Nová opatření ke zvyšování bezpečnosti a omezování nekalých praktik v silniční dopravě

Od nového roku začala v České republice platit některá nová opatření v silniční dopravě, zejména v oblasti bezpečnosti silničního provozu, omezování nekalých praktik při nákupu a registraci vozidel a udržování osobních i užitkových vozidel provozovaných na našem území v řádném technickém stavu. 1. ledna vstoupila v platnost novela zákona 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a vyhláška č. 342/2014 o technických prohlídkách a měření emisí vozidel. 2. ledna zprovoznilo Ministerstvo dopravy elektronickou databázi, která zpřístupňuje údaje o stavu tachometrů vozidel zaznamenaných během technické kontroly.

Tato opatření přímo souvisí s evropskými předpisy v oblasti silniční dopravy a to především s balíčkem směrnic o technické způsobilosti vozidel schváleným v loňském roce. Ten byl evropskými institucemi po dvou letech vyjednávání schválen v dubnu 2014. Opatření, která z těchto směrnic vyplývají, musí být postupně převáděna do právních řádů členských států. Většinu z nich jsou členské státy povinny zavést do května 2018. O jaká opatření se v souvislosti s tímto balíčkem jedná? Přečtěte si shrnutí hlavních bodů všech tří směrnic.


Pravidelné technické prohlídky (Směrnice 2014/45/ES)

Lhůty

Směrnice sbližuje postupy provádění pravidelných technických prohlídek v členských státech. Stanovuje minimální lhůty pro pravidelné technické prohlídky. Na území ČR se podle nových pravidel pro osobní a lehká užitková vozidla situace nezmění, první prohlídka je stanovena po čtyřech letech od první registrace a poté každé dva roky. Stejné podmínky budou nově platit i pro traktory s dosahovanou rychlostí vyšší než 40 km kat. T5, pokud jsou komerčně využívány pro přepravu zboží.

U osobních vozidel pro komerční přepravu osob (taxi), vozidel záchranné služby, autobusů, užitkových vozidel a přívěsů nad 3,5t bude i nadále platit lhůta jeden rok. Pro 2kolová (motocykly) a 3kolová vozidla nad 125 cm3 mají členské státy zavést vlastní vhodné lhůty pravidelných prohlídek.

Výjimka z těchto lhůt se týká jasně definovaných vozidel historických, diplomatických, soutěžních, veřejných a ozbrojených složek, civilní ochrany nebo vozidel využívaných pouze pro zemědělské a lesnické účely. Každý členský stát může tato pravidla dále zpřísnit a požadovat technickou prohlídku např. u těch vozidel, která překročila hranici 160 000 najetých km.

Odpovědnost za vozidlo a zákaz provozu

Členské státy mají také povinnost definovat osobu odpovědnou za vozidlo a jeho udržování v bezpečném stavu. Směrnice také uvádí kategorie závažnosti nedostatků, u kterých může členský stát zakázat použití na veřejných pozemních komunikacích.

Stáčení tachometrů a sankce

Členské státy mají alespoň kontrolorům zajistit předávání informací o počítadlech ujetých kilometrů z každé technické kontroly v elektronické podobě. Pokud by byla zjištěna manipulace s tachometrem za účelem snížení záznamu o vzdálenosti ujeté vozidlem nebo zkreslení záznamu, mají členské státy zavést účinné, přiměřené a nediskriminující sankce.

Stanice technické kontroly

Směrnice uvádí minimální požadavky na zkušební zařízení a vybavení stanic technické kontroly. Do května 2018 je možno z tohoto opatření uplatnit přechodné období. Prohlídky budou moci být prováděny pouze v těch stanicích technické kontroly,  kterým stát udělil oprávnění, stát zajistí také dozor nad těmito stanicemi.  Členské státy budou povinny uznat doklad o pravidelné technické prohlídce vydaný jiným členským státem.

Kontroloři

Směrnice také od května 2018 stanovuje nové minimální požadavky pro odbornou kvalifikaci kontrolorů.

Kontaktní místo

Členské státy mají povinnost určit do května 2015 kontaktní místo pro předávání a výměnu informací s Komisí a členskými státy a uplatňování této směrnice. Za ČR bylo tímto kontaktním místem nahlášeno Ministerstvo dopravy.

Motocykly a tříkolky

Od roku 2022 se pravidla této směrnice mají vztahovat také na 2kolová (motocykly) a 3kolová vozidla nad 125 cm3, pokud do té doby členský stát nezavede účinná alternativní opatření v oblasti zvyšování bezpečnosti u těchto kategorií.

Opatření daná touto směrnicí musí být v členských státech zavedena nejpozději od května 2018. (kromě těch, u kterých jsou výše uvedeny jiné lhůty).

 

Silniční technické kontroly (Směrnice 2014/47/ES)

Směrnice sbližuje postupy provádění silničních technických kontrol v členských státech ve snaze zvyšovat bezpečnost silničního provozu a zlepšovat stav životního prostředí v EU.  Vztahuje se na těžká užitková vozidla a přívěsy nad 3,5 tuny (kat. M2, M3, N2, N3, O3, O4 a T5), členské státy mohou rozhodnout o zavedení kontrol také pro lehká užitková vozidla a o provádění kontrol na jiných místech, než jsou veřejné pozemní komunikace. V roce 2016 představí Komise analýzu možných dopadů a účinků rozšíření směrnice na lehká užitková vozidla kat. N1 a přívěsy kat. O2.

Silniční kontroly se skládají z prvotní (vizuální) a v případě nutnosti podrobnější prohlídky vozidla. Podrobnější silniční kontroly budou podle směrnice zaměřeny především na bezpečnost brzd, pneumatiky, kola, podvozek a hlučnost. Členské státy se mají samy rozhodnout, zda budou během kontrol akceptovat elektronické verze dokladů o předchozích kontrolách.

Počet kontrol

Směrnice zavádí celkový počet prvotních kontrol v celé EU ročně a to v rozsahu nejméně 5 procent celkového počtu registrovaných těžkých užitkových vozidel, úměrně počtu registrovaném v daném členském státě. ČR tento počet splňuje i na národní úrovni, každoročně je u nás kontrolováno více než 5,5 procent těchto vozidel.

Závažné a nebezpečné nedostatky

Závažné nebo nebezpečné nedostatky zjištěné při kontrole musí být odstraněny dříve, než bude možné vozidlo opět použít na veřejné pozemní komunikaci. Směrnice uvádí kategorie závažnosti nedostatků, u kterých může členský stát zakázat použití na veřejných pozemních komunikacích. Omezit nebo zakázat další použití je možné také tehdy, pokud vozidlo představuje bezprostřední ohrožení silničního provozu.

Systémy hodnocení rizika

Směrnice zpřesňuje pravidla pro zavedení tzv. systémů hodnocení rizika na národní úrovni, přiřazení rizikových profilů podnikům, které mohou členské státy využít k důkladnějším a častějším kontrolám dopravců s vyšším stupněm rizika. Tento systém budou provozovat vnitrostátní orgány jednotlivých členských států. Jeho spuštění zajistí členské státy nejpozději od května 2019. V roce 2022 představí Komise návrh na harmonizaci systémů hodnocení rizika a definici vzájemně porovnatelného rizikového profilu dopravních podniků.

Kontaktní místo

Členské státy mají jako doposud podávat pravidelně každé dva roky souhrnnou zprávu o průběhu a výsledcích kontrol Komisi, od roku 2019 bude zaveden nový jednotný formát pro lepší zpracování dat.

Členské státy mají povinnost určit do května 2015 kontaktní místo pro předávání a výměnu informací s Komisí a členskými státy mimo jiné i o závažných nedostatcích vozidel jiného členského státu.  Za ČR bylo tímto kontaktním místem nahlášeno Ministerstvo dopravy.

Každý rok mají členské státy pořádat společně koordinované silniční kontroly.

Směrnice uvádí pouze minimální požadavky, členské státy mohou na svém území zavést vlastní přísnější pravidla. Opatření daná touto směrnicí musí být v členských státech zavedena nejpozději od května 2018 (kromě těch, u kterých jsou výše uvedeny jiné lhůty).

 

Registrační doklady vozidel (Směrnice 2014/46/ES)

Směrnice upřesňuje zaznamenávání údajů o vozidlech, jejich registraci a výsledcích pravidelných technických prohlídek. Usnadňuje postupy provádění technických prohlídek vozidla, kterému byla pozastavena platnost registrace, zjednodušuje postup změny majitele vozidla a výměnu informací mezi členskými státy za použití elektronických databází.

Opatření daná touto směrnicí musí být v členských státech zavedena nejpozději od května 2018.

 

Další informace k tomuto tématu najdete také v předchozích článcích:

Doprava: 11,9 miliardy EUR na zkvalitnění evropských spojení

Priority lotyšského předsednictví v Radě EU pro oblast dopravy

Datum: 19.1.2015

Podobné články:

Evropští poslanci odhlasovali změny v silniční nákladní dopravě 10.4.2019

Zlepšení podmínek pro řidiče a úpravu pravidel pro silniční nákladní dopravce minulý týden odhlasovali poslanci a poslankyně Evropského parlamentu na svém plenárním zasedání. Po téměř dvou letech debat o tzv. balíčku mobility se podařilo najít v Evropském parlamentu většinu, ...

K jednání Zastupitelstva Zlínského kraje 7.4.2019

Zastupitelé Zlínského kraje budou zítra rozhodovat o tom, jakým směrem se bude ubírat krajské zdravotnictví a krajský rozpočet na mnoho dalších let. Na otevřený dopis, který jsme odeslali krajským zastupitelům minulý týden, reagovala skupina primářů vybraných vedením kraje ...

Dvojí kvalita potravin – vyjádření Olgy Sehnalové k aktuálnímu vývoji 4.4.2019

 "Můj boj za kvalitní potraviny zdaleka ještě nekončí," prohlásila včera na tiskové konferenci česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která téma do Bruselu přinesla a svojí prací jej z nechténného dotáhla až do jeho zákonné úpravy. Ta se nyní dostala do fáze finálního ...

Otevřený dopis zastupitelům Zlínského kraje 3.4.2019

Toto je otevřený dopis, který jsme dnes zaslali všem zastupitelům Zlínského kraje. Shrnuje naše argumenty.

Jak jsem přesvědčovala kolegy v Evropském parlamentu, aby naslouchali českým spotřebitelům? 20.3.2019

Návštěvnická skupina v Bruselu 20.3.2019

Zástupci českých odborů, živnostníci a řemeslníci z Kroměřížska, ale i další hosté mě včera navštívili v Evropském parlamentu v Bruselu, kam jsem je pozvala. Mluvili jsme spolu o tom, jak Parlament i další instituce EU fungují, ale probrali jsme i všechno ostatní, co je ohledně ...

Jak to vidím já
Krajem obchází strach aneb jak jsme chystali konferenci ...

Od počátku, co se angažuji společně s dalšími kolegy okolo krajského zdravotnictví, vidím jeden společný rys mnohých rozhovorů s lidmi v různých pozicích více či méně závislých na Zlínském kraji. Tím rysem je strach. Strach říci nahlas svůj názor, strach se pod něco podepsat a nejnověji i strach i jen veřejně vystoupit na odborné konferenci. Strach z čeho ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Naše videa
Irské dny Olgy Sehnalové

13.5.2013 | Připomeňme si Irské dny v Kroměříži z května 2013
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]