Cestující, jež zůstali na letišti nebo postrádají svá zavazadla, mohou nyní využít aplikaci pro smartphone, díky níž si okamžitě a na místě ověří svá práva. Právě pro období letních prázdnin uvedla Evropská komise aplikaci pro smartphony, kterou lze využít v letecké a železniční dopravě a jež funguje na čtyřech mobilních platformách: Apple iPhone a iPad, Google Android, RIM Blackberry a Microsoft Windows Phone 7.
Aplikace je dostupná ve 22 jazycích EU. V současné době je využitelná v letecké a železniční dopravě a v roce 2013, kdy práva nabudou účinnosti, s ní bude možné pracovat i při cestách autobusem nebo na moři.
Místopředseda Evropské komise Siim Kallas, odpovědný za dopravu, uvedl: „Kolik z nás stálo na letišti a frustrovaní jsme poslouchali lidi, jak říkají, že nemáme žádná práva, když jsme věděli, že je máme! S touto aplikací miliony cestujících získají snadný přístup k těm správným informacím o svých právech cestujícího, když to budou nejvíce potřebovat, a to v případě neočekávané situace”.
Olga Sehnalová, stínová zpravodajka skupiny Progresivní aliance socialistů a demokratů ke zprávě Evropského parlamentu o právech cestujících ve všech druzích dopravy, zhodnotila kladně především načasování spuštění aplikace: "V době letních prázdnin, kdy je počet cestujících na letištích vždy mnohonásobně vyšší než během celého roku, je představení této aplikace velmi užitečné. Přesto nesmíme zapomínat na skupiny starších cestujících a cestující s omezenou mobilitou, kteří k těmto novým formám komunikace mnohdy nemají přístup. V oblasti prav cestujících a jejich vymáhání stále zůstává ještě mnoho prostoru ke zlepšení."
Když cesta neprobíhá tak, jak jsme očekávali, je často stresujícím zážitkem. Je-li zrušený let, hotel neodpovídá nabídce turistických služeb nebo se změní čas odjezdu vlaku, lze nastalou situaci řešit snadněji, pokud cestující zná svá práva.
Aplikace cestujícímu vysvětlí jeho práva v případě každého možného problému. Pokud je například zrušený let a v důsledku toho je cestujícímu odepřen vstup na palubu, má nárok na náhradu ve výši 125 až 600 EUR.
Jsou-li Vaše zavazadla následkem nehody poškozena, můžete mít rovněž nárok na odškodnění. Je také dobré vědět, že železniční a letecké společnosti jsou povinny podávat jasné informace o cenách a být nápomocny cestujícím s omezenou schopností pohybu. Máte-li pocit, že Vaše práva nejsou respektována, aplikace Vám rovněž podá informaci o tom, na koho se se stížností obrátit.
Během mimořádné situace velkého rozsahu, kterou byla například krize způsobená sopečným popelem, k níž došlo po erupci sopky na Islandu v roce 2010, může aplikace cestujícím rovněž zobrazovat informace a doporučení od Evropské komise.
Všichni uživatelé smartphonů si aplikace mohou stáhnout na následujícím odkazu:
http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/cs/mobile.html
Zdroj: Evropská komise
Datum: 5.7.2012
(Štrasburk, 17. dubna 2019) Evropský parlament dnes většinou schválil nová pravidla, která se týkají také otázky dvojí kvality výrobků. Za nedostatečné je považuje česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). ...
Europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD) dostála svému slibu a snaží se o přepracování textu směrnice o nekalých obchodních praktikách. Dnes předala dostatečné množství podpisů pod pozměňovací návrh, který má vrátit do textu směrnice explicitní zákaz dvojí kvality výrobků. O ...
V noci na dnešek bylo dosaženo dohody mezi vyjednavači Evropského parlamentu a Rady ministrů o textu nařízení, které se týká instalace nových bezpečnostních prvků ve vozidlech. ...
Občané s postižením budou nově moci plně využívat některé zboží a služby, jako jsou počítače, mobilní telefony nebo bankomaty. Evropský parlament dnes schválil zákon, který ukládá vybraným výrobcům a prodejcům povinnosti nabízet je v takové podobě, aby je mohl ...