Jak platit za vánoční dárky online bezpečně

Někteří čeští spotřebitelé se obávají ztráty peněz při nákupu online ze zahraničí. Evropské spotřebitelské centrum proto přináší rady, jak platit na internetu bezpečně. Nejvhodnější je podle něj platit kartou nebo přes elektronickou peněženku, protože tak je spotřebitel nejlépe ochráněn. 

„Zásadní je pokud možno neplatit bankovním převodem. Pokud zboží není doručeno, nebo se spotřebitel stane obětí internetového podvodníka, tak po odeslání už není moc šancí, jak peníze dostat zpět. Jsou e-shopy, které jiný způsob platby neumožňují, ale v tom případě je nutné ověřit si důvěryhodnost prodejce a zjistit zkušenosti jiných uživatelů,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra (ESC), které bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu. 

Podle zkušeností ESC je nejvhodnější zaplatit kartou na zabezpečené platební bráně nebo využít některý ze systémů elektronických peněženek. Spotřebitel pak ocení možnost vrácení peněz v případě, že zboží není doručeno a podnikatel přes opakované výzvy nehodlá zboží zaslat ani vrátit peníze.

„Poskytovatelé platebních karet nabízejí nástroj zvaný chargeback, díky němuž může banka spotřebitele obrazně řečeno stáhnout peníze zpět od banky obchodníka. Podmínkou ale je, že spotřebitel zaplatil kartou. U bankovních převodů taková možnost vrácení peněz není,“ upozorňuje Ondřej Tichota. Poskytovatelé karet nejsou ze zákona povinni chargeback provést, ale většina to pro své klienty činí dobrovolně a některé dokonce na možnost vrácení peněz při nedodání zboží lákají nové klienty. Systémy elektronických peněženek pak nabízejí možnosti řešení v rámci svých center zákaznické podpory.

Dobírka není v zahraničí běžnou formou platby. Ani v českých podmínkách nemusí být bezproblémová, protože místo objednaného zboží může spotřebiteli přijít jiný předmět, například cihla, což ale spotřebitelé běžně odhalí až po podpisu potvrzujícím bezproblémové převzetí zásilky. Proto je vhodné balíček otevřít ještě před podepsáním převzetí a před zaplacením. Případně lze otevírání zásilky zdokumentovat fotografiemi nebo videem pro případ budoucí stížnosti.

Pokud má spotřebitel spor s podnikatelem z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, může mu bezplatně pomoci Evropské spotřebitelské centrum, působící při České obchodní inspekci a spolufinancované Evropskou komisí. Více informací o právech spotřebitelů na jednotném trhu lze najít na www.evropskyspotrebitel.cz. 

Slovníček:

Chargeback: Pokud obchodník nedodal zboží zaplacené kartou, lze použít tzv. chargeback k vrácení peněz spotřebiteli. Jde o nástroj, jehož užití nabízejí banky dobrovolně. 

Bankovní převod: Platbu z účtu na účet rádi používají podvodníci. Jakmile totiž spotřebitel peníze odešle a zboží nedorazí, není způsob, jak částku dostat od obchodníka zpět, pokud ji sám nebude chtít vrátit. 

Elektronická peněženka: Některé systémy elektronických peněženek mají svá vlastní centra pro řešení sporů. Díky nim lze při nedodání zboží získat předem zaplacené peníze zpět.

Zdrojem: Tisková zpráva Evropského spotřebitelského centra (http://www.evropskyspotrebitel.cz/tiskove-zpravy/jak-platit-za-vanocni-darky-online-bezpecne-88148) 


Datum: 21.11.2016

Podobné články:

Olga Sehnalová: Lepší přístup k produktům a službám pro osoby s postižením 13.3.2019

...

Olga Sehnalová: Potvrzeno. Zemědělci budou lépe chráněni proti nekalým praktikám 12.3.2019

...

Europoslankyně Sehnalová: auta v EU budou bezpečnější, ale nekomplikujme řidičům zbytečně život 21.2.2019

...

Legislativní zákaz dvojí kvality - schváleno! 22.1.2019

Schváleno! Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů právě přijal kompromisní návrh Olgy Sehnalové, který zakazuje dvojí kvalitu a požaduje JASNÉ označení výrobků. ...

Avizo: Autonomní vozidla se chystají vstoupit na evropské silnice 14.1.2019

Doprava nejen v Evropě se v posledních letech výrazně mění vlivem čím dál větší digitalizace a automatizace. V silniční dopravě je v posledních letech fenoménem vývoj autonomního řízení, které vozidlo ovládá s minimálním zásahem nebo úplně bez zásahu řidiče. Evropská unie se ...

Školáci jako spotřebitelé: Co děláme a co dělat můžeme? 16.11.2018

Odpovědi bude hledat konference ke vzdělávání mladých spotřebitelů 19. 11. v Poslanecké sněmovně PČR ...

Jak to vidím já
Hlavní problém okolo supernemocnice? Kdo ji zaplatí, ...

Pod pojmem systemizace pracovních míst si většina z nás asi nepředstaví nic konkrétního. Ve zdravotnictví jsou to zjednodušeně tabulky, které říkají, kolik zdravotníků, lékařů, zdravotních sester, ošetřovatelů a ostatního personálu v nemocnicích potřebujete, abyste zajistili provoz nemocnic. To znamená, abyste bez problémů zajistili nejen běžný provoz ve dne, ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Naše videa
Irské dny Olgy Sehnalové

13.5.2013 | Připomeňme si Irské dny v Kroměříži z května 2013
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]