Jak správně reklamovat vadné zboží

Reklamovat můžete každé koupené zboží, které po čase přestalo fungovat. Zároveň ale musíte dodržet předem dané podmínky. Ve spolupráci s dTestem - organizací na ochranu spotřebitele - přinesly Novinky.cz několik rad a tipů, na které byste si měli dát pozor, aby vaše reklamace byla úspěšná.

Kupujete-li si jakékoliv zboží, předpokládáte, že bude po stanovenou dobu sloužit svému účelu. Ostatně prodávající je povinen vám zboží dodat bez vad, případně vás na ně upozornit.

Reklamovat samozřejmě nelze vady, které sami způsobíte nebo o kterých jste při koupi již věděli. To platí i u vad, kvůli kterým se prodávající a spotřebitel dohodli na snížení ceny zboží. Prodávající nakonec neodpovídá ani za běžné opotřebení věci.

Odpovědnost za vady až 24 měsíců

U spotřebního zboží prodávající odpovídá za případné vady po dobu 24 měsíců ode dne, kdy si kupující dané zboží převezme.

U výrobků, které se rychle kazí (například některé druhy potravin - pečivo, uzeniny, lahůdky apod.), musí být vyznačena doba, po kterou lze daný výrobek použít. U ostatních potravin, které se běžným používáním spotřebovávají, se zaměřte na minimální dobu trvanlivosti.

„Doporučujeme vytknout zjištěné vady u potravin bez zbytečného odkladu, přestože si výrobky musí uchovat dané vlastnosti po dobu vyznačenou na obalu,“ upozornil vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Zároveň připomněl, že zákonem stanovenou dobu pro uplatnění práva reklamace nelze zkrátit, s výjimkou použitých věcí.

Vadu popište, domluvte si i způsob odstranění

Prvním krokem k úspěšnému vyřízení reklamace je jednak oznámení vady (její popis) a také uvedení způsobu vyřešení reklamace (například oprava, výměna za nový výrobek, vrácení peněz apod.).

S reklamací vadného zboží se obraťte na prodávajícího v kterékoliv jeho prodejně (s ohledem na sortiment), nemusíte navštívit pobočku, ve které jste zboží koupili.

„Žádáte-li opravu vadného výrobku, může ji provést i jiná osoba, například servis. Informaci, u koho uplatnit opravu věci, získáte zpravidla z dokladu o koupi nebo ze záručního listu, který vám prodávající na požádání vystaví,” uvedl Zelený.

Též připomněl, že prodávající je povinen vydat zákazníkovi potvrzení o uplatnění reklamace, jinak mu hrozí postih ze strany dozorového orgánu, jímž je nejčastěji Česká obchodní inspekce.

Vadné zboží musíte prodávajícímu nebo servisu předat za účelem posouzení i odstranění vady vždy, pokud se nedohodnete na jiném postupu, například návštěvě servisního technika u vás doma. Jestliže vám v souvislosti s reklamací vzniknou nějaké náklady, máte právo na jejich uhrazení.

Zakoupení zboží musíte prokázat

V obchodě pochopitelně musíte doložit, že jste reklamované zboží u daného prodejce koupili. Pokud jste si schovali účtenku, resp. doklad o koupi, máte po starostech. Můžete ji ale ztratit, někam založit či dokonce vyhodit. Naštěstí doložení účtenky není podmínkou úspěšné reklamace.

„Spotřebitel, který chce reklamovat vady zboží, nemusí mít při reklamaci originální doklad o zakoupení zboží. Třeba jej mohl ztratit. Při uplatňování reklamace totiž stačí prokázat, že spotřebitel u konkrétního prodejce danou věc zakoupil,” upozornil Zelený.

„To lze například výpisem z účtu při platbě kartou či převodem, potvrzením o závazcích prodávajícího z vadného plnění (ustáleně řečeno „záručním listem“), staršími reklamačními protokoly (byl-li již výrobek dříve reklamován), originálním obalem, specifičností zboží (nikdo jiný ho neprodává), v krajním případě i svědeckou výpovědí,” dodal.

K úspěšnému vyřízení reklamace nemusíte mít ani záruční list. V obchodě nemají povinnost vám jej totiž vystavit. „Prodávající musí vystavit záruční list pouze na požádání, nikoliv vždy. A reklamuje-li pak spotřebitel výrobek, není nutně potřeba předkládat záruční list,” doplnil Zelený.

Na vyřízení reklamace je 30 dnů

Odborníci radí uplatnit reklamaci bezodkladně, aby nedošlo k rozšíření vady a v jejím důsledku k zamítnutí reklamace. Včasným oznámením vady poté, co se objeví, si můžete zajistit bezproblémové vyřízení reklamace.

„Zákon stanoví prodávajícímu povinnost rozhodnout o reklamaci ihned, u složitých případů do tří pracovních dnů, přičemž reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena nejpozději ve lhůtě 30 kalendářních dní,“ upozornil Zelený.

„Reklamace je vyřízena teprve tehdy, když vás prodávající o tom vyrozumí. Vyprší-li zákonná lhůta, považuje se to za podstatné porušení smlouvy a můžete od kupní smlouvy odstoupit,“ dodal.

Zdrojem: Barbora Buřínská, https://www.novinky.cz/finance/413361-jak-spravne-reklamovat-vadne-zbozi.html

Datum: 7.9.2016

Podobné články:

Evropští poslanci odhlasovali změny v silniční nákladní dopravě 10.4.2019

Zlepšení podmínek pro řidiče a úpravu pravidel pro silniční nákladní dopravce minulý týden odhlasovali poslanci a poslankyně Evropského parlamentu na svém plenárním zasedání. Po téměř dvou letech debat o tzv. balíčku mobility se podařilo najít v Evropském parlamentu většinu, ...

K jednání Zastupitelstva Zlínského kraje 7.4.2019

Zastupitelé Zlínského kraje budou zítra rozhodovat o tom, jakým směrem se bude ubírat krajské zdravotnictví a krajský rozpočet na mnoho dalších let. Na otevřený dopis, který jsme odeslali krajským zastupitelům minulý týden, reagovala skupina primářů vybraných vedením kraje ...

Dvojí kvalita potravin – vyjádření Olgy Sehnalové k aktuálnímu vývoji 4.4.2019

 "Můj boj za kvalitní potraviny zdaleka ještě nekončí," prohlásila včera na tiskové konferenci česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která téma do Bruselu přinesla a svojí prací jej z nechténného dotáhla až do jeho zákonné úpravy. Ta se nyní dostala do fáze finálního ...

Otevřený dopis zastupitelům Zlínského kraje 3.4.2019

Toto je otevřený dopis, který jsme dnes zaslali všem zastupitelům Zlínského kraje. Shrnuje naše argumenty.

Jak jsem přesvědčovala kolegy v Evropském parlamentu, aby naslouchali českým spotřebitelům? 20.3.2019

Návštěvnická skupina v Bruselu 20.3.2019

Zástupci českých odborů, živnostníci a řemeslníci z Kroměřížska, ale i další hosté mě včera navštívili v Evropském parlamentu v Bruselu, kam jsem je pozvala. Mluvili jsme spolu o tom, jak Parlament i další instituce EU fungují, ale probrali jsme i všechno ostatní, co je ohledně ...

Jak to vidím já
Krajem obchází strach aneb jak jsme chystali konferenci ...

Od počátku, co se angažuji společně s dalšími kolegy okolo krajského zdravotnictví, vidím jeden společný rys mnohých rozhovorů s lidmi v různých pozicích více či méně závislých na Zlínském kraji. Tím rysem je strach. Strach říci nahlas svůj názor, strach se pod něco podepsat a nejnověji i strach i jen veřejně vystoupit na odborné konferenci. Strach z čeho ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Tisková zpráva Olgy Sehnalové: Zákaz dvojí kvality výrobků vracím k hlasování

10.4.2019 |

Europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD) dostála svému slibu a snaží se o přepracování textu směrnice o nekalých obchodních praktikách. Dnes předala dostatečné množství podpisů pod pozměňovací návrh, který má vrátit do textu ... pokračování

Naše videa
Život se supermarkety, život bez nich

16.9.2015 | Kdy jste naposled nakoupili v supermarketu? Dnes, včera, nebo předevčírem? Obchodní řetězce jsou hlavním místem, kde Češi i jiní Evropané nakupují potraviny. Jejich působení má ale mnoho dopadů i mimo naše žaludky a peněženky. ...
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]