Rady pro letní cesty po Evropě

Právě skončil poslední výborový týden před parlamentní přestávkou. Děkuji Vám za přízeň a podporu!

Ať už se chystáte na dovolenou nebo si ji chcete teprve zajistit na poslední chvíli, je dobré myslet na některá pravidla.

Některá z nich shrnují doporučení Evropského spotřebitelského centra. „V řadě nepříjemných situací mají spotřebitelé svá práva a je dobré být připraven. Proto jsme vyvinuli mobilní aplikaci ‚ECC-Net: Travel‘ pro cestování v Evropě – jsou v ní informace pro 101 situací ve 30 zemích, a navíc fráze pro reklamace v 25 jazycích,“ říká Ondřej Tichota ze sítě Evropských spotřebitelských center. Aplikaci lze stáhnout zdarma v Apple Store, Google Play a obchodě pro Microsoft Windows.

Problémy s lety a zavazadly

Když se cestující setkají se zrušením či významným zpožděním letu nebo problémy se zavazadly, mohou mít právo na náhradu škody. U letů to může být 250 až 600 eur v závislosti na vzdálenosti letu, pokud bylo zpoždění či zrušení způsobeno vinou na straně dopravce.

Pokud je způsobeno mimořádnou okolností, jako je např. rozmar počasí či stávka, právo na kompenzaci nevzniká, ale i tak je operující dopravce povinen se o pasažéry alespoň bezplatně postarat a poskytnout jim občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu čekání na zpožděný nebo na náhradní let.

V případě zpoždění, poškození a ztráty zavazadla se prokazuje výše skutečně vzniklé škody, a to pomocí účtenek do výše až ca 35 000 Kč, například za věci, které si člověk musel v cílové destinaci zakoupit. Potvrzení o mimořádnosti vystaví příslušná přepážka na letišti a následně je nutné náhradu škody uplatnit v patřičné lhůtě písemně u dopravce.

Pozor na storno poplatky

Někdy si cestující rezervují přes internet ubytování nebo zájezd a později najdou ještě výhodnější nabídku. Před zrušením původní rezervace je vhodné přečíst si podmínky smlouvy, kterou s druhou stranou uzavřeli – storno poplatky mohou být překvapivě vysoké i v případě, že spotřebitelé názor změní už po několika hodinách.

Vypůjčený vůz si vždy nafoťte

Vůz si při převzetí dobře prohlédněte a případná poškození karoserie si nafoťte. Totéž při vrácení vozu, které je vhodné provést osobně proti písemnému potvrzení (protokol) o předání vozu v souladu se smlouvou a bez nových poškození. Tak budou mít spotřebitelé důkazy o tom, že auto nepoškodili, i kdyby autopůjčovna tvrdila opak a například si z kreditní karty strhla částku na údajnou opravu karoserie. Je dobré si také ověřit, zda člověk neplatí zbytečné poplatky za nepotřebné věci a zda přidružené pojištění obsahuje to, co je skutečně potřeba.

 

Datum: 13.7.2018

Podobné články:

Řidičům kamionů a autobusů se usnadní práce – systém placení mýta v EU se zjednoduší 14.2.2019

Poslanci Evropského parlamentu dnes schválili dohodu, která umožní zavedení Evropské služby elektronického mýtného (EETS). V praxi to znamená, že dopravcům, kteří jezdí do zemí Evropské unie, odpadne povinnost pořizovat několik zařízení pro platbu elektronického mýtného ...

Europoslankyně Sehnalová na hranicích ke kauze hovězího masa: informace z Polska měly přijít dřív, obrátila jsem se na Evropskou komisi 11.2.2019

...

K dnešnímu zasedání Zastupitelstva města Kroměříže 7.2.2019

Před chvílí skončilo Zastupitelstvo města Kroměříže. Je to zhruba rok, kdy jsme se poprvé v zastupitelstvu zabývali zdravotnictvím v kraji a hlavně tím, jaká péče se bude nebo nebude poskytovat podle plánů hejtmana Čunka v Kroměřížské nemocnici pacientům z nejen města, ale celého ...

Lidé s postižením nemůžou být občany druhé kategorie ani u voleb 5.2.2019

Často si stěžujeme na nízkou volební účast a nezájem lidí o volby. Existují přitom občané, kteří by k urnám přišli vyjádřit svůj názor rádi, ale z nejrůznějších důvodů to pro ně není možné - lidé se zdravotním postižením. ...

Nový ročník soutěže Spotřeba pro život: Reklamace zásilek jako studentská soutěžní disciplína 24.1.2019

Studenti se letos již po jedenácté utkají v tvorbě vzorového čísla spotřebitelského časopisu pro mládež v rámci soutěže Spotřeba pro život. Tento rok musí studenti prokázat svou „poštovní“ gramotnost při řešení nejrůznějších spotřebitelských problémů se zásilkami. Předvedou ...

Výbor TRAN projednával ukončení změny času a rumunské předsednictví představilo své priority 22.1.2019

O ukončení střídání letního a zimního času diskutovali poslanci ve Výboru Evropského parlamentu pro dopravu a cestovní ruch (TRAN). Poslanci také diskutovali s odborníky, kteří představili dopady změn času na dopravu, energetiku a zdraví lidí. Největší obavy plynou z toho, že ...

Jak to vidím já
Evropa dvojího metru nemá budoucnost

V posledních letech vyplouvají stále zřetelněji v Evropské unii na povrch rozpory, které se obracejí proti ní samotné. Ve Velké Británii protievropské nálady vedly k rozhodnutí jejich občanů z EU vystoupit. Tento krok výrazně zasáhne i Českou republiku a její občany. ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Mezinárodní konference ke vzdělávání mladých spotřebitelů 19. 11. v Poslanecké sněmovně PČR

19.11.2018 |

Spotřebitelské vzdělávání od nejútlejšího věku je jednou z důležitých podmínek k tomu, aby ve společnosti byli vzdělaní a informovaní spotřebitelé, kteří jsou poučení o svých právech a nebojí se jich využívat. To, jak informovanost ... pokračování

Naše videa
Litevské dny Olgy Sehnalové

11.11.2013 | Jaké byly Litevské dny? Podívejte se na naše video z průběhu akce
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]