Pomohou chytré tachografy zvýšit bezpečnost na silnicích?

Zabránit podvodům a omezit byrokracii - to jsou hlavní cíle navrhovaných změn pravidel pro tachografy v silniční dopravě. Hlasování ukázalo názor Dopravního výboru Evropského Parlamentu na zavedení "chytrých tachografů". Ty umožní například sledovat prostřednictvím nových technologií, jako jsou satelitní navigace a dálková komunikace, jak dlouho seděl řidič kamionu za volantem.

Návrh Komise

Pokud budou nová pravidla schválena, technická vylepšení by měla být zavedena do roku 2017. Co Komise navrhla a jaké očekává výsledky?

- integrované satelitní určování polohy umožní zmenšit objem manuálního vkládání údajů

- možnost dálkových kontrol umožní snížení počtu silničních kontrol

- tachografy budou vybaveny harmonizovanými rozhraními, která umožní využití zaznamenaných údajů jinými chytrými aplikacemi dopravních systémů, jako je třeba eCall

řidičské průkazy by mohly být sloučeny s "kartami řidičů", což jsou elektronické osobní karty používané v tachografech ve všech nákladních vozech vyrobených po květnu 2006, tak aby si je řidiči mezi sebou nemohli předávat

Návrh také předpokládá přísnější kontroly nad instalací a kalibrací tachografů a znemožňuje dopravním firmám instalovat tachografy do svých vlastních vozidel.

Cílem návrhu Komise je ztížit možné podvody s tachografy, a zároveň snížit administrativní zátěž pro dopravní společnosti.

Požadavky Parlamentu
Parlamentní zpravodajka, rumunská sociální demokratka Silvia–Adriana Ţicău je s návrhem Komise v podstatě spokojena, ale navrhuje několik dalších opatření. EU by měla například:

- podporovat vývoj aplikace, která by řidičům poskytla interpretaci zaznamenaných údajů a ulehčila jim tak dodržování pravidel týkajících se doby jízdy a zastávek na odpočinek

- zvýšit ochranu osobních údajů řidičů, které jsou uloženy v systému

- zavést povinnost schvalovat typ programového vybavení, které používají kontrolní pracovníci k interpretaci údajů tachografu, a zavést jednotné školení a zkoušky pro kontrolní pracovníky.

- stanovit závaznou klasifikaci velmi závažných porušení nařízení o tachografech a větší harmonizaci sankcí

Tachografy v EU
Evropská unie stanovila pro zlepšení bezpečnosti v silničním provozu, pracovních podmínek řidičů a pro zajištění spravedlivé soutěže v Evropské unii řadu pravidel, týkajících se doby, po kterou mohou řidiči z povolání řídit, a doby na odpočinek. V současné době se po unijních silnicích pohybuje kolem šesti milionů nákladních vozidel a autobusů vybavených tachografy, které zaznamenávají ujetou vzdálenost a činnost řidiče (dobu jízdy, dobu odpočinku, pracovní pohotovost, další činnost).

V současnosti se používají dva typy tachografů. Od roku 1985 se používá analogový tachograf, který se stále využívá ve vozidlech registrovaných do 1. května 2006. Ten činnost řidiče zapisuje na papírový kotouč, tzv. „záznamový list“. Digitální tachograf je povinný ve všech vozidlech registrovaných po 1. květnu 2006. Po zašifrování jsou činnosti řidiče zaznamenávány a údaje ukládány v záznamovém zařízení a na osobní „inteligentní kartě řidiče“.

Podle údajů Evropské komise z roku 2009 porušovalo 9 % všech kontrolovaných vozidel v EU pravidla v sociální oblasti, z toho u čtvrtiny došlo k manipulaci s tachografem.

Zdroj: Evropský parlament

Datum: 1.6.2012

Podobné články:

Výbor TRAN dnes schválil návrhy ke zvýšení bezpečnosti vozidel 10.1.2019

Na dnešním zasedání Výboru TRAN, prvním v tomto roce, poslanci Výboru podpořili pozměněný návrh Komise ke zlepšení bezpečnosti vozidel a odhlasovali své stanovisko k nařízení o obecné bezpečnosti. Návrhem se bude dále zabývat Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO), ...

Nekalé praktiky mezi podniky v potravinářství budou díky sociálním demokratům zakázané po celé EU 20.12.2018

Vyjednávači Evropského parlamentu v čele s italským sociálnědemokratickým zpravodajem P. De Castrem ze zemědělského výboru a zástupci členských států v Radě EU včera dosáhli politické dohody nad unikátní evropskou směrnicí. ...

Nejasná zpráva o dvojí kvalitě aneb pohled pod pokličku 11.12.2018

V dnešním vydání Práva vyšel můj komentář k současnému vyjednávání o dvojí kvalitě značkových produktů. Celé znění komentáře si můžete přečíst níže: ...

Olga Sehnalová o Meziskupině pro práva lidí s postižením 10.12.2018

...

Newsletter: Plenární zasedání EP 10.- 13. prosince 2018 ve Štrasburku 9.12.2018

Slavnostní udelení Sacharovovy ceny Olegu Sencovovi ...

Olga Sehnalová vystoupila na konferenci k přístupnosti v oblasti informačních technologií 5.12.2018

Dnes jsem zahájila v Bruselu mezinárodní konferenci věnovanou přístupnosti v oblasti informačních technologií určenou IT expertům. Zdůraznila jsem, že zpřístupňování online služeb je nejen základní právo lidí se zdravotním postižením, ale s ohledem na počty potenciálních ...

Jak to vidím já
Dvojí kvalita: teď se láme chleba

V úterý proběhne v Bruselu důležité hlasování, které rozhodne o tom, jestli bude moci být dvojí kvalita skutečně postavena mimo zákon a v jaké podobě to bude. Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů bude hlasovat o znění směrnice o nekalých obchodních praktikách. ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Mezinárodní konference ke vzdělávání mladých spotřebitelů 19. 11. v Poslanecké sněmovně PČR

19.11.2018 |

Spotřebitelské vzdělávání od nejútlejšího věku je jednou z důležitých podmínek k tomu, aby ve společnosti byli vzdělaní a informovaní spotřebitelé, kteří jsou poučení o svých právech a nebojí se jich využívat. To, jak informovanost ... pokračování

Naše videa
TK - Balíček technické způsobilosti vozidel

2.7.2013 | Záznam vystoupení Olgy Sehnalové na tiskové konferenci - Balíček technické způsobilosti vozidel
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]