Nespokojení spotřebitelé v Unii budou moci jednodušeji reklamovat své zboží

Evropští spotřebitelé, kteří se dostanou s obchodníkem do sporu kvůli reklamaci výrobku či poskytnuté služby, se již nebudou muset pro jeho vyřešení obracet výhradně na soud. Toto umožní dohoda mezi Evropským parlamentem a Radou, kterou dnes potvrdili svým hlasováním poslanci Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele (IMCO), kde působí i česká poslankyně Olga Sehnalová (ČSSD, S&D). Dva připravované zákony totiž umožní snazší přístup k rychlému, levnému a spravedlivému urovnávání sporů na mimosoudní úrovni.

Dohoda se týká dvou návrhů zákonů - směrnice o alternativním řešení sporů (ADR) a online řešení sporů (ODR), které byly dnes schváleny většinou v rámci výboru IMCO a prakticky završily roční vyjednávání mezi evropskými institucemi a členskými státy.

ADR: Fungující a snazší řešení problémů při nákupu
Alternativní řešení sporů je obvykle založeno na využití třetí strany - rozhodce, prostředníka či ombudsmana, který má pomoci spotřebiteli a obchodníkovi dosáhnout řešení v případě vzájemného sporu. Výhodou těchto prostředníků je větší flexibilita než pokud se rozepře řeší před soudem. Ve srovnání se soudním sporem je ADR levnější, rychlejší a méně formální. V tom tkví jeho výhody i rizika.

Systémy ADR, tedy dobrovolného mimosoudního vyrovnání sporů, již v současné době využívá několik členských států, včetně České republiky. Provází je však nedostatečné pokrytí, složitost celého procesu a především - spotřebitelé o nich často vůbec neví, což se projevuje v jejich minimálním využívání. Zkušenosti některých spotřebitelů rovněž nejsou v řadě případů pozitivní, zejména pokud jde o nestrannost rozhodců. Harmonizace pravidel na evropské úrovni je proto žádoucí.

Směrnice o ADR vychází ze stávající podoby systémů alternativního řešení sporů, ale jejím úkolem je zvýšení využívání těchto systémů jak ze strany spotřebitelů, tak harmonizace minimálních stávajících pravidel různě vyvinutých vnitrostátních systémů alternativního řešení sporů. Směrnice proto po členských státech požaduje proto mimo jiné také to, aby zajistily rozšíření působnosti systémů ADR na většinu obchodních činností. Dokument dále zaručuje, že v případě přistoupení k ADR budou jasně nastavena pravidla pro uspokojivé vyřešení vzniklého sporu.

„Efektivní, rychlý a levný nápravný mechanismus sporů, který bude k dispozici spotřebitelům, je rovněž zásadním předpokladem pro rozvoj internetového nakupování, jež představuje zásadní impuls růstu evropského vnitřního trhu,“ okomentoval dohodu zpravodaj směrnice o ADR, maltský europoslanec Louis Grech (S&D).

Systém ADR budou moci spotřebitelé vůči obchodníkovi využívat jak v případě nákupu v kamenném obchodě, tak i na internetu, a to v rámci celé EU. Alternativní řešení sporů má být, dle návrhu směrnice, pro spotřebitele k dispozici zdarma, či za minimální manipulační poplatek. Reklamace by měly být vyřešeny nejpozději do 90 dnů.

„Neočekávám, že systém alternativního řešení sporů na dobrovolné bázi sám o sobě změní přístup určité části obchodníků k této formě řešení sporů a to zejména v případech, kdy jsou si vědomi, že spotřebitelé za každou cenu nepoženou svoji stížnost až k soudu. Dosavadní zkušenosti v ČR jsou rozporuplné. Pouhá existence ADR není proto všelékem současné, často nevyhovující, situace spotřebitelů při řešení jejich sporů. Snahu o sjednocení různých existujících systémů ale vítám, vždy bude nicméně také záležet na způsobu, jakým budou pravidla konkrétně upravena ve členských státech,“ okomentovala výsledek hlasování Olga Sehnalová, členka výboru IMCO a kolegyně zpravodaje Grecha ze skupiny socialistů a demokratů (S&D).

ODR: Lepší ochrana při nákupu na internetu
Problematiku řešení problémů vzniklých při nákupu na internetu, a to včetně přeshraničního nakupování, bude nově upravovat nařízení k online řešení sporů (ODR). Díky tomuto nařízení bude vytvořeno jednotné evropské kontaktní místo na internetu, kde budou moci spotřebitelé vyhledat informace, jak nejúčinněji naložit se svoji stížností či přímo vyplnit elektronický reklamační formulář, dostupný ve všech oficiálních jazycích EU. Systém ODR bude možno využít bez ohledu na zemi původu prodejce pro všechny nákupy uskutečněné na internetu.

Další kroky
Oba legislativní texty ještě musí formálně schválit Evropský parlament během plenárního zasedání ve Štrasburku, které je naplánováno na únor 2013. Směrnice ADR začne platit v rámci všech členských států do 2 let od jejího schválení, nařízení ODR má začít platit již 20 dní po jeho zveřejnění v Úředním věstníku EU.

Datum: 19.12.2012

Podobné články:

Jak jsem přesvědčovala kolegy v Evropském parlamentu, aby naslouchali českým spotřebitelům? 20.3.2019

Návštěvnická skupina v Bruselu 20.3.2019

Zástupci českých odborů, živnostníci a řemeslníci z Kroměřížska, ale i další hosté mě včera navštívili v Evropském parlamentu v Bruselu, kam jsem je pozvala. Mluvili jsme spolu o tom, jak Parlament i další instituce EU fungují, ale probrali jsme i všechno ostatní, co je ohledně ...

Olga Sehnalová ke dnešní schůzce s ministrem zemědělství Tomanem 18.3.2019

V Bruselu jsem se dnes setkala s ministrem Miroslavem Tomanem, který zde absolvoval jednání ministrů zemědělství. Pan ministr mne informoval o výsledku schůzky se svým polským protějškem a komisařem Andriukaitisem ohledně záruk Polska v otázce bezpečnosti hovězího masa, ...

Dechový orchestr ZUŠ Kroměříž zazářil ve Štrasburku 11.3.2019

Dechový orchestr ZUŠ Kroměříž letos slaví 50. výročí svého založení. Ke svému jubileu dostal dárek i od europoslankyně Olgy Sehnalové, která členy orchestru a jejich učitele pozvala na studijní návštěvu do Evropského parlamentu ve Štrasburku. Orchestr si ale nenechal ujít možnost ...

Blesk nebo koncepce aneb co se člověk dozví, když se zeptá na kraji 25.2.2019

Původně jsem chtěla tyto informace předat rovnou krajským zastupitelům, ale myslím, že budou zajímat i veřejnost. Podělím se o dva zajímavé dokumenty. Jeden jsem obdržela minulý čtvrtek a ten druhý jsem si našla na webových stránkách Zlínského kraje. Zeptala jsem se totiž Krajského ...

Řidičům kamionů a autobusů se usnadní práce – systém placení mýta v EU se zjednoduší 14.2.2019

Poslanci Evropského parlamentu dnes schválili dohodu, která umožní zavedení Evropské služby elektronického mýtného (EETS). V praxi to znamená, že dopravcům, kteří jezdí do zemí Evropské unie, odpadne povinnost pořizovat několik zařízení pro platbu elektronického mýtného ...

Jak to vidím já
Státu je to jedno

Včera jsem měla příležitost se osobně setkat s ministrem zdravotnictví Adamem Vojtěchem a položit mu jednoduchou otázku. Tedy vlastně dvě nebo tři. ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Naše videa
Vystoupení v OSN

12.4.2018 | Pane prezidente, Vážení delegáti, svým projevem bych chtěla navázat jménem České republiky na prohlášení, které vydala Evropská unie dnes ráno. Bezpečnost silničního provozu je celosvětově významné společenské téma, které ...
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]