Experti se shodli na nutnosti úplné modální integrace sítí a odstranění překážek

Evropská komise zveřejnila v březnu 2011 Bílou knihu k dopravě, která obsahuje návrhy na modernizaci a dekarbonizaci evropského dopravního sektoru s cílem vytvořit konkurenceschopný a udržitelný dopravní systém a skutečný Jednotný dopravní prostor bez vnitřních bariér. Právě těmto návrhům se věnoval seminář, který v úterý 3. května 2011 společně uspořádaly CEBRE – Česká podnikatelská reprezentace při EU, Stálé zastoupení ČR při EU a Skupina AWT.


Více než 35 zástupců evropských institucí, členských států a podnikatelů se během debaty shodlo na potřebě lepší spolupráce EU s členskými státy v oblasti udržitelnosti a potřebě větší konkrétnosti opatření v Bílé knize.

Bílá kniha z roku 1992 otevřela dopravní trh, Bílá kniha z roku 2001 se věnovala vyvážení různých druhů dopravních prostředků s cílem vyrovnat se s omezením kapacit, zatímco cílem Bílé knihy „Plán Jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje“ z roku 2011 je zasadit sektor dopravy do širšího kontextu strategie Evropa 2020.


Lucie Šestáková, pověřená zátupkyně stálé představitelky ČR při EU, přivítala účastníky a vyzvala je k poskytnutí vstupů a komentářů k Bílé knize. „Česká republika Bílou knih vítá, obzvláště oceňuje rozlišení mezi různými druhy dopravy a podporu infrastrukturní dopravy napříč Evropskou unií,“ uvedl Jan Němec, dopravní atašé ze Stálého zastoupení ČR při EU. „Hovoříme-li však o udržitelnosti a ekologizaci dopravy, musíme zajistit, že to nebude na úkor její konkurenceschopnosti,“ dodal Němec.


Ekonomický analytik z Evropské komise Gergely Sulyok zdůraznil, že doprava je páteří Jednotného trhu a obchodu vůbec. Bílá kniha 2011 obsahuje 40 iniciativ rozdělených do čtyř kategorií – vnitřní trh, inovace, infrastruktura a mezinárodní dimenze. „Emise skleníkových plynů vyprodukovaných osobní dopravou odpovídají zhruba 60% emisí vyprodukovaných celým sektorem dopravy v EU a čtvrtina z celkových emisí dopravy pochází z městské dopravy,“ uvedl Sulyok. Téměř 96% dopravy je závislých na ropě, jejíž cena v budoucnosti poroste. Z tohoto důvodu je nutné změnit dopravní systém. Doprava bude muset být méně náročná na energetické zdroje, používat „čistší“ druhy energie a efektivně využívat multimodální, integrovanou a „inteligentní“ síť.
Poslankyně Olga Sehnalová, členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu, uvedla, že diskuze v Evropském parlamentu na toto téma se teprve rozbíhají. „Je potřeba veřejné a politické podpory, která povzbudí všechny aktéry, aby se podíleli na vytvoření Jednotného evropského dopravního prostoru,“ zdůraznila europoslankyně Sehnalová.
„BUSINESSEUROPE podporuje cíle Bílé knihy k dosažení udržitelé dopravy,“ sdělila Anna Constable, poradkyně pro vnitřní trh BUSINESSEUROPE. V této souvislosti je potřeba vzájemně propojených iniciativ týkajících se infrastruktury, dopravních prostředků, informačních a komunikačních technologií, síťových služeb a provozních a administrativních postupů. Důraz by měl být kladen na vytvoření podmínek pro efektivní multimodalitu a dokončení jednotného dopravního prostoru, nikoliv na nucené upřednostňování některých druhů dopravy.

Mark Billiet, vedoucí oddělení pro nákladní dopravu a záležitosti EU Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU), uvedl, že Bílá kniha postrádá konkrétní opatření. „Cíle předešlé Bílé knihy z roku 2001 zatím nebyly plně dosaženy, proto se musíme ujistit, že tentokrát uspějeme,“ řekl Billiet. „Potřebujeme dopravní systém se všemi druhy dopravy, který bude založen na efektivním využívání zdrojů. Nucený modální přesun nemůže fungovat,“ dodal Billiet. Je důležité snižovat environmentální dopad komerční silniční dopravy, a to již od zdroje. Ambice Bílé knihy jdou dobrým směrem, nicméně jsou vzdálené realitě. Členské státy si nadále ponechávají svá ochranná opatření.
„Při uvádění lokomotiv na trh (a to pouze ve čtyřech zemích) jsme se setkali se zatěžující byrokracií. Potřebujeme zjednodušit přístup na vnitřní trh v dopravě, snižování administrativní zátěže a posílení spolupráce napříč EU,“ dodal Petr Jonák, ředitel korporátní komunikace Skupiny AWT. Rovněž zdůraznil dopad nové environmentální legislativy na konkurenceschopnost dopravy

Datum: 4.5.2011

Podobné články:

Jak jsem přesvědčovala kolegy v Evropském parlamentu, aby naslouchali českým spotřebitelům? 20.3.2019

Návštěvnická skupina v Bruselu 20.3.2019

Zástupci českých odborů, živnostníci a řemeslníci z Kroměřížska, ale i další hosté mě včera navštívili v Evropském parlamentu v Bruselu, kam jsem je pozvala. Mluvili jsme spolu o tom, jak Parlament i další instituce EU fungují, ale probrali jsme i všechno ostatní, co je ohledně ...

Olga Sehnalová ke dnešní schůzce s ministrem zemědělství Tomanem 18.3.2019

V Bruselu jsem se dnes setkala s ministrem Miroslavem Tomanem, který zde absolvoval jednání ministrů zemědělství. Pan ministr mne informoval o výsledku schůzky se svým polským protějškem a komisařem Andriukaitisem ohledně záruk Polska v otázce bezpečnosti hovězího masa, ...

Dechový orchestr ZUŠ Kroměříž zazářil ve Štrasburku 11.3.2019

Dechový orchestr ZUŠ Kroměříž letos slaví 50. výročí svého založení. Ke svému jubileu dostal dárek i od europoslankyně Olgy Sehnalové, která členy orchestru a jejich učitele pozvala na studijní návštěvu do Evropského parlamentu ve Štrasburku. Orchestr si ale nenechal ujít možnost ...

Blesk nebo koncepce aneb co se člověk dozví, když se zeptá na kraji 25.2.2019

Původně jsem chtěla tyto informace předat rovnou krajským zastupitelům, ale myslím, že budou zajímat i veřejnost. Podělím se o dva zajímavé dokumenty. Jeden jsem obdržela minulý čtvrtek a ten druhý jsem si našla na webových stránkách Zlínského kraje. Zeptala jsem se totiž Krajského ...

Řidičům kamionů a autobusů se usnadní práce – systém placení mýta v EU se zjednoduší 14.2.2019

Poslanci Evropského parlamentu dnes schválili dohodu, která umožní zavedení Evropské služby elektronického mýtného (EETS). V praxi to znamená, že dopravcům, kteří jezdí do zemí Evropské unie, odpadne povinnost pořizovat několik zařízení pro platbu elektronického mýtného ...

Jak to vidím já
Nekalé obchodní, pardon politické praktiky

Nedávno se premiér Babiš obrátil na čtenáře MfD se zvoláním, že spotřebitel musí být na prvním místě. Vyjmenovává v něm řadu opatření, která v nedávné době zlepšila postavení spotřebitelů. Není proto divu, že běžný čtenář článek vnímá jako přehled úspěchů hnutí ANO. Má to však jeden háček. Příklady, které pan premiér uvádí, jsou v drtivé většině ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Naše videa
Promítání dokumentu Šmejdi a debata o nekalých obchodních praktikách

24.9.2013 | Záznam z promítání dokumentu Šmejdi v Evropském parlamentu
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]