V Bruselu pokračuje debata o miliardách na dopravu

Vyjasňování pozic ohledně budoucnosti transevropských dopravních sítí (TEN-T) pokračuje. Návrh Evropské komise míří po projednání ministry dopravy na Radě do Evropského parlamentu. Debatovat se ale začalo už dnes, na konferenci pořádané českou sociálnědemokratickou europoslankyní a členkou Dopravního výboru Olgou Sehnalovou.

Samozřejmě, že každá členská země chce na své dopravní projekty získat z evropských fondů maximum. Některým se to daří, jiní ale mají pocit, že je nová pravidla poněkud znevýhodňují. Například státy tzv. Visegradské čtyřky (tedy Česko, Polsko, Maďarsko, Slovensko) mají obavy z plánu Evropské komise financovat celoevropské dopravní projekty i z prostředků Fondu soudržnosti. Ten je momentálně určen chudších evropským regionům, měl by posilovat ekonomickou, sociální a územní soudržnost členských států.

„Komise chce z fondu převést deset miliard eur. Tyto peníze můžou chudším státům, které potřebují svoji zastaralou dopravní infrastrukturu co nejdříve modernizovat, chybět. To je velmi citlivá otázka," říká Sehnalová. Dopravní výbor má o tomto důležitém návrhu hlasovat do konce letošního roku.

Europoslankyně Sehnalová chce do té doby pozici skupiny V4 – které momentálně předsedá právě Česko - v Bruselu zviditelnit. Na dnešní debatu v Evropském parlamentu proto pozvala společně se svým polským kolegou za frakci EPP Arturem Zasadou všechny hlavní aktéry, včetně zástupce Evropské komise. „Akce se opravdu vydařila, přišly desítky vlivných lidí, europoslanců, novinářů… Bylo zřejmé, že je názory zástupců zemí Visegrádu skutečně zajímají,“ komentovala úspěšnou debatu Sehnalová.

Státy skupiny V4 plán Evropské komise – i přes některé výhrady – podporují. Jejich ministři dopravy se minulý týden v Praze shodli na tom, že „rozvinutá infrastruktura a koherentní dopravní systém jsou pro dokončení Jednotného evropského trhu naprosto nezbytné“.

Tento názor na debatě zdůraznil náměstek ministra dopravy Ivo Toman: "Kvalita dopravní infrastruktury ve státech střední a východní Evropy výrazně pokulhává za kvalitou infrastruktury v západní Evropě, o tom není, myslím, pochyb. Zásadní otázkou však zůstává, jak se s touto výzvou vypořádat a jak dosáhnout kvalitního propojení napříč Evropou a přispět tak k dokončení vnitřního trhu EU."
Komise navrhuje rozdělit dopravní projekty na „prioritní“ s termínem dokončení do roku 2030 a „dlouhodobé“ s termínem dokončení v roce 2050. Prioritní projekty mají tvořit tzv. páteřní celoevropskou dopravní síť. Ke kompletnímu dobudování celé evropské základní dopravní sítě do roku 2030 by bylo podle odhadů expertů potřeba 250 miliard eur. „To je samozřejmě nereálné,“ komentuje Sehnalová. „Peněz bude míň. Teď půjde hlavně o to, jak je efektivně a spravedlivě rozdělit,“ dodává europoslankyně.

Datum: 28.3.2012

Podobné články:

Legislativní zákaz dvojí kvality - schváleno! 22.1.2019

Schváleno! Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů právě přijal kompromisní návrh Olgy Sehnalové, který zakazuje dvojí kvalitu a požaduje JASNÉ označení výrobků. ...

Avizo: Autonomní vozidla se chystají vstoupit na evropské silnice 14.1.2019

Doprava nejen v Evropě se v posledních letech výrazně mění vlivem čím dál větší digitalizace a automatizace. V silniční dopravě je v posledních letech fenoménem vývoj autonomního řízení, které vozidlo ovládá s minimálním zásahem nebo úplně bez zásahu řidiče. Evropská unie se ...

Školáci jako spotřebitelé: Co děláme a co dělat můžeme? 16.11.2018

Odpovědi bude hledat konference ke vzdělávání mladých spotřebitelů 19. 11. v Poslanecké sněmovně PČR ...

Europoslanci chtějí lepší práva pro cestující vlakem, čeká se na členské státy 15.11.2018

Jak by měla vypadat nová pravidla pro cestování na železnici schválili právě poslanci a poslankyně Evropského parlamentu. Europoslanci odhlasovali mimo jiné změny tykající se podmínek odškodnění cestujících při zpoždění vlaku. Cestování vlakem by mělo být jednodušší i pro cestující ...

Avizo: Hlasování o právech cestujících v železniční dopravě 12.11.2018

Jedním z témat nadcházejícího plenárního zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku bude hlasování o právech cestujících v železniční dopravě. Mimo jiné tento návrh posiluje práva lidí se zdravotním postižením a usnadňuje jejich cestování. Díky novým pravidlům by měli mít ...

Železniční spojení Praha-Drážďany brzy spojí vysokorychlostní trať 7.11.2018

Německé spolkové ministerstvo dopravy včera zveřejnilo projekty, které plánuje do roku 2030 přednostně financovat jako tzv. projekty naléhavé potřeby. ...

Jak to vidím já
Evropa dvojího metru nemá budoucnost

V posledních letech vyplouvají stále zřetelněji v Evropské unii na povrch rozpory, které se obracejí proti ní samotné. Ve Velké Británii protievropské nálady vedly k rozhodnutí jejich občanů z EU vystoupit. Tento krok výrazně zasáhne i Českou republiku a její občany. ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Evropská karta lidí s postižením je realitou již v osmi státech, její přínosy zhodnotila konference v Evropském parlamentu

28.11.2018 |

Pokud máte nějakou formu postižení, Vaše průkazka osoby se zdravotním postižením Vám umožní využít například slevu na jízdné nebo levnější vstupenku na zámek. Co se ale stane, pokud chcete cestovat do jiného státu Evropské ... pokračování

Naše videa
Promítání dokumentu Šmejdi a debata o nekalých obchodních praktikách

24.9.2013 | Záznam z promítání dokumentu Šmejdi v Evropském parlamentu
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]