Vysílání pracovníků v EU: Poslanci schválili směrnici zavádějící stejnou mzdu za stejnou práci

Evropský parlament v úterý schválil konečné znění legislativy, která pracovníkům vyslaným do jiného členského státu EU přinese stejnou mzdu za stejnou práci na stejném místě.

Nová směrnice by měla zvýšit ochranu vysílaných pracovníků a zajistit spravedlivější hospodářskou soutěž pro podniky na vnitřním trhu Unie. Poslanci její konečné znění, které je výsledkem dohody vyjednavačů EP a Rady (ministrů) EU, schválili poměrem hlasů 456 (pro): 147 (proti): 49 (zdrželo se hlasování).

"Revize směrnice o vysílání pracovníků prošla velmi náročným vyjednáváním jak v Evropském parlamentu a v Radě, tak mezi oběma institucemi, výsledný kompromis je podle mého názoru přijatelný. Podpořila jsem ho mimo jiné i proto, že se pro jeho přijetí vyjádřily odbory v České republice, ke kterým má sociální demokracie přirozeně blízký pohled na toto téma. Přijatý text bere v potaz i specifické postavení dopravního sektoru, který bude řešen ve zvláštním předpisu, jehož parametry rovněž procházejí složitou debatou. Narážíme zde na samu podstatu fungování vnitřního trhu EU a zásadní rozpor, který má v sobě zakódován po rozšíření EU o ekonomicky slabší země. Na jedné straně stojí otázka volného pohybu pracovníků a poskytování služeb, na druhé rozdílné sociální standardy ve vysílajících a přijímajících zemích. Nalézt společný jmenovatel je velmi složité. Nikdo by neměl tleskat konkurenci pouze na základě levné pracovní síly ani snaze bránit vlastní trh uměle vytvářenými překážkami, ať již pod jakýmkoliv zdůvodněním," uvedla poslankyně Evropského parlamentu Olga Sehnalová.

Spravedlivější odměna

Na základě schváleného textu se budou obecná pravidla odměňování hostitelského členského státu vztahovat na pracovníky vyslané na jeho území z jiného členského státu. Kromě právních předpisů mohou členské státy rozhodnout, že se vůči pracovníkům vyslaným na jejich území budou vztahovat ustanovení velkých, regionálních nebo odvětvových kolektivních smluv, které se dosud týkaly pouze pracovníků ve stavebnictví.

Lepší podmínky

Náklady spojené s cestováním, stravováním a ubytováním vyslaných pracovníků by měli hradit zaměstnavatelé a zaměstnancům by neměly být strhávány z platů. Zaměstnavatelé také budou muset vyslaným pracovníkům zajistit důstojné ubytování v souladu s vnitrostátními předpisy.
 
Doba vyslání

Vyslání by nemělo trvat déle než dvanáct měsíců, s možným prodloužením o dalších šest měsíců. Na zaměstnance, který zůstane v daném státě po uplynutí této lhůty, se začnou vztahovat všechny předpisy hostitelské země týkající se pracovních podmínek.

Ochrana před podvodným vysláním

Členské státy by měly úzce spolupracovat ve snaze ochránit pracovníky před podvodným vysíláním. Podvodné vyslání může nastat například tehdy, jestliže se podnik s reálnou základnou a zaměstnanci v jistém státě zaregistruje jako tzv. schránková firma v jiné zemi EU a z důvodu úspory nákladů papírově vyšle své zaměstnance z dané země do svého členského státu.

Mezinárodní silniční doprava

Podmínky vysílání v odvětví silniční dopravy budou předmětem samostatné právní úpravy v rámci balíčku předpisů v oblasti mobility. Do jejího schválení a nabytí účinnosti se na řidiče budou vztahovat pravidla původní směrnice o vysílání pracovníků z roku 1996.

Účinnost za dva roky

Text nové směrnice musí po Evropském parlamentu odsouhlasit i Rada (ministrů) EU. Členské státy budou mít následně dva roky na implementaci jejích ustanovení do svých vnitrostátních právních předpisů.

Souvislosti

Vyslaným pracovníkem je zaměstnanec, který na základě pokynu zaměstnavatele vycestuje do jiného členského státu, aby tam dočasně poskytoval služby své společnosti. V roce 2016 bylo v rámci EU vyslaných do jiného členského státu 2,3 milionu pracovníků. Počet vyslaných pracovníků vzrostl mezi lety 2010 a 2016 o 69%.

 

Zdrojem: Tiskové oddělení Evropského parlamentu 

Datum: 29.5.2018

Podobné články:

Školáci jako spotřebitelé: Co děláme a co dělat můžeme? 16.11.2018

Odpovědi bude hledat konference ke vzdělávání mladých spotřebitelů 19. 11. v Poslanecké sněmovně PČR ...

Europoslanci chtějí lepší práva pro cestující vlakem, čeká se na členské státy 15.11.2018

Jak by měla vypadat nová pravidla pro cestování na železnici schválili právě poslanci a poslankyně Evropského parlamentu. Europoslanci odhlasovali mimo jiné změny tykající se podmínek odškodnění cestujících při zpoždění vlaku. Cestování vlakem by mělo být jednodušší i pro cestující ...

Avizo: Hlasování o právech cestujících v železniční dopravě 12.11.2018

Jedním z témat nadcházejícího plenárního zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku bude hlasování o právech cestujících v železniční dopravě. Mimo jiné tento návrh posiluje práva lidí se zdravotním postižením a usnadňuje jejich cestování. Díky novým pravidlům by měli mít ...

Železniční spojení Praha-Drážďany brzy spojí vysokorychlostní trať 7.11.2018

Německé spolkové ministerstvo dopravy včera zveřejnilo projekty, které plánuje do roku 2030 přednostně financovat jako tzv. projekty naléhavé potřeby. ...

Omezme množství plastů v mořích, vyzvali europoslanci 24.10.2018

Více než 70 % odpadů v mořích dnes tvoří vyhozené plastové výrobky na jedno použití, které jsou také hlavním zdrojem makroplastů v přírodě. Poslanci Evropského parlamentu proto dnes odhlasovali návrh nové právní úpravy, která by měla v EU od roku 2021 omezit jejich používání. ...

Kroměříž bude žít kulturou Rakouska 12.10.2018

I když Rakousko patří mezi nejoblíbenější cestovatelské cíle, pojďme společně objevit zajímavosti, o kterých jsme jako běžní návštěvníci dosud netušili. V Kroměříži je představí Rakouské dny, které bude od 15. do 19. října pořádat poslankyně Evropského parlamentu Olga Sehnalová ...

Jak to vidím já
Debaty o D1 mají být hlavně o způsobu, jakým se opravuje ...

Z Kroměříže do Štrasburku je cesta dlouhá a když ji člověk absolvuje každý měsíc tam a zpátky nemůže si nevšimnout rozdílů mezi jízdou po dálnici doma a v sousedním Německu. Třeba v tom, jaké je tempo oprav. Rozdílů si všímám hlavně u právě opravovaných úseků. Jednak mám dojem, že každý metr uzavírky tam prostě sedí a není tam ani o metr uzavřené dálnice navíc. Když ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
„Musíme ukázat, že v Evropské unii nejsou výrobky ani občané druhé kategorie:“ Evropský parlament schválil zprávu Olgy Sehnalové ke dvojí kvalitě

13.9.2018 |

(Štrasburk, 13. září 2018) Evropský parlament na dnešním plenárním zasedání ve Štrasburku přijal velkou většinou usnesení k dvojí kvalitě výrobků, které připravila česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). Europoslanci prostřednictvím ... pokračování

Naše videa
Lucemburské dny

19.11.2015 | Krátké ohlédnutí za Lucemburskými dny v Kroměříži
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]