Spotřebitelská práva musí být účinně vymáhána, shodl se spotřebitelský summit

Počátkem tohoto týdne se pod záštitou Evropské komise konal již tradiční Evropský spotřebitelský summit. Letošní dvoudenní setkání se za účasti 450 delegátů z členských zemí, evropských institucí, spotřebitelských organizací i zástupců podnikatelů odehrávalo pod heslem „Na cestě k účinnějšímu vymáhání práv spotřebitelů v EU.“ Veškeré debaty se proto zaměřovaly na vymáhání práv v oblasti ochrany spotřebitele a praktické uplatňování práv, která mají evropské spotřebitele chránit.
Pondělní část odstartovaly dva tematické bloky, vycházející z témat, zvolených na loňském summitu. V prvním bloku řečníků byla prezentována doporučení, která mají spotřebitelům usnadnit výběr výrobků, vyráběných a nabízených v souladu s politikou ochrany životního prostředí. Delegáti se shodli, že mnoho výrobců zneužívá zvýšenou poptávku spotřebitelů po produktech, které mají nižší dopad na životní prostředí (např. BIO potraviny) a zavádějící reklamou matou spotřebitele (např. uváděním nižší spotřeby paliva v automobilu), aby si vybrali právě jejich zboží.

Druhý blok se věnoval problematice srovnávacích portálů na internetu. Stále více spotřebitelů totiž využívá internet k porovnávání cen, vlastností či dodacích podmínek výrobků a služeb. Ne vždy jsou však takové portály transparentní, poskytují správné a úplné informace. A tak se z nástroje, který má spotřebiteli usnadnit výběr, vyklube reklamní portál, skrytě propagující konkrétní výrobek. Odborníci proto uvažují nad přijetím některých pravidel.

Odpolední program odstartovala debata pěti pozvaných řečníků, zabývajících se spotřebitelskou politikou, na téma co dále musí být zlepšeno v souvislosti s prosazováním spotřebitelských práv. Pozvání přijala ředitelka oddělení pro spotřebitele Evropské komise, P. Coggi, poslankyně Evropského parlamentu za skupinu socialistů a demokratů, E. Gebhardt, ředitelka Evropské organizace spotřebitelů, M. Goyens, zástupce italského dozorového orgánu, G. Calabro a zástupce výrobců z BusinessEurope, J. Chauvin. Co mimo jiné zaznělo od jednotlivých řečníků?

Coggi: Posílení spolupráce při vynucování zákonů
EU se pyšní rozsáhlým rámcem spotřebitelské politiky, kterou stačí správně uplatňovat a evropští spotřebitelé by patřili mezi nejlépe chráněné. V současné hospodářské krizi však ochrana spotřebitele trpí nedostatkem zdrojů, zejména u národních orgánů. Ty se navíc soustředí pouze na domácí scénu, ačkoliv mnoho obchodníků funguje přeshraničně. Je proto namístě výrazné posílení spolupráce mezi národními tělesy na ochranu spotřebitele.

Gebhardt: Potřebujeme zákon pro kolektivní žaloby
Spotřebitelé bohužel často neznají svá práva, zvýšení informovanosti je proto prvním nezbytným krokem k zlepšení jejich postavení. Evropský parlament minulý týden odhlasoval zákony o alternativním řešení sporů, které spotřebitelům zase více usnadní život v případě reklamací. Co však v EU stále chybí, je nástroj pro kolektivní žaloby a odškodnění spotřebitelů.

Goyens: Silná role spotřebitelských organizací
I spotřebitelské organizace trpí nedostatkem zdrojů. Jejich pomoc spotřebitelům je navíc často nedoceněná. Existence silných spotřebitelských organizací, spolupracujících s národními dozorovými orgány, je pro vynucování spotřebitelských práv nezbytná.

Chauvin: Správné přejímání stávající legislativy základem
V současné době musí být prioritou členských států včasná a správná implementace směrnice o právech spotřebitelů. Ještě než vstoupí v platnost směrnice o alternativním řešení sporů, státy by měly jasně oznámit, jakou formou hodlají systém alternativního řešení sporů přenést do praxe, aby se i obchodníci mohli dostatečně připravit.

Calabro: Okamžitá reakce dozorových orgánů
Pokud dojde k potušení spotřebitelských práv, pro spotřebitele je nejdůležitější okamžitá reakce dozorového orgánu. Stále více spotřebitelů kupuje svoje zboží ze zahraniční přes internet. Největší problémy jim způsobuje pozdní doručení objednaného zboží.

Poslední část prvního dne obstarala prohlášení zástupců jednotlivých členských států EU. Celkem čtrnáct ministrů či jejich náměstků, zodpovědných za spotřebitelskou politiku, uvážilo cestu do Bruselu, aby prokázali, že v mnoha státech je téma ochrany spotřebitele bráno vládami vážně. Hlavními tématy byl nedávný skandál s koňským masem, diskuze nad kolektivními žalobami a nutnost rozvíjení mezinárodní spolupráce. Česká republika bohužel v debatě zastoupena nebyla.

Datum: 21.3.2013

Podobné články:

Jak jsem přesvědčovala kolegy v Evropském parlamentu, aby naslouchali českým spotřebitelům? 20.3.2019

Návštěvnická skupina v Bruselu 20.3.2019

Zástupci českých odborů, živnostníci a řemeslníci z Kroměřížska, ale i další hosté mě včera navštívili v Evropském parlamentu v Bruselu, kam jsem je pozvala. Mluvili jsme spolu o tom, jak Parlament i další instituce EU fungují, ale probrali jsme i všechno ostatní, co je ohledně ...

Olga Sehnalová ke dnešní schůzce s ministrem zemědělství Tomanem 18.3.2019

V Bruselu jsem se dnes setkala s ministrem Miroslavem Tomanem, který zde absolvoval jednání ministrů zemědělství. Pan ministr mne informoval o výsledku schůzky se svým polským protějškem a komisařem Andriukaitisem ohledně záruk Polska v otázce bezpečnosti hovězího masa, ...

Dechový orchestr ZUŠ Kroměříž zazářil ve Štrasburku 11.3.2019

Dechový orchestr ZUŠ Kroměříž letos slaví 50. výročí svého založení. Ke svému jubileu dostal dárek i od europoslankyně Olgy Sehnalové, která členy orchestru a jejich učitele pozvala na studijní návštěvu do Evropského parlamentu ve Štrasburku. Orchestr si ale nenechal ujít možnost ...

Blesk nebo koncepce aneb co se člověk dozví, když se zeptá na kraji 25.2.2019

Původně jsem chtěla tyto informace předat rovnou krajským zastupitelům, ale myslím, že budou zajímat i veřejnost. Podělím se o dva zajímavé dokumenty. Jeden jsem obdržela minulý čtvrtek a ten druhý jsem si našla na webových stránkách Zlínského kraje. Zeptala jsem se totiž Krajského ...

Řidičům kamionů a autobusů se usnadní práce – systém placení mýta v EU se zjednoduší 14.2.2019

Poslanci Evropského parlamentu dnes schválili dohodu, která umožní zavedení Evropské služby elektronického mýtného (EETS). V praxi to znamená, že dopravcům, kteří jezdí do zemí Evropské unie, odpadne povinnost pořizovat několik zařízení pro platbu elektronického mýtného ...

Jak to vidím já
Hlavní problém okolo supernemocnice? Kdo ji zaplatí, ...

Pod pojmem systemizace pracovních míst si většina z nás asi nepředstaví nic konkrétního. Ve zdravotnictví jsou to zjednodušeně tabulky, které říkají, kolik zdravotníků, lékařů, zdravotních sester, ošetřovatelů a ostatního personálu v nemocnicích potřebujete, abyste zajistili provoz nemocnic. To znamená, abyste bez problémů zajistili nejen běžný provoz ve dne, ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Naše videa
Hanácké bál - Brusel

9.5.2013 | Jaký byl Hanácké bál v Bruselu? Podívejte se na naše video
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]