Elektronický obchod je na vzestupu. Lidé, kteří nakupují přes internet, mají podle Evropské komise až 16krát větší výběr zboží, než lidé nakupující v klasických kamenných obchodech. Plnému rozvoji elektronického trhu v Evropské unii však nadále brání špatné zkušenosti spotřebitelů s doručováním zásilek, vysoké ceny služeb a obavy z případného řešení problémů. V důsledku toho se až 70 % nákupů na internetu nakonec vůbec neuskuteční, což znamená obrovské ztráty nejen pro obchod, ale i pro samotné spotřebitele, kteří tak nemohou těžit z výhod jednotného trhu.
Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele Evropského parlamentu se tento týden zabýval zprávou o integrovaném trhu doručování zásilek pro růst elektronického obchodu v EU, jehož stínovou zpravodajkou je česká poslankyně Olga Sehnalová (ČSSD, S&D). „S ohledem na potřeby spotřebitelů se domnívám, že se jedná o kvalitní návrh, který se zabývá většinou identifikovaných problémů. Konkrétně se jedná o zvýšení kvality doručování, posílení transparentnosti, snazší dostupnost a rychlost či problematiku vysokých cen, a považuji jej za kvalitní základ pro další práci,“ okomentovala poslankyně představený návrh. Důležitým tématem bude i problematika internetových stránek, nabízejících cenová srovnání jednotlivých způsobů doručení. Poslankyně už dříve upozornila, že ne vždy jsou takové portály transparentní a poskytují spotřebitelům správné a úplné informace.
„Pro zvýšení kvality služeb je nutné mít k dispozici fungující a efektivní možnosti řešení problémů s doručováním, a proto budu chtít posílit výčet stávající legislativy o směrnici o alternativním řešení sporů, která se na sektor doručování zásilek plně vztahuje. Konkrétnější představu na zlepšení vidím i u systému pro sledování zásilek, což zohledním i ve svých pozměňovacích návrzích,“ uvedla dále Sehnalová. Spotřebitelé by podle ní měli mít k dispozici mnohem více informací nejen o ceně, ale i o průběhu doručování zásilky a měli by mít možnost obrátit se v případě problémů na příslušné kontaktní místo.
S kvalitou doručovacích služeb ovšem souvisí i podmínky zaměstnanců v oboru. „Dovedu si představit rozpracování konceptu tzv. značky důvěry, která by byla garantem kvality a spolehlivosti poskytovaných doručovatelských služeb, ale také zárukou dodržování pracovních a environmentálních standardů. Navíc by umožnila spotřebitelům vybírat na základě ověřených informací a zvýšila by jejich důvěru v doručování a nakupování na internetu,“ uvedla europoslankyně.
Ve výboru se bude o návrhu hlasovat v prosinci. Začátkem roku pak proběhne hlasování na plenárním zasedání ve Štrasburku.
Datum: 27.9.2013
Zastupitelstvo Zlínského kraje se chystá na svém květnovém zasedání opakovat hlasování o výstavbě nové krajské supernemocnice v Malenovicích. Bude to už potřetí. Poprvé zastupitelé záměr neschválili, nečekané opakované hlasování v prosinci dopadlo nejtěsnějším výsledkem opačně. ...
Evropské dny, jejichž tradici začala v Kroměříži bývalá europoslankyně Olga Sehnalová pokračují. Předsednickou zemí EU je Finsko, kterému je věnován týden akcí, které mají Zemi tisíců jezer představit kroměřížskému publiku. O organizaci se tentokrát postarali členové ...
Dnes proběhla v Brně konference s názvem Deset let s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením, kterou uspořádal Úřad veřejné ochránkyně práv. K Úmluvě OSN se připojila Česká republika i Evropská unie. Jde o důležitý právní dokument, o který se opírají práva osob ...
Anketa Zlatý oříšek, která si všímá nadaných a šikovných děti bez ohledu na oblast, ve které vynikají, existuje řadu let, ale své krajské kolo ve Zlínském kraji, měla dnes poprve. Organizace se ujalo Středisko TyMy v Holešově a přehlídka dvanácti nominovaných do užšího ...
Když něco končí, současně něco začíná. V uplynulých deseti letech jsme v trochu jiné pozici dělali nejrůznější osvětové akce pro veřejnost, které si získaly mezi lidmi své dlouholeté příznivce. Ať už to byly spotřebitelské přednášky pro seniory, testování dvojí kvality, ...