Olga Sehnalová se na pozvání předsedy Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele Malcolma Harboura a komisaře pro zdraví a spotřebitele Tonia Borga zúčastnila slavnostního představení výroční zprávy sítě Evropských spotřebitelských center za rok 2012. Co všechno se v loňském roce síti ESC podařilo?
• V roce 2012 uskutečnila síť Evropských spotřebitelských center (ESC) více než 72 000 kontaktů se spotřebiteli, žádajícími o radu, dotazujícími se na svá práva nebo hledajícími řešení problémů s přeshraničním nakupováním.
• Necelá polovina z těchto kontaktů tvořily stížnosti od spotřebitelů, kteří zaznamenali problémy při nakupování zboží či služeb od obchodníka z jiné země. Počet přeshraničních stížností, kterými se síť ESC zabývala, je tak podstatně vyšší než v předchozích letech.
• 60 % stížností v loňském roce se týkala on-line nákupů.
• Nejvíce stížností – třetinu – spotřebitelé reklamovali v oblasti dopravy (především v letecké dopravě – problémy se zavazadly, náhrada za zrušení či opoždění spoje) a cestování (reklamace dovolených a výletů).
• Hlavními problémy u přeshraničního nakupování bylo dle spotřebitelů nedoručení objednaného zboží (16,4 %) a doručení vadného výrobku (11, 9 %).
• Téměř polovina stížností (44,6 %) prostřednictvím sítě ESC byla vyřešena ke spokojenosti spotřebitele zprostředkováním dohody s obchodníkem, 13,3 % stížností bylo podstoupeno k vyřešení třetí straně (alternativní řešení sporů).
• Síť ESC v loňském roce uskutečnila několik akcí ke zvyšování povědomí o právech spotřebitelů: publikovala studii zkoumající stížnosti spotřebitelů, nakupujících on-line přes hranice v letech 2010-2011 či červencovou osvětovou akci na 28 letištích po celé Evropě informující spotřebitele o právech cestujících v letecké dopravě. Při příležitosti mistrovství Evropy ve fotbale v Polsku a na Ukrajině a olympijských her v Londýně byli návštěvníci těchto akcí informování radami, jak se vyhnout spotřebitelským potížím s cestovným, ubytováním nebo nákupy.
• V České republice Evropské spotřebitelské centrum úzce spolupracuje s patronem Českou obchodní inspekcí.
Co je Síť evropských spotřebitelských center?
ESC je celoevropská síť, která poskytuje informace spotřebitelům o jejich právech při přeshraničních nákupech a která jim pomáhá najít řešení v případě vzniklých problémů. Působí ve 27 členských státech EU a také Islandu a Norsku. Je spolufinancována Evropskou komisí a členskými státy. Její služby jsou spotřebitelům poskytovány zdarma. Čeští spotřebitelé mohou služeb ESC využít na webu www.evropskyspotrebitel.cz
Datum: 26.2.2013
Zastupitelstvo Zlínského kraje se chystá na svém květnovém zasedání opakovat hlasování o výstavbě nové krajské supernemocnice v Malenovicích. Bude to už potřetí. Poprvé zastupitelé záměr neschválili, nečekané opakované hlasování v prosinci dopadlo nejtěsnějším výsledkem opačně. ...
Evropské dny, jejichž tradici začala v Kroměříži bývalá europoslankyně Olga Sehnalová pokračují. Předsednickou zemí EU je Finsko, kterému je věnován týden akcí, které mají Zemi tisíců jezer představit kroměřížskému publiku. O organizaci se tentokrát postarali členové ...
Dnes proběhla v Brně konference s názvem Deset let s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením, kterou uspořádal Úřad veřejné ochránkyně práv. K Úmluvě OSN se připojila Česká republika i Evropská unie. Jde o důležitý právní dokument, o který se opírají práva osob ...
Anketa Zlatý oříšek, která si všímá nadaných a šikovných děti bez ohledu na oblast, ve které vynikají, existuje řadu let, ale své krajské kolo ve Zlínském kraji, měla dnes poprve. Organizace se ujalo Středisko TyMy v Holešově a přehlídka dvanácti nominovaných do užšího ...
Když něco končí, současně něco začíná. V uplynulých deseti letech jsme v trochu jiné pozici dělali nejrůznější osvětové akce pro veřejnost, které si získaly mezi lidmi své dlouholeté příznivce. Ať už to byly spotřebitelské přednášky pro seniory, testování dvojí kvality, ...