Pomohou chytré tachografy zvýšit bezpečnost na silnicích?

Zabránit podvodům a omezit byrokracii - to jsou hlavní cíle navrhovaných změn pravidel pro tachografy v silniční dopravě. Hlasování ukázalo názor Dopravního výboru Evropského Parlamentu na zavedení "chytrých tachografů". Ty umožní například sledovat prostřednictvím nových technologií, jako jsou satelitní navigace a dálková komunikace, jak dlouho seděl řidič kamionu za volantem.

Návrh Komise

Pokud budou nová pravidla schválena, technická vylepšení by měla být zavedena do roku 2017. Co Komise navrhla a jaké očekává výsledky?

- integrované satelitní určování polohy umožní zmenšit objem manuálního vkládání údajů

- možnost dálkových kontrol umožní snížení počtu silničních kontrol

- tachografy budou vybaveny harmonizovanými rozhraními, která umožní využití zaznamenaných údajů jinými chytrými aplikacemi dopravních systémů, jako je třeba eCall

řidičské průkazy by mohly být sloučeny s "kartami řidičů", což jsou elektronické osobní karty používané v tachografech ve všech nákladních vozech vyrobených po květnu 2006, tak aby si je řidiči mezi sebou nemohli předávat

Návrh také předpokládá přísnější kontroly nad instalací a kalibrací tachografů a znemožňuje dopravním firmám instalovat tachografy do svých vlastních vozidel.

Cílem návrhu Komise je ztížit možné podvody s tachografy, a zároveň snížit administrativní zátěž pro dopravní společnosti.

Požadavky Parlamentu
Parlamentní zpravodajka, rumunská sociální demokratka Silvia–Adriana Ţicău je s návrhem Komise v podstatě spokojena, ale navrhuje několik dalších opatření. EU by měla například:

- podporovat vývoj aplikace, která by řidičům poskytla interpretaci zaznamenaných údajů a ulehčila jim tak dodržování pravidel týkajících se doby jízdy a zastávek na odpočinek

- zvýšit ochranu osobních údajů řidičů, které jsou uloženy v systému

- zavést povinnost schvalovat typ programového vybavení, které používají kontrolní pracovníci k interpretaci údajů tachografu, a zavést jednotné školení a zkoušky pro kontrolní pracovníky.

- stanovit závaznou klasifikaci velmi závažných porušení nařízení o tachografech a větší harmonizaci sankcí

Tachografy v EU
Evropská unie stanovila pro zlepšení bezpečnosti v silničním provozu, pracovních podmínek řidičů a pro zajištění spravedlivé soutěže v Evropské unii řadu pravidel, týkajících se doby, po kterou mohou řidiči z povolání řídit, a doby na odpočinek. V současné době se po unijních silnicích pohybuje kolem šesti milionů nákladních vozidel a autobusů vybavených tachografy, které zaznamenávají ujetou vzdálenost a činnost řidiče (dobu jízdy, dobu odpočinku, pracovní pohotovost, další činnost).

V současnosti se používají dva typy tachografů. Od roku 1985 se používá analogový tachograf, který se stále využívá ve vozidlech registrovaných do 1. května 2006. Ten činnost řidiče zapisuje na papírový kotouč, tzv. „záznamový list“. Digitální tachograf je povinný ve všech vozidlech registrovaných po 1. květnu 2006. Po zašifrování jsou činnosti řidiče zaznamenávány a údaje ukládány v záznamovém zařízení a na osobní „inteligentní kartě řidiče“.

Podle údajů Evropské komise z roku 2009 porušovalo 9 % všech kontrolovaných vozidel v EU pravidla v sociální oblasti, z toho u čtvrtiny došlo k manipulaci s tachografem.

Zdroj: Evropský parlament

Datum: 1.6.2012

Podobné články:

Jak jsem přesvědčovala kolegy v Evropském parlamentu, aby naslouchali českým spotřebitelům? 20.3.2019

Návštěvnická skupina v Bruselu 20.3.2019

Zástupci českých odborů, živnostníci a řemeslníci z Kroměřížska, ale i další hosté mě včera navštívili v Evropském parlamentu v Bruselu, kam jsem je pozvala. Mluvili jsme spolu o tom, jak Parlament i další instituce EU fungují, ale probrali jsme i všechno ostatní, co je ohledně ...

Olga Sehnalová ke dnešní schůzce s ministrem zemědělství Tomanem 18.3.2019

V Bruselu jsem se dnes setkala s ministrem Miroslavem Tomanem, který zde absolvoval jednání ministrů zemědělství. Pan ministr mne informoval o výsledku schůzky se svým polským protějškem a komisařem Andriukaitisem ohledně záruk Polska v otázce bezpečnosti hovězího masa, ...

Dechový orchestr ZUŠ Kroměříž zazářil ve Štrasburku 11.3.2019

Dechový orchestr ZUŠ Kroměříž letos slaví 50. výročí svého založení. Ke svému jubileu dostal dárek i od europoslankyně Olgy Sehnalové, která členy orchestru a jejich učitele pozvala na studijní návštěvu do Evropského parlamentu ve Štrasburku. Orchestr si ale nenechal ujít možnost ...

Blesk nebo koncepce aneb co se člověk dozví, když se zeptá na kraji 25.2.2019

Původně jsem chtěla tyto informace předat rovnou krajským zastupitelům, ale myslím, že budou zajímat i veřejnost. Podělím se o dva zajímavé dokumenty. Jeden jsem obdržela minulý čtvrtek a ten druhý jsem si našla na webových stránkách Zlínského kraje. Zeptala jsem se totiž Krajského ...

Řidičům kamionů a autobusů se usnadní práce – systém placení mýta v EU se zjednoduší 14.2.2019

Poslanci Evropského parlamentu dnes schválili dohodu, která umožní zavedení Evropské služby elektronického mýtného (EETS). V praxi to znamená, že dopravcům, kteří jezdí do zemí Evropské unie, odpadne povinnost pořizovat několik zařízení pro platbu elektronického mýtného ...

Jak to vidím já
Státu je to jedno

Včera jsem měla příležitost se osobně setkat s ministrem zdravotnictví Adamem Vojtěchem a položit mu jednoduchou otázku. Tedy vlastně dvě nebo tři. ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Naše videa
Nejen o dvojí kvalitě mluvila Olga Sehnalová v debatě pro Aktuálně.cz

31.5.2018 | Češi chtějí jíst stejně kvalitní potraviny jako Němci. Měla by se kvůli tomu zakázat současná praxe, kdy někteří výrobci nabízejí potraviny s různým složením v Česku, než například v Německu? V debatě pro Aktuálně.cz Olga Sehnalová ...
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]