Olga Sehnalová představila v Evropském parlamentu konkrétní obrysy návrhu k zavedení eCallu

Přesně před rokem média v České republice začala znovu diskutovat o zavedení povinného systému tísňového volání eCall. Na dálnici D5 vylétl ze svodidel kamion, jehož posádka zůstala dlouhých pět hodin bez jakékoli pomoci. Vážné nehody si totiž v přítmí a za mlhy nikdo nevšiml. Takových situací by v budoucnosti skutečně mělo ubývat. Na půdu Evropského parlamentu se konečně dostal návrh nařízení o zavedení systému eCall po celé Evropské unii. Revoluční technologie má zvýšit bezpečnost silničního provozu, snížit počet úmrtí a vážných zranění a zrychlit reakční dobu sanitek. S vystřelením airbagů totiž eCall přivolá posádce pomoc prostřednictvím linky 112 a záchranářům pošle polohu havarovaného auta přes GPS. Někteří odborníci systém přirovnávají k dalšímu stupni vývoje po povinných pásech nebo airbazích.

Zpravodajkou hlavního návrhu je česká europoslankyně, Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), která dnes na Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele svou zprávu kolegům poprvé představila. Hlasovat by se o ní mělo v lednu 2014, na plenární zasedání se dokument dostane pravděpodobně o měsíc později. Instalovat by se měl systém do všech nových modelů osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel od října 2015. Některé členské státy musí do té doby ještě uspokojivě zprovoznit nezbytnou infrastrukturu center tísňového volání s využitím linky 112. Česká republika patří mezi ty země, které jsou však již nyní velmi dobře připraveny.

„Podle údajů z Evropské komise zahynulo v roce 2012 na evropských silnicích přibližně 28 000 lidí a více než 1,5 milionu bylo zraněno. Kromě tragédie, kterou představuje ztráta lidského života a zranění, představují tyto případy pro společnost také hospodářskou zátěž každoročních nákladů ve výši přibližně 130 miliard EUR. Máme-li v ruce nástroj, kterým tato čísla můžeme významně snížit, neměli bychom s jeho zavedením příliš otálet,“ uvedla na zasedání Sehnalová. Systém bude v první řadě zaveden ve vozech, které mají vhodné spouštěcí mechanismy, nicméně europoslankyně silně apeluje na Komisi, aby co nejrychleji předložila i návrhy na rozšíření služby eCall také na motocykly, těžká nákladní vozidla, autokary a autobusy.

„Systém eCall je založen na tzv. spící SIM kartě a nelze jej tedy využít ke sledování, protože aktivně nevysílá žádnou informaci o pohybu vozu či posádky. Pokud nedojde k jeho aktivaci, je systém nečinný a nelze jej ani nijak spustit na dálku. Ochrana osobních údajů je pro spotřebitele nesmírně důležitá a tento princip musíme za všech okolností zachovat,“ řekla Sehnalová.

Soukromé služby tísňového volání byly zavedeny v Evropě poprvé koncem 90. let a dnes jsou nabízeny různými automobilovými společnostmi a poskytovateli služeb. Těmito systémy je však vybaveno pouhých 0,7 % vozidel v Evropě. „Komerční systémy nenabízejí interoperabilitu ani kontinuitu v celoevropském měřítku. To znamená, že často nefungují, vydáte-li se za hranice, a nejsou napojeny na tísňovou linku 112. Pouze toto číslo je přitom v rámci telekomunikační sítě vyřizováno jako prioritní, a nedochází tak k časovému prodlení při spojení na záchranné složky. Soukromé systémy jsou navíc nabízeny pouze u luxusních vozů a jen v některých zemích. Systém eCall by měl být veřejnou službou, která bude poskytována zdarma a ku prospěchu všech řidičů v Evropě bez ohledu na značku jejich vozidla,“ vysvětlila europoslankyně.

Sehnalová dále navrhuje, aby byl systém eCall založen na vestavěném palubním zařízení, spíše než na využití chytrých mobilních telefonů. Jeho funkčnost by měla být pravidelně testována, například v rámci standardních technických kontrol vozidel. Součástí návrhu je i řešení dalších služeb, které by na eCall mohly být navázány. Poslankyně Sehnalová je pro zpřístupnění systému pro případné budoucí palubní aplikace a služby pod podmínkou, že nebudou rozptylovat řidiče při jízdě.

Datum: 6.11.2013

Podobné články:

Cyklojízda do Kurovického lomu 21.9.2019

Letošní cyklojízda v rámci Evropského týdne mobility se nám náramně vydařila. Ranní mrazíky vystřídal nádherný prosluněný den. Díky asistenci Městské policie jsme se bezpečné dostali z centra města a pohodovou jízdou přes Záhlinice a Tlumačov jsme dorazili do Kurovického lomu, ...

Evropští poslanci odhlasovali změny v silniční nákladní dopravě 10.4.2019

Zlepšení podmínek pro řidiče a úpravu pravidel pro silniční nákladní dopravce minulý týden odhlasovali poslanci a poslankyně Evropského parlamentu na svém plenárním zasedání. Po téměř dvou letech debat o tzv. balíčku mobility se podařilo najít v Evropském parlamentu většinu, ...

K jednání Zastupitelstva Zlínského kraje 7.4.2019

Zastupitelé Zlínského kraje budou zítra rozhodovat o tom, jakým směrem se bude ubírat krajské zdravotnictví a krajský rozpočet na mnoho dalších let. Na otevřený dopis, který jsme odeslali krajským zastupitelům minulý týden, reagovala skupina primářů vybraných vedením kraje ...

Dvojí kvalita potravin – vyjádření Olgy Sehnalové k aktuálnímu vývoji 4.4.2019

 "Můj boj za kvalitní potraviny zdaleka ještě nekončí," prohlásila včera na tiskové konferenci česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která téma do Bruselu přinesla a svojí prací jej z nechténného dotáhla až do jeho zákonné úpravy. Ta se nyní dostala do fáze finálního ...

Otevřený dopis zastupitelům Zlínského kraje 3.4.2019

Toto je otevřený dopis, který jsme dnes zaslali všem zastupitelům Zlínského kraje. Shrnuje naše argumenty.

Jak jsem přesvědčovala kolegy v Evropském parlamentu, aby naslouchali českým spotřebitelům? 20.3.2019

Moje videa
Vystoupení v OSN

12.4.2018 | Pane prezidente, Vážení delegáti, svým projevem bych chtěla navázat jménem České republiky na prohlášení, které vydala Evropská unie dnes ráno. Bezpečnost silničního provozu je celosvětově významné společenské téma, které ...
Stáhněte si

Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2019. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]