Když se Evropa hádá, vědí to všichni, když se buduje, neví to nikdo

Evropská komise koncem října představila plán nového evropského Aktu pro jednotný vnitřní trh EU. Jedná se o soubor padesáti návrhů, které by měly vstoupit v platnost v následujících dvou letech s cílem zajistit co nejlepší fungování vnitřního trhu Evropské unie. Tato aktivita Komise je součástí tzv. strategie "Evropa 2020" zaměřené na podporu hospodářského růstu v EU a vzniku nových pracovních míst.
Mezi padesáti návrhy figurují například vytvoření evropského občanského průkazu pro pracující k usnadnění jejich mobility, zjednodušení registrace automobilů v jiném členském státě EU, či zvýšení transparentnosti bankovních poplatků. Seznam bude nyní podroben čtyřměsíční debatě, jelikož Komise doufá, že lidé využijí příležitosti a k tématu vnitřního trhu se vyjádří. Jak bude celá tato debata v praxi vypadat, však zatím není jasné. Ve svém apelu na Komisi se nad tímto aspektem pozastavila i europoslankyně Olga Sehnalová: „Komise tvrdí, že chce znát názor co možná největšího počtu běžných spotřebitelů. Avšak například v České republice nebo na Slovensku zveřejnění tohoto dokumentu v médiích zcela zapadlo.“ Olga Sehnalová se ve svém prohlášení táže, jaká je vlastně komunikační strategie tohoto návrhu? „Stojí-li Komise skutečně o názory spotřebitelů, měla by pro medializaci tohoto návrhu udělat podstatně více než doposud! Vnímání, pochopení a znalost jednotného trhu jsou u občanů nízké, neexistující, zmatené či dokonce negativní. Mnoho Evropanů ani neví, jaké konkrétní výhody jim samotný jednotný trh přináší. Přitom opatření EU na vnitřním trhu mají výsledky. Například snížení cen mobilních hovorů o 70% nebo snížení cen letenek o 40%. To jsou konkrétní výhody, které jednotný trh přináší lidem.“
Europoslankyně proto vyzvala Evropskou komisi, aby výrazně zlepšila svou komunikační strategii směrem ke koncovým spotřebitelům tak, aby se zvýšila informovanost o přínosech jednotného trhu EU. Stále je tu totiž velké množství problémů, které je třeba řešit. Například srovnávání cen výrobků v jednotlivých zemích. V České republice a na Slovensku jsou paradoxně ceny některých komodit (např. oděvů a elektroniky) podstatně vyšší, než ve státech západní Evropy, přestože kupní síla obyvatelstva je nesrovnatelná. A právě takové problémy by mohl fungující přeshraniční trh vyřešit.
„Zcela jistě je potřeba, aby budoucí politika EU v oblasti jednotného trhu odpovídala potřebám především spotřebitelů a zajistila jejich ochranu. Ale také je nutné, aby tato politika byla dobře komunikována a prezentována. Podle mého názoru by informační kampaň neměla být vedena jen na úrovni evropských institucí, ale měla by být decentralizována na národní a regionální úroveň. Zaměřit by se pak měla zejména na řešení každodenních problémů spotřebitelů, jako jsou například bankovní poplatky či srovnávání cen výrobků", uzavřela své doporučení Olga Sehnalová.

Tisková zpráva Delegace ČSSD v Evropském parlamentu

Datum: 11.11.2010

Podobné články:

Řidičům kamionů a autobusů se usnadní práce – systém placení mýta v EU se zjednoduší 14.2.2019

Poslanci Evropského parlamentu dnes schválili dohodu, která umožní zavedení Evropské služby elektronického mýtného (EETS). V praxi to znamená, že dopravcům, kteří jezdí do zemí Evropské unie, odpadne povinnost pořizovat několik zařízení pro platbu elektronického mýtného ...

Europoslankyně Sehnalová na hranicích ke kauze hovězího masa: informace z Polska měly přijít dřív, obrátila jsem se na Evropskou komisi 11.2.2019

...

K dnešnímu zasedání Zastupitelstva města Kroměříže 7.2.2019

Před chvílí skončilo Zastupitelstvo města Kroměříže. Je to zhruba rok, kdy jsme se poprvé v zastupitelstvu zabývali zdravotnictvím v kraji a hlavně tím, jaká péče se bude nebo nebude poskytovat podle plánů hejtmana Čunka v Kroměřížské nemocnici pacientům z nejen města, ale celého ...

Lidé s postižením nemůžou být občany druhé kategorie ani u voleb 5.2.2019

Často si stěžujeme na nízkou volební účast a nezájem lidí o volby. Existují přitom občané, kteří by k urnám přišli vyjádřit svůj názor rádi, ale z nejrůznějších důvodů to pro ně není možné - lidé se zdravotním postižením. ...

Nový ročník soutěže Spotřeba pro život: Reklamace zásilek jako studentská soutěžní disciplína 24.1.2019

Studenti se letos již po jedenácté utkají v tvorbě vzorového čísla spotřebitelského časopisu pro mládež v rámci soutěže Spotřeba pro život. Tento rok musí studenti prokázat svou „poštovní“ gramotnost při řešení nejrůznějších spotřebitelských problémů se zásilkami. Předvedou ...

Výbor TRAN projednával ukončení změny času a rumunské předsednictví představilo své priority 22.1.2019

O ukončení střídání letního a zimního času diskutovali poslanci ve Výboru Evropského parlamentu pro dopravu a cestovní ruch (TRAN). Poslanci také diskutovali s odborníky, kteří představili dopady změn času na dopravu, energetiku a zdraví lidí. Největší obavy plynou z toho, že ...

Jak to vidím já
Evropa dvojího metru nemá budoucnost

V posledních letech vyplouvají stále zřetelněji v Evropské unii na povrch rozpory, které se obracejí proti ní samotné. Ve Velké Británii protievropské nálady vedly k rozhodnutí jejich občanů z EU vystoupit. Tento krok výrazně zasáhne i Českou republiku a její občany. ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Mezinárodní konference ke vzdělávání mladých spotřebitelů 19. 11. v Poslanecké sněmovně PČR

19.11.2018 |

Spotřebitelské vzdělávání od nejútlejšího věku je jednou z důležitých podmínek k tomu, aby ve společnosti byli vzdělaní a informovaní spotřebitelé, kteří jsou poučení o svých právech a nebojí se jich využívat. To, jak informovanost ... pokračování

Naše videa
Irské dny Olgy Sehnalové

13.5.2013 | Připomeňme si Irské dny v Kroměříži z května 2013
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]