Komise představila strategii pro digitální vnitřní trh, co čeká spotřebitele?

Evropská komise dnes zveřejnila dlouho avizovanou strategii pro jednotný digitální trh, která má prostřednictvím šestnácti konkrétních návrhů připravit EU na očekávanou digitalizaci. Strategie je jednou z hlavních priorit Junckerovy Komise a jejím cílem je zlepšit přístup k digitálnímu zboží a službám pro spotřebitele, zajistit vhodné prostředí pro rozvoj digitálních sítí a služeb a vytvořit podmínky pro růst evropské digitální ekonomiky. Komise návrhy předloží do konce roku 2016.

Co přinese digitální strategie spotřebitelům? Podle Komise je nezbytné odstranit stávající překážky, které brání spotřebitelům v přeshraničním nakupování. Za hlavní problémy považuje Komise rozdíly mezi spotřebitelským právem a smluvními podmínkami, nedostupné doručování zásilek a diskriminaci přístupu ke zboží či službám na základě národnosti. V následujících dvou letech proto mimo jiné plánuje:

· přijmout společná evropská pravidla pro zjednodušení přeshraničního elektronického obchodu, tedy harmonizovaná pravidla EU v oblasti smluv a ochrany spotřebitele při nákupu on-line pro fyzické zboží i digitální obsah;

· důslednější prosazování pravidel na ochranu spotřebitele prostřednictvím účinnější přeshraniční spolupráce dozorových orgánů v digitálním prostředí;

· zlepšit cenovou transparentnost a dostupnost doručovacích služeb;

· odstranit neodůvodněné zeměpisné blokování, tzv. geo-blocking, tedy zamezení přístupu ke službám či zboží na základě národnosti či místa pobytu spotřebitele.

Strategie dále zamýšlí mj. zlepšit přístup k internetu či zvýšit transparentnost online vyhledávačů.

Europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů, který se v Evropském parlamentu bude věnovat řaděkonkrétních návrhů strategie, k jejímu obsahu uvedla:

„Nakupování na internetu je stále populárnější, a proto vítám zamýšlená opatření, která spotřebitelům usnadní možnost výběru služeb a zboží, zjednoduší a zlevní jejich doručení. Spotřebitelé musí mít stejná práva, včetně ochrany a možností reklamací, jako v kamenných obchodech. Dlouhodobě volám po potírání jakýchkoliv forem diskriminace na základě národnosti, a to nejen v případě tzv. geo-blockingu, ale obecněv přístupu ke zboží i službám."

„Digitalizace s sebou nicméně přináší i mnoho otazníků, a pokud chceme opravdu dosáhnout avizovaných výhod, digitalizace musí v první řadě usnadnit občanům život, ne je vyloučit nebo diskriminovat tím, že pro ně bude příliš složitá,“ doplnila europoslankyně.

Datum: 6.5.2015

Podobné články:

Legislativní zákaz dvojí kvality - schváleno! 22.1.2019

Schváleno! Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů právě přijal kompromisní návrh Olgy Sehnalové, který zakazuje dvojí kvalitu a požaduje JASNÉ označení výrobků. ...

Avizo: Autonomní vozidla se chystají vstoupit na evropské silnice 14.1.2019

Doprava nejen v Evropě se v posledních letech výrazně mění vlivem čím dál větší digitalizace a automatizace. V silniční dopravě je v posledních letech fenoménem vývoj autonomního řízení, které vozidlo ovládá s minimálním zásahem nebo úplně bez zásahu řidiče. Evropská unie se ...

Školáci jako spotřebitelé: Co děláme a co dělat můžeme? 16.11.2018

Odpovědi bude hledat konference ke vzdělávání mladých spotřebitelů 19. 11. v Poslanecké sněmovně PČR ...

Europoslanci chtějí lepší práva pro cestující vlakem, čeká se na členské státy 15.11.2018

Jak by měla vypadat nová pravidla pro cestování na železnici schválili právě poslanci a poslankyně Evropského parlamentu. Europoslanci odhlasovali mimo jiné změny tykající se podmínek odškodnění cestujících při zpoždění vlaku. Cestování vlakem by mělo být jednodušší i pro cestující ...

Avizo: Hlasování o právech cestujících v železniční dopravě 12.11.2018

Jedním z témat nadcházejícího plenárního zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku bude hlasování o právech cestujících v železniční dopravě. Mimo jiné tento návrh posiluje práva lidí se zdravotním postižením a usnadňuje jejich cestování. Díky novým pravidlům by měli mít ...

Železniční spojení Praha-Drážďany brzy spojí vysokorychlostní trať 7.11.2018

Německé spolkové ministerstvo dopravy včera zveřejnilo projekty, které plánuje do roku 2030 přednostně financovat jako tzv. projekty naléhavé potřeby. ...

Jak to vidím já
Evropa dvojího metru nemá budoucnost

V posledních letech vyplouvají stále zřetelněji v Evropské unii na povrch rozpory, které se obracejí proti ní samotné. Ve Velké Británii protievropské nálady vedly k rozhodnutí jejich občanů z EU vystoupit. Tento krok výrazně zasáhne i Českou republiku a její občany. ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Mezinárodní konference ke vzdělávání mladých spotřebitelů 19. 11. v Poslanecké sněmovně PČR

19.11.2018 |

Spotřebitelské vzdělávání od nejútlejšího věku je jednou z důležitých podmínek k tomu, aby ve společnosti byli vzdělaní a informovaní spotřebitelé, kteří jsou poučení o svých právech a nebojí se jich využívat. To, jak informovanost ... pokračování

Naše videa
Život se supermarkety, život bez nich

16.9.2015 | Kdy jste naposled nakoupili v supermarketu? Dnes, včera, nebo předevčírem? Obchodní řetězce jsou hlavním místem, kde Češi i jiní Evropané nakupují potraviny. Jejich působení má ale mnoho dopadů i mimo naše žaludky a peněženky. ...
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]