosazování a ochrana hospodářských zájmů spotřebitelů, s výjimkou záležitostí týkajících se veřejného zdraví a bezpečnosti potravin. V neposlední řadě má výbor v gesci politiky a právní úpravy týkající se prosazování pravidel jednotného trhu a práv spotřebitelů.




Hlavní zpravodajství a další aktivity ve výboru

DRUHÉ VOLEBNÍ OBDOBÍ (2014-2019)

Dvojí kvalita výrobků na vnitřním trhu
Jako hlavní zpravodajka Evropského parlamentu ke dvojí kvalitě jsem vypracovala usnesení, které vyzvalo k rozšíření tzv. černé listiny směrnice o nekalých obchodních praktikách o zákaz dvojí kvality. Co to znamená? Že nabízet na vnitřním trhu značkové výrobky, které na první pohled vypadají pro spotřebitele všude stejně, ale ve skutečnosti se svým obsahem liší (například menší podíl hlavní suroviny nebo použití náhražky), je nekalou pratikou a může být postihováno jako nezákonné. Přehled řady mých aktivit k tématu dvojí kvality výrobků naleznete zde.

Evropský akt přístupnosti
Za sociální demokraty jsem vedla jednání o legislativních požadavcích na přístupnost výrobků a služeb. Takzvaný "Akt přístupnosti" je horizontální právní předpis EU, který pokrývá širokou škálu produktů a služeb, jako jsou počítačová nebo telefonní zařízení, samoobslužné terminály a řada on-line a offline služeb včetně dopravy, bankovních služeb nebo elektronického obchodu.

Zavedení palubního systému eCall
Jako hlavní zpravodajka jsem vyjednávala o zavedení veřejného systému tísňového volání eCall, který v případě dopravní nehody přivolá automaticky pomoc záchranářů a podstatně urychlí jejich příjezd kdekoliv v Evropě. Může tak zachránit až 2500 životů ročně a podstatně zmírnit následky zranění při dopravních nehodách. Systémem eCall jsou díky tomuto nařízení od 31. března 2018 postupně vybavovány všechny nové modely osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel.

Akt o jednotném digitálním trhu
Akt upozorňuje na otázky související s digitální revolucí - jaké bude mít dopady na společnost, přístup ke zboží a službám, pracovní podmínky zaměstnanců či veřejnou správu. Jako stínová zpravodajka jsem do textu prosadila řadu připomínek týkajících se spotřebitelské politiky.

Nekalé obchodní praktiky v potravinářském řetězci
Poslanci Evropského parlamentu se v této zprávě shodli, že nekalé obchodní praktiky mezi jednotlivými aktéry v potravinářském řetězci jsou závažný problém, který vyžaduje legislativní opatření na evropské úrovni, a vyzvali Komisi, aby předložila návrh takového řešení.

Spolupráce dozorových orgánů na ochranu spotřebitele
Jako hlavní zpravodajka za Evropský parlament vyjednávám se zástupci členských států v Radě EU o nařízení, které má zlepšit vymáhání spotřebitelských práv v EU. Návrh má podstatně rozšířit pravomoci dozorových orgánů, mezi které patří například Česká obchodní inspekce nebo Český telekomunikační úřad, v oblastech vyšetřování, vymáhání práva a stanovení nápravných opatření.


PRVNÍ VOLEBNÍ OBDOBÍ (2009-2014)

Zavedení palubního systému eCall
Jako hlavní zpravodajka jsem vyjednávala o zavedení veřejného systému tísňového volání eCall, který v případě dopravní nehody přivolá automaticky pomoc záchranářů a podstatně urychlí jejich příjezd kdekoliv v Evropě. Může tak zachránit až 2500 životů ročně a podstatně zmírnit následky zranění při dopravních nehodách. Systémem eCall budou díky tomuto nařízení postupně vybaveny všechny nové modely osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel po 31. březnu 2018.

Směrnice o právech spotřebitelů
Stála jsem u zrodu směrnice, díky které lidé získají lepší informace nejen o výrobku, ale i o jeho konečné ceně a budou moci snadněji odstoupit od kupní smlouvy v případě problémů.

Nekalé obchodní praktiky
Byla jsem stínovou zpravodajkou hodnocení směrnice o nekalých obchodních praktikách, které upozorňovalo na nutnost lepšího provádění stávajících pravidel a zvýšení sankcí za jejich nedodržování. V České republice již od roku 2011 pořádám vzdělávací semináře nejen pro seniory s praktickými radami o ochraně před nekalými obchodními praktikami a na toto téma jsem také vydala několik publikací.

Aktuálně z výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů

Moje videa
Hanácké bál - Brusel

9.5.2013 | Jaký byl Hanácké bál v Bruselu? Podívejte se na naše video
Stáhněte si

Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2019. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]