Komise opustila svůj cíl na snížení počtu těžkých zranění na silnicích

Evropská komise včera zveřejnila přezkum silniční bezpečnosti, který měl obsahovat i dlouho očekávaný strategický cíl Evropské unie ke snížení počtu těžkých zranění na silnicích. Tento cíl byl ale z konečného znění dokumentu vynechán. Nevládní nezisková organizace Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) proto dnes na zasedání Rady pro dopravu, telekomunikace a energetiku v Lucemburku požaduje, aby Komise předložila cíl tak, jak byl přislíben.

Podle analýzy ETSC utrpělo vloni v Evropské unii při dopravních nehodách minimálně 200 000 lidí zranění, která jim svými následky změnila život. Oproti předchozímu roku se jedná o nárůst o 3 %. V posledních letech navíc snížení počtu vážných zranění neodpovídá snížení počtu úmrtí na silnicích.

Nový cíl ke snížení počtu těžkých zranění, který by doplnil existující cíl snížit počet úmrtí na silnicích Evropské unie o polovinu do roku 2020, měl přitom silnou podporu členských států EU i Evropského parlamentu. V publikovaném dokumentu je však místo něj uvedena pouze zmínka, že se Evropská komise „bude zabývat těžkými zraněními, včetně monitorování pokroku“.

Více než padesát expertů, představitelů organizací zabývajících se dopravní bezpečností a představitelů skupin obětí dopravních nehod z celé Evropy proto oslovilo předsedu Evropské komise Jeana-Claudea Junckera. Ve svém dopise jej žádají, aby tento cíl do předloženého dokumentu znovu zahrnul. Dopis podpořilo i jedenáct členů Evropského parlamentu včetně Olgy Sehnalové.

Dopis byl odeslán před čtvrtečním jednáním ministrů dopravy jednotlivých členských zemí EU v Lucemburku, kde měl být tento cíl vyhlášen. Celé znění dopisu si můžete přečíst níže.

 

Vážený pane předsedo Junckere,

oslovujeme Vás, abychom vyjádřili své znepokojení nad zprávou, že Rada plánuje stáhnout návrh na strategický cíl snížení počtu vážných zranění na evropských silnicích, který měl být zveřejněn tento týden.

Dlouho plánovaná iniciativa byla znovu potvrzena v tiskové zprávě Komise (24. března) a měla značnou podporu mezi členskými státy i v Evropském parlamentu. Tento plán měl být zveřejněn v červnu na setkání ministerstev dopravy v Radě pro dopravu, telekomunikace a energetiku. Z důvěryhodných zdrojů se k nám však doneslo, že od tohoto plánu bylo upuštěno.

Sám jste uvedl, že Komise musí v „důležitých věcech“ dokázat svou velikost. Vážná zranění při dopravních nehodách nepochybně patří mezi tyto důležité věci. V loňském roce minimálně 200 000 lidí utrpělo při dopravní nehodě zranění, jež jim změnilo život. Načasování tohoto rozhodnutí je krajně nešťastné, protože podle analýzy Evropské rady pro bezpečnost dopravy vzrostlo minulý rok toto číslo o 3 %. V předchozích letech navíc počet těžce zraněných nekorespondoval se snižováním počtu úmrtí na silnicích.

Můžeme se také podívat na ekonomické dopady tohoto rozhodnutí. Odhady Evropské rady pro bezpečnost dopravy ukazují, že pokud bychom například v roce 2010 předešli všem zraněním na silnicích, přínosy pro společnost by v daném roce měly hodnotu asi padesáti miliard euro.

Cíle ke snížení úmrtí na silnicích jsou efektivní, což potvrzuje například Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj („Na cestě k nule: dosažení ambiciózních plánů v bezpečnosti silniční dopravy a principu bezpečnosti“, 2008) i vědecké poznatky (Elvik: „Cíle kvantifikované bezpečnosti na silnicích – užitečné nástroje pro vytváření politiky“, Analýza nehod a jejich prevence, 1993).

Cíle Evropské unie ke snížení počtu úmrtí při dopravních nehodách se setkaly s úspěchem ve Španělsku, Portugalsku, Litvě, Lotyšsku, Slovinsku a Estonsku – ve všech těchto zemích počet úmrtí klesl od roku 2001 o více než 60 %. Musíme ukončit mnohem pomalejší pokles nebo dokonce vzrůst počtu vážných zranění na silnicích a změnit jej na trvalý pokles. Tento cíl je jednoduchý, levný, nekontroverzní a nutný.

Na úrovni EU by tento cíl vytvořil stimul pro akce v oblastech bezpečnosti na silnici, kde má Evropská unie výhradní pravomoci ke zvyšování bezpečnosti na silnicích, např. určením standardů bezpečnosti dopravních prostředků. Cíl na úrovni Evropské unie by také pomohl ke sdílení vědomostí mezi členskými státy EU, stejně jako se stalo v případě snížení počtu úmrtí na silnicích.

Byli bychom rádi, kdybyste nás ujistil, že tento navržený cíl budete v následujících týdnech podporovat. V sázce je kvalita života milionů obětí.

Datum: 11.6.2015

Podobné články:

Evropští poslanci odhlasovali změny v silniční nákladní dopravě 10.4.2019

Zlepšení podmínek pro řidiče a úpravu pravidel pro silniční nákladní dopravce minulý týden odhlasovali poslanci a poslankyně Evropského parlamentu na svém plenárním zasedání. Po téměř dvou letech debat o tzv. balíčku mobility se podařilo najít v Evropském parlamentu většinu, ...

K jednání Zastupitelstva Zlínského kraje 7.4.2019

Zastupitelé Zlínského kraje budou zítra rozhodovat o tom, jakým směrem se bude ubírat krajské zdravotnictví a krajský rozpočet na mnoho dalších let. Na otevřený dopis, který jsme odeslali krajským zastupitelům minulý týden, reagovala skupina primářů vybraných vedením kraje ...

Dvojí kvalita potravin – vyjádření Olgy Sehnalové k aktuálnímu vývoji 4.4.2019

 "Můj boj za kvalitní potraviny zdaleka ještě nekončí," prohlásila včera na tiskové konferenci česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která téma do Bruselu přinesla a svojí prací jej z nechténného dotáhla až do jeho zákonné úpravy. Ta se nyní dostala do fáze finálního ...

Otevřený dopis zastupitelům Zlínského kraje 3.4.2019

Toto je otevřený dopis, který jsme dnes zaslali všem zastupitelům Zlínského kraje. Shrnuje naše argumenty.

Jak jsem přesvědčovala kolegy v Evropském parlamentu, aby naslouchali českým spotřebitelům? 20.3.2019

Návštěvnická skupina v Bruselu 20.3.2019

Zástupci českých odborů, živnostníci a řemeslníci z Kroměřížska, ale i další hosté mě včera navštívili v Evropském parlamentu v Bruselu, kam jsem je pozvala. Mluvili jsme spolu o tom, jak Parlament i další instituce EU fungují, ale probrali jsme i všechno ostatní, co je ohledně ...

Jak to vidím já
Nekalé obchodní, pardon politické praktiky

Nedávno se premiér Babiš obrátil na čtenáře MfD se zvoláním, že spotřebitel musí být na prvním místě. Vyjmenovává v něm řadu opatření, která v nedávné době zlepšila postavení spotřebitelů. Není proto divu, že běžný čtenář článek vnímá jako přehled úspěchů hnutí ANO. Má to však jeden háček. Příklady, které pan premiér uvádí, jsou v drtivé většině ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Evropské řešení dvojí kvality je polovičaté, teď je řada na nás, uvedla Olga Sehnalová

17.4.2019 |

(Štrasburk, 17. dubna 2019) Evropský parlament dnes většinou schválil nová pravidla, která se týkají také otázky dvojí kvality výrobků. Za nedostatečné je považuje česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). ... pokračování

Naše videa
Litevské dny Olgy Sehnalové

11.11.2013 | Jaké byly Litevské dny? Podívejte se na naše video z průběhu akce
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]