Vyrovnání evropského daňového deficitu, oživení ekonomiky a tvorba pracovních míst - klíčová zjištění

1. Z výsledků studie Tax Research UK zadané frakcí Evropských sociálních demokratů vyplývá, že každoroční ztráta z potenciálních daňových příjmů Evropské unie (všech 27 členských států) odpovídá částce 1 bilionu EUR.

2. Tato ztráta veřejných příjmů tvoří významnou část deficitu a zadlužení, kterým nyní EU čelí, a která negativně ovlivňuje výši veřejných investic, ekonomického růstu a zaměstnanosti.

3. Značná část těchto nezdaněných prostředků se promítá do aktivit spojených s finančním obchodováním namísto spotřeby a investic do soukromého a veřejného sektoru.

Z tohoto důvodu chceme zdůraznit existenci těchto "daňových mezer" a nastínit kroky, které by EU měla podniknout:

• přispět k nezbytné stabilizaci finančního trhu a ekonomiky jako celku, výrazným omezením finančních prostředků určených pro finanční obchodování, které nesouvisí se skutečnou ekonomickou aktivitou;

• zvýšit dostupné veřejné příjmy, které by stimulovaly potřebnou fiskální konsolidaci a zároveň snížily úsporný efekt (a tím zmírnily současný tlak na nezbytné veřejné výdaje na školství, zdravotnictví a sociální politiku); studie prokázala, že pokud by bylo možné zcela utěsnit daňové mezery, vlády EU by mohly splatit veškeré veřejné dluhy do 8,8 let;

• zajistit potřebné zdroje pro růst veřejných investic zaměřených k posílení mezinárodní konkurenceschopnosti Evropy a potenciálního růstu, navzdory konsolidaci.

V případě, že by se díky snížení daňových mezer ročně uvolnilo dodatečných 200 miliard EUR, které by se investovaly do veřejného sektoru, mohla by EU zvýšit podíl investic na HDP z nynějších 2,7 % na reálnou výši 3,5 % ve finančním výhledu několika let. To by zajistilo zejména dostatečné zdroje pro financování veřejných investic do technologie udržitelného růstu;

• tato nová strategie by měla být zakomponována do strategie Evropa 2020, jako posilující záloha pro správné financování;

• k vedení této strategie na evropské úrovni (stejně tak bude muset být prováděna na úrovni členských států) bude třeba využití existujících procesů, mezi něž patří roční národní růstové a stabilizační programy a národní reformní programy.

• Zároveň musí být v zájmu veřejného zájmu výrazně zvýšeny dostupné informace týkající se rozsahu daňových úniků a vyhýbání se daňovým povinnostem.

Klíčová doporučení:
Evropská unie musí koordinovaně podniknout výrazné kroky jak na úrovni evropské, tak i na úrovních národních států. Aby se zajistila nezbytná proveditelnost těchto kroků, musí se Evropská rada dohodnou na ambiciózním, nicméně reálném hlavním cíli: snížení daňové mezery o polovinu do konce roku 2020. Přibližováním se k tomuto cíly by členské státy postupně získaly nové daňové příjmy, a to bez zvyšování daňových sazeb na úrovni několika 100 milionů EUR ročně.

Tento cíl může být dosáhnut, budou-li zajištěny tyto klíčové kroky:
1. reforma účetních pravidel a zveřejňování podnikových účetnictví;
2. vylepšení a rozšíření rámce směrnice o zdaňování úspor;
3. zajištění povinného společného konsolidovaného základu daně z příjmů právnických osob;
4. zavedení předávání informací a zpráv o přeshraničních firmách mezi jednotlivými státy;
5. posílená regulace rejstříků společností a rejstříků trestů.

Do této strategie musí být zahrnuty odpovídající dohody s klíčovými třetími zeměmi mimo EU, jenž v současné době poskytují platformu pro finanční instituce, které usnadňují daňové podvody a úniky z činností v rámci EU, jako je například Švýcarsko.

Studie obsahuje přes 30 detailních návrhů, které by EU a členské státy mohly v rámci svých politických kroků využít.

Klíčová fakta a čísla:
Vzhledem k tomu, že je studie důsledně založena na využití důvěryhodných zdrojů, můžeme konstatovat odhad daňových úniků v Evropské unii na přibližně 860 miliard EUR ročně. Odhad vyhýbání se daňové povinnosti je těžší, zpráva však odhaduje, že by mohlo být 150 miliard EUR ročně. Proto je pravděpodobné, že kombinace daňových úniků a vyhýbání se daňovým povinnostem může stát vlády členských států Unie 1 bilion EUR ročně.

Ve značném počtu zemí daně ztracené v důsledku stínové ekonomiky mohou představovat více než 20 % celkových vládních výdajů, v některých případech tato suma přesahuje 30 % podílu celkových vládních příjmů.

V důsledku existence stínových ekonomik v Evropě se v průměru daňová ztráta rovná 105,8 % zdravotních výdajů zemí EU.

Datum: 24.5.2013

Podobné články:

Evropští poslanci odhlasovali změny v silniční nákladní dopravě 10.4.2019

Zlepšení podmínek pro řidiče a úpravu pravidel pro silniční nákladní dopravce minulý týden odhlasovali poslanci a poslankyně Evropského parlamentu na svém plenárním zasedání. Po téměř dvou letech debat o tzv. balíčku mobility se podařilo najít v Evropském parlamentu většinu, ...

K jednání Zastupitelstva Zlínského kraje 7.4.2019

Zastupitelé Zlínského kraje budou zítra rozhodovat o tom, jakým směrem se bude ubírat krajské zdravotnictví a krajský rozpočet na mnoho dalších let. Na otevřený dopis, který jsme odeslali krajským zastupitelům minulý týden, reagovala skupina primářů vybraných vedením kraje ...

Dvojí kvalita potravin – vyjádření Olgy Sehnalové k aktuálnímu vývoji 4.4.2019

 "Můj boj za kvalitní potraviny zdaleka ještě nekončí," prohlásila včera na tiskové konferenci česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která téma do Bruselu přinesla a svojí prací jej z nechténného dotáhla až do jeho zákonné úpravy. Ta se nyní dostala do fáze finálního ...

Otevřený dopis zastupitelům Zlínského kraje 3.4.2019

Toto je otevřený dopis, který jsme dnes zaslali všem zastupitelům Zlínského kraje. Shrnuje naše argumenty.

Jak jsem přesvědčovala kolegy v Evropském parlamentu, aby naslouchali českým spotřebitelům? 20.3.2019

Návštěvnická skupina v Bruselu 20.3.2019

Zástupci českých odborů, živnostníci a řemeslníci z Kroměřížska, ale i další hosté mě včera navštívili v Evropském parlamentu v Bruselu, kam jsem je pozvala. Mluvili jsme spolu o tom, jak Parlament i další instituce EU fungují, ale probrali jsme i všechno ostatní, co je ohledně ...

Jak to vidím já
Krajem obchází strach aneb jak jsme chystali konferenci ...

Od počátku, co se angažuji společně s dalšími kolegy okolo krajského zdravotnictví, vidím jeden společný rys mnohých rozhovorů s lidmi v různých pozicích více či méně závislých na Zlínském kraji. Tím rysem je strach. Strach říci nahlas svůj názor, strach se pod něco podepsat a nejnověji i strach i jen veřejně vystoupit na odborné konferenci. Strach z čeho ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Evropské řešení dvojí kvality je polovičaté, teď je řada na nás, uvedla Olga Sehnalová

17.4.2019 |

(Štrasburk, 17. dubna 2019) Evropský parlament dnes většinou schválil nová pravidla, která se týkají také otázky dvojí kvality výrobků. Za nedostatečné je považuje česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). ... pokračování

Naše videa
Život se supermarkety, život bez nich

16.9.2015 | Kdy jste naposled nakoupili v supermarketu? Dnes, včera, nebo předevčírem? Obchodní řetězce jsou hlavním místem, kde Češi i jiní Evropané nakupují potraviny. Jejich působení má ale mnoho dopadů i mimo naše žaludky a peněženky. ...
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]