Evropská unie by v budoucnu měla mít společná pravidla pro technické kontroly vozidel. Výbor pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu dnes odhlasoval balíček pravidel o technické způsobilosti vozidel, jehož cílem je zvýšit bezpečnost na evropských silnicích a podstatně snížit počet tragických dopravních nehod.
Nejkontroverznější částí původního návrhu Evropské komise bylo zavedení každoročních technických kontrol pro automobily starší šest let. Tato novinka byla během hlasování ve výboru zamítnuta. „Evropský parlament tak následuje pozici Rady, která tento návrh rovněž již dříve nepodpořila. Osobně si myslím, že bychom se měli soustředit spíše na to, aby byly technické kontroly vozidel v Evropě všude stejně poctivé a důkladné, a nikoli zatěžovat řidiče,“ vysvětluje svoji nesouhlasnou pozici česká poslankyně Evropského parlamentu, Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), která je zpravodajkou druhé části balíčku o silničních technických kontrolách.
Dopravci by se podle návrhu měli dočkat zefektivnění silničních technických kontrol. „V budoucnu bychom rádi následovali příkladu Velké Británie, která vozidla vybírá z tzv. rizikového profilu. Díky tomu jsou k silničním technickým kontrolám zastavována častěji ta vozidla, u kterých byly již dříve zjištěné nějaké nedostatky. Zvýhodněni jsou tak především ti provozovatelé a přepravci, kteří své automobily udržují po technické stránce dlouhodobě v pořádku,“ vysvětluje poslankyně Sehnalová některé novinky ve své části balíčku.
Během silničních technických kontrol užitkových vozidel by nově měla být kontrolována také hmotnost a zajištění nákladu. „Myslím, že není sporu o tom, že nadměrný náklad má zásadní dopad jak na bezpečnost provozu, tak na kvalitu silnice. Jeho nedostatečné zajištění pak souvisí až s 25% případů nehod za účasti nákladních vozidel. Vzpomeňme si v České republice na lednový příklad z Pardubicka, kdy z nákladního automobilu vypadl na silnici dvacetitunový válec. Bylo štěstí, že se nikomu nic nestalo,“ uvádí poslankyně Sehnalová důvody, proč by měla být nově upřena pozornost právě tímto směrem.
Poslankyně Olga Sehnalová je současně toho názoru, že za stav vozidla odpovídá především dopravce, nikoli výhradně řidič, což zohlednila i ve svých pozměňovacích návrzích.
O balíčku pravidel o technické způsobilosti vozidel má Evropský parlament na plenárním zasedání hlasovat v červenci, v platnost by měl vstoupit v roce 2015.
Datum: 30.5.2013
(Štrasburk, 17. dubna 2019) Evropský parlament dnes většinou schválil nová pravidla, která se týkají také otázky dvojí kvality výrobků. Za nedostatečné je považuje česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). ...
Europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD) dostála svému slibu a snaží se o přepracování textu směrnice o nekalých obchodních praktikách. Dnes předala dostatečné množství podpisů pod pozměňovací návrh, který má vrátit do textu směrnice explicitní zákaz dvojí kvality výrobků. O ...
V noci na dnešek bylo dosaženo dohody mezi vyjednavači Evropského parlamentu a Rady ministrů o textu nařízení, které se týká instalace nových bezpečnostních prvků ve vozidlech. ...
Občané s postižením budou nově moci plně využívat některé zboží a služby, jako jsou počítače, mobilní telefony nebo bankomaty. Evropský parlament dnes schválil zákon, který ukládá vybraným výrobcům a prodejcům povinnosti nabízet je v takové podobě, aby je mohl ...