Nová opatření ke zvyšování bezpečnosti a omezování nekalých praktik v silniční dopravě

Od nového roku začala v České republice platit některá nová opatření v silniční dopravě, zejména v oblasti bezpečnosti silničního provozu, omezování nekalých praktik při nákupu a registraci vozidel a udržování osobních i užitkových vozidel provozovaných na našem území v řádném technickém stavu. 1. ledna vstoupila v platnost novela zákona 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a vyhláška č. 342/2014 o technických prohlídkách a měření emisí vozidel. 2. ledna zprovoznilo Ministerstvo dopravy elektronickou databázi, která zpřístupňuje údaje o stavu tachometrů vozidel zaznamenaných během technické kontroly.

Tato opatření přímo souvisí s evropskými předpisy v oblasti silniční dopravy a to především s balíčkem směrnic o technické způsobilosti vozidel schváleným v loňském roce. Ten byl evropskými institucemi po dvou letech vyjednávání schválen v dubnu 2014. Opatření, která z těchto směrnic vyplývají, musí být postupně převáděna do právních řádů členských států. Většinu z nich jsou členské státy povinny zavést do května 2018. O jaká opatření se v souvislosti s tímto balíčkem jedná? Přečtěte si shrnutí hlavních bodů všech tří směrnic.


Pravidelné technické prohlídky (Směrnice 2014/45/ES)

Lhůty

Směrnice sbližuje postupy provádění pravidelných technických prohlídek v členských státech. Stanovuje minimální lhůty pro pravidelné technické prohlídky. Na území ČR se podle nových pravidel pro osobní a lehká užitková vozidla situace nezmění, první prohlídka je stanovena po čtyřech letech od první registrace a poté každé dva roky. Stejné podmínky budou nově platit i pro traktory s dosahovanou rychlostí vyšší než 40 km kat. T5, pokud jsou komerčně využívány pro přepravu zboží.

U osobních vozidel pro komerční přepravu osob (taxi), vozidel záchranné služby, autobusů, užitkových vozidel a přívěsů nad 3,5t bude i nadále platit lhůta jeden rok. Pro 2kolová (motocykly) a 3kolová vozidla nad 125 cm3 mají členské státy zavést vlastní vhodné lhůty pravidelných prohlídek.

Výjimka z těchto lhůt se týká jasně definovaných vozidel historických, diplomatických, soutěžních, veřejných a ozbrojených složek, civilní ochrany nebo vozidel využívaných pouze pro zemědělské a lesnické účely. Každý členský stát může tato pravidla dále zpřísnit a požadovat technickou prohlídku např. u těch vozidel, která překročila hranici 160 000 najetých km.

Odpovědnost za vozidlo a zákaz provozu

Členské státy mají také povinnost definovat osobu odpovědnou za vozidlo a jeho udržování v bezpečném stavu. Směrnice také uvádí kategorie závažnosti nedostatků, u kterých může členský stát zakázat použití na veřejných pozemních komunikacích.

Stáčení tachometrů a sankce

Členské státy mají alespoň kontrolorům zajistit předávání informací o počítadlech ujetých kilometrů z každé technické kontroly v elektronické podobě. Pokud by byla zjištěna manipulace s tachometrem za účelem snížení záznamu o vzdálenosti ujeté vozidlem nebo zkreslení záznamu, mají členské státy zavést účinné, přiměřené a nediskriminující sankce.

Stanice technické kontroly

Směrnice uvádí minimální požadavky na zkušební zařízení a vybavení stanic technické kontroly. Do května 2018 je možno z tohoto opatření uplatnit přechodné období. Prohlídky budou moci být prováděny pouze v těch stanicích technické kontroly,  kterým stát udělil oprávnění, stát zajistí také dozor nad těmito stanicemi.  Členské státy budou povinny uznat doklad o pravidelné technické prohlídce vydaný jiným členským státem.

Kontroloři

Směrnice také od května 2018 stanovuje nové minimální požadavky pro odbornou kvalifikaci kontrolorů.

Kontaktní místo

Členské státy mají povinnost určit do května 2015 kontaktní místo pro předávání a výměnu informací s Komisí a členskými státy a uplatňování této směrnice. Za ČR bylo tímto kontaktním místem nahlášeno Ministerstvo dopravy.

Motocykly a tříkolky

Od roku 2022 se pravidla této směrnice mají vztahovat také na 2kolová (motocykly) a 3kolová vozidla nad 125 cm3, pokud do té doby členský stát nezavede účinná alternativní opatření v oblasti zvyšování bezpečnosti u těchto kategorií.

Opatření daná touto směrnicí musí být v členských státech zavedena nejpozději od května 2018. (kromě těch, u kterých jsou výše uvedeny jiné lhůty).

 

Silniční technické kontroly (Směrnice 2014/47/ES)

Směrnice sbližuje postupy provádění silničních technických kontrol v členských státech ve snaze zvyšovat bezpečnost silničního provozu a zlepšovat stav životního prostředí v EU.  Vztahuje se na těžká užitková vozidla a přívěsy nad 3,5 tuny (kat. M2, M3, N2, N3, O3, O4 a T5), členské státy mohou rozhodnout o zavedení kontrol také pro lehká užitková vozidla a o provádění kontrol na jiných místech, než jsou veřejné pozemní komunikace. V roce 2016 představí Komise analýzu možných dopadů a účinků rozšíření směrnice na lehká užitková vozidla kat. N1 a přívěsy kat. O2.

Silniční kontroly se skládají z prvotní (vizuální) a v případě nutnosti podrobnější prohlídky vozidla. Podrobnější silniční kontroly budou podle směrnice zaměřeny především na bezpečnost brzd, pneumatiky, kola, podvozek a hlučnost. Členské státy se mají samy rozhodnout, zda budou během kontrol akceptovat elektronické verze dokladů o předchozích kontrolách.

Počet kontrol

Směrnice zavádí celkový počet prvotních kontrol v celé EU ročně a to v rozsahu nejméně 5 procent celkového počtu registrovaných těžkých užitkových vozidel, úměrně počtu registrovaném v daném členském státě. ČR tento počet splňuje i na národní úrovni, každoročně je u nás kontrolováno více než 5,5 procent těchto vozidel.

Závažné a nebezpečné nedostatky

Závažné nebo nebezpečné nedostatky zjištěné při kontrole musí být odstraněny dříve, než bude možné vozidlo opět použít na veřejné pozemní komunikaci. Směrnice uvádí kategorie závažnosti nedostatků, u kterých může členský stát zakázat použití na veřejných pozemních komunikacích. Omezit nebo zakázat další použití je možné také tehdy, pokud vozidlo představuje bezprostřední ohrožení silničního provozu.

Systémy hodnocení rizika

Směrnice zpřesňuje pravidla pro zavedení tzv. systémů hodnocení rizika na národní úrovni, přiřazení rizikových profilů podnikům, které mohou členské státy využít k důkladnějším a častějším kontrolám dopravců s vyšším stupněm rizika. Tento systém budou provozovat vnitrostátní orgány jednotlivých členských států. Jeho spuštění zajistí členské státy nejpozději od května 2019. V roce 2022 představí Komise návrh na harmonizaci systémů hodnocení rizika a definici vzájemně porovnatelného rizikového profilu dopravních podniků.

Kontaktní místo

Členské státy mají jako doposud podávat pravidelně každé dva roky souhrnnou zprávu o průběhu a výsledcích kontrol Komisi, od roku 2019 bude zaveden nový jednotný formát pro lepší zpracování dat.

Členské státy mají povinnost určit do května 2015 kontaktní místo pro předávání a výměnu informací s Komisí a členskými státy mimo jiné i o závažných nedostatcích vozidel jiného členského státu.  Za ČR bylo tímto kontaktním místem nahlášeno Ministerstvo dopravy.

Každý rok mají členské státy pořádat společně koordinované silniční kontroly.

Směrnice uvádí pouze minimální požadavky, členské státy mohou na svém území zavést vlastní přísnější pravidla. Opatření daná touto směrnicí musí být v členských státech zavedena nejpozději od května 2018 (kromě těch, u kterých jsou výše uvedeny jiné lhůty).

 

Registrační doklady vozidel (Směrnice 2014/46/ES)

Směrnice upřesňuje zaznamenávání údajů o vozidlech, jejich registraci a výsledcích pravidelných technických prohlídek. Usnadňuje postupy provádění technických prohlídek vozidla, kterému byla pozastavena platnost registrace, zjednodušuje postup změny majitele vozidla a výměnu informací mezi členskými státy za použití elektronických databází.

Opatření daná touto směrnicí musí být v členských státech zavedena nejpozději od května 2018.

 

Další informace k tomuto tématu najdete také v předchozích článcích:

Doprava: 11,9 miliardy EUR na zkvalitnění evropských spojení

Priority lotyšského předsednictví v Radě EU pro oblast dopravy

Datum: 19.1.2015

Podobné články:

Placení elektronického mýtného v EU bude jednodušší 20.11.2018

Vyjednavači Evropského parlamentu se dnes s rakouským předsednictvím Rady EU a Evropskou komisí dohodli na aktualizovaných pravidlech pro elektronický výběr mýtného. Díky této směrnici budou moci všichni řidiči zaplatit mýtné jednodušeji, ať už se v rámci EU nacházejí kdekoliv, ...

Když se chce, všechno jde 20.11.2018

Pomůcky a trenažery pro různé sportovní aktivity pro lidi s postižením si v tomto týdnu mohou vyzkoušet návštěvníci výstavy, kterou v Evropském parlamentu pořádá poslankyně Evropského parlamentu Olga Sehnalová. ...

Mezinárodní konference ke vzdělávání mladých spotřebitelů 19. 11. v Poslanecké sněmovně PČR 19.11.2018

Spotřebitelské vzdělávání od nejútlejšího věku je jednou z důležitých podmínek k tomu, aby ve společnosti byli vzdělaní a informovaní spotřebitelé, kteří jsou poučení o svých právech a nebojí se jich využívat. To, jak informovanost a vzdělávání spotřebitelů zvýšit, dnes řešili ...

Debata se studenty ve Zlíně 16.11.2018

Dnes dopoledne jsem byla na návštěvě Gymnázia a Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky ve Zlíně, přijala jsem pozvání k debatě se studenty o Evropské unii. Bavili jsme se o tom, jak fungují jednotlivé evropské instituce, jak vzniká evropská legislativa, jaká ...

Ceny volání v EU se sníží - europoslanci přijali nový telekomunikační kodex 14.11.2018

Evropský parlament dnes schválil novou podobu tzv. telekomunikačního kodexu. Díky němu se od 15. května příštího roku sníží ceny za volání v rámci EU. Cena za volání z Česka do jiné země Unie tak nepřekročí 6 korun za minutu (0,19 eur/min), SMS bude stát maximálně 1,50 Kč (0,06 ...

Rakouské dny zakončil rytmus tance Schuhplattler 19.10.2018

Poslední večer kroměřížských Evropských dnů je už tradičně věnovaný folklóru dané země - dnes večer tedy Dům kultury rozezněly energické tóny rakouského tance Schuhplattler. ...

Jak to vidím já
Listopad, doba radosti a naděje, zklamání a skepse

V roce 1989 jsem byla studentkou medicíny. Když si vzpomenu na své pocity po událostech 17. listopadu a v týdnech, které následovaly, tak to byla euforie, radost a naděje i sebevědomé odhodlání, se kterým jsme se dívali do budoucna. Na svět otevřených možností a neuvěřitelného množství informací a nových obzorů. Jaké byly politické požadavky studentky medicíny? Kromě ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Předvolební úvaha

27.8.2018 |

Do voleb v Kroměříži jde třináct stran a hnutí s mnoha novými lidmi, kteří se ucházejí o to, stát se městskými zastupiteli. Je taková doba, která přeje novým tvářím, představám a slibům, že teď to bude jiné, lepší. Město se ... pokračování

Naše videa
Vystoupení v OSN

12.4.2018 | Pane prezidente, Vážení delegáti, svým projevem bych chtěla navázat jménem České republiky na prohlášení, které vydala Evropská unie dnes ráno. Bezpečnost silničního provozu je celosvětově významné společenské téma, které ...
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]