Konec evropských železničních hranic?

Jak složité a někdy paradoxní situace provázejí evropskou železniční dopravu a co brání snaze po jejím rychlejším vzájemném propojení si můžeme ukázat na několika téměř absurdních příkladech. Během posledních dvou set let se železniční doprava v Evropě rozvíjela především uvnitř jednotlivých států, které si své železniční systémy vytvářely poměrně izolovaně. Technické a provozní normy se tak často lišily (a, bohužel, stále liší) při překročení každých státních hranic. Evropský železniční systém se tak potýká s velkými odlišnostmi, které brání lepšímu využívání železnice jak pro osobní, tak nákladní mezinárodní dopravu. Přitom jednotný evropský železniční prostor, založený na propojené síti kolejí a vzájemně spolupracujícímu vybavení, je jedním z hlavních cílů Evropské unie v oblasti nejen železniční dopravy, ale dopravy jako celku. Pro cestujícího by znamenal rychlejší a plynulejší cestování a z toho vyplývající větší konkurenceschopnosti železniční dopravy.


Co brání tzv. interoperabilitě, tedy propojenosti jednotlivých systémů? Dnes existuje napříč jednotlivými státy mnoho rozdílných podmínek, které musí splňovat každý vlak, vydávající se na mezinárodní cestu. Několik příkladů za všechny. Technická rozdílnost spočívá hned v několika bodech - rozdílné elektrifikaci železniční sítě, odlišné šířce železničních rozchodů (od 1524 mm až do 1668 mm), nebo například v tak obyčejném rozdílu, že zatímco v některých evropských státech jezdí vlaky napravo (ČR), hned u sousedů již tomu může být naopak (např. rakouské či polské vlaky jezdí vlevo). Podstatou problému je velký počet železničních sítí, spravovaných vždy někým jiným. Vlak, jedoucí z Anglie do Nizozemí, tedy trasu, kterou lze ujet za 4 hodiny, musí hned 10x překročit hranice těchto sítí a to s sebou přináší zbytečné prodlužování cesty a větší náklady. I proto je doprava po železnici méně konkurenceschopná než jiné druhy dopravy. Chceme-li železniční dopravě pomoci, musíme jít tedy především cestou odstraňování těchto bariér, jak ve formě organizačně technické, tak investiční.


Členské státy musí ještě hodně zapracovat na vzájemném uznávání odlišných podmínek a vytvořit na konci jednotná evropská pravidla pro provoz na železnici. K tomu postupně dochází, ale cesta k ideálnímu stavu bude ještě velmi dlouhá. Některé z prvních, i když velmi částečných, pokroků, jen dokreslují železniční paradoxy, které se musí překonávat. Mimo jiné byl například v roce 2010 domluven společný kontrolní seznam výbavy, díky němuž „postačí“ v kabině lokomotivy jeden druh hasicího přístroje (namísto až 25 různých). Přesto (nebo snad právě proto) je úplné odstranění evropských železničních hranic budoucností.



Použité zdroje: Interoperabilita, ČD: Phare 2002
(http://www.os.cd.cz/phare/index.php?action=section&id=13952)

Sdělení Komise týkající se rozvoje jednotného evropského železničního prostoru, KOM(2010) 474 v konečném znění
(http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0474:FIN:CS:PDF)

Interoperabilita, Výkladový slovník
(http://slovnik.czin.eu/vyznam/?slovo=interoperabilita)

Datum: 25.7.2011

Starší Názory a komentáře:

Sliby - chyby aneb salámová metoda začala? 15.1.2019

Omezení péče v Kroměřížské nemocnici byrokratickým rozhodnutím od stolu začalo, navzdory všem předvolebním ujišťováním ze strany vedení kraje, že se k ničemu takovému nechystá. Tak už je to tady. V tichosti, bez fanfár a oslavných článků v Oknu do kraje. Od 1. ledna tak končí ...

V kroměřížské nemocnici už to zase vře 12.1.2019

Jednak proto, že od nového roku byla zrušena lůžková část očního oddělení a jednak proto, že se rozšířila zpráva, že hejtman oznámil ředitelce nemocnice, že se rozhodl ji odvolat. Asi ji chce potrestat za dobré výsledky, kterých nemocnice od roku 2014, kdy ji do vedení dosadilo ...

Můj rok 2018 v Evropském parlamentu 28.12.2018

Hlavní činností poslanců je práce ve výborech na odborných tématech, ať již ve stadiu politických usnesení nebo nad konkrétními návrhy textů směrnic a nařízení. Souvisí s tím i řady schůzek, konzultací, nejrůznějších jednání s kolegy uvnitř i mimo své politické skupiny, se zástupci ...

Aktuálně ke dvojí kvalitě - aneb Wienerschnitzel z kuřecího rakouské vládě nevadí? 21.12.2018

Podle rakouské vlády dvojí kvalita není vlastně problém. Takže čistě teoreticky – kdyby nám někdo nabízel tradiční vídeňský řízek a místo telecího byl kuřecí, je to vlastně v pořádku. Nevěříte? ...

Debaty o D1 mají být hlavně o způsobu, jakým se opravuje 17.12.2018

Z Kroměříže do Štrasburku je cesta dlouhá a když ji člověk absolvuje každý měsíc tam a zpátky nemůže si nevšimnout rozdílů mezi jízdou po dálnici doma a v sousedním Německu. Třeba v tom, jaké je tempo oprav. Rozdílů si všímám hlavně u právě opravovaných úseků. Jednak mám dojem, ...

Olga Sehnalová k debatě Evropského parlamentu Střet zájmů a ochrana rozpočtu EU v ČR 12.12.2018

"Nedávno jsme debatovali v Evropském parlamentu otázku oligarchizace médií v České republice, dnes jsou to otázky kolem čerpání fondů EU. Oba případy se de facto týkají téhož, měřeno volebními výsledky, úspěšného ekonomicko-politického projektu, vítěze voleb a vládnoucí ...

Olga Sehnalová k 70. výročí Všeobecné deklarace lidských práv 10.12.2018

...

Co napověděla konference o spotřebitelském vzdělávání dětí a mládeže? 22.11.2018

Dovolím si několik postřehů z konference o spotřebitelském vzdělávání dětí a mládeže, kterou jsem začátkem tohoto týdne uspořádala v Poslanecké sněmovně PČR, a jak s nimi hodlám dál naložit. ...

Jak to vidím já
Sliby - chyby aneb salámová metoda začala?

Omezení péče v Kroměřížské nemocnici byrokratickým rozhodnutím od stolu začalo, navzdory všem předvolebním ujišťováním ze strany vedení kraje, že se k ničemu takovému nechystá. Tak už je to tady. V tichosti, bez fanfár a oslavných článků v Oknu do kraje. Od 1. ledna tak končí lůžková část očního oddělení. Občany Kroměříže a okolí by mělo zajímat, kdo a proč tak rozhodl, ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Evropská karta lidí s postižením je realitou již v osmi státech, její přínosy zhodnotila konference v Evropském parlamentu

28.11.2018 |

Pokud máte nějakou formu postižení, Vaše průkazka osoby se zdravotním postižením Vám umožní využít například slevu na jízdné nebo levnější vstupenku na zámek. Co se ale stane, pokud chcete cestovat do jiného státu Evropské ... pokračování

Naše videa
Vystoupení v OSN

12.4.2018 | Pane prezidente, Vážení delegáti, svým projevem bych chtěla navázat jménem České republiky na prohlášení, které vydala Evropská unie dnes ráno. Bezpečnost silničního provozu je celosvětově významné společenské téma, které ...
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]