ESC - jak si na dovolené v zahraničí usnadnit život

Vše o zdravotním pojištění při cestě do zahraničí přímo v mobilu, informace o povinné péči ze strany dopravce při zpoždění letu nebo o tom, jak se vyhnout finančním ztrátám při pronájmu auta. Užitečné tipy pro čas dovolených přináší Evropské spotřebitelské centrum.

Pokud člověk neví, na co přesně se vztahuje základní zdravotní pojištění při cestě do jiných zemí EU, prozradí mu to aplikace pro tzv. chytré telefony nazvaná „Evropský průkaz zdravotního pojištění“. Obsahuje obecné informace o stejnojmenném zdravotním průkazu, který běžně používá každý Čech, pokrývané léčebné zákroky a jejich náklady, nouzová telefonní čísla či kontaktní údaje pro případ, že člověk průkaz ztratí.

Mobilní aplikace je dostupná ve 24 jazycích a lze ji snadno přepínat z jednoho jazyka do druhého. Stáhnout ji lze na webu Evropské komise, konkrétně na:
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=559&langId=cs
a vedle zemí EU se vztahuje i na Norsko, Island, Lichtenštejnsko a Švýcarsko.

Když je zpožděný let
Někdy se stane, že cestující uvíznou na letišti. V případě významného zpoždění letu, ať už způsobeného vinou na straně dopravce, nebo rozmarem počasí či stávkou, má cestující právo na bezplatnou péči ze strany leteckého dopravce.
Při většině krátkých letů v rámci Evropy se za významné považuje už zpoždění o dvě hodiny a více. Dopravce je povinen poskytnout občerstvení v rozsahu odpovídajícím čekací době, v případě potřeby také ubytování v hotelu, včetně dopravy z letiště do hotelu a zpět. Pokud tuto péči neposkytne, může se cestující následně domáhat proplacení skutečně vynaložených nutných nákladů, nejlépe s účtenkami v ruce,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR (ESC).

To se týká i případu, kdy byl let zrušen a kdy si cestující vybral přesměrování do cílové destinace nejbližším možným spojem. „Pokud se však rozhodl odstoupit od smlouvy a vzít si zpět peníze za letenku, dopravce mu neposkytuje žádnou péči,“ upozorňuje Ondřej Tichota.
Ve vymezených případech má cestující také právo na dodatečnou náhradu škody ve výši 250 až 600 eur v závislosti na délce letu.

Jak si půjčit vůz bez rizika
Stále častěji si lidé na dovolené půjčují auto nebo motorku, aby na vlastní pěst prozkoumali navštívenou zemi. Ale aby měli vše pod kontrolou a nebyli případně překvapeni celkovým účtem za tuto službu, měli by si dát pozor na to, k čemu se ve smlouvě zavazují, jaký je rozsah pojištění, zda půjčené vozidlo může řídit víc řidičů, zda je případně možné s vozidlem přejet státní hranice a podobně. A také je vhodné prověřit skutečný stav vozidla.
„S ohledem na zkušenosti některých spotřebitelů doporučujeme stav vozu při převzetí a pak při předání nafotit. To může dodatečně pomoci řešit případy, kdy autopůjčovna obviní spotřebitele například z poškození karoserie a případně mu sama stáhne peníze z platební karty. Samozřejmě je vhodné, když je stav vozu při převzetí i při předání potvrzen písemně, například že je auto vráceno v pořádku a s plnou nádrží, jak mnohdy určují smluvní podmínky,“ uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR.

Pozor na storno poplatky
Řada Čechů si v posledních letech oblíbila zájezdy pořádané zahraničními cestovními kancelářemi, nejčastěji s odlety z Německa. Neuvážený nákup zájezdu od zahraniční společnosti zejména přes internet může mít neblahé následky. Když si člověk nákup dovolené následně rozmyslí, cestovní kancelář si může za zrušení účasti na zájezdu naúčtovat vysoké storno poplatky, které se mohou přibližovat i 100 % celkové ceny. Výše storno poplatků je uvedena v obchodních podmínkách dostupných před uzavřením cestovní smlouvy.

„Někteří lidé se takto dostanou lidově řečeno do pasti, když si chtějí třeba jen vyzkoušet proces rezervace na internetové stránce nabízející zájezdy například německých cestovních kanceláří a kliknou na políčko objednat. Tato objednávka může být právně závazná a cestovní kancelář ji pak bere zcela vážně,“ upozorňuje Ondřej Tichota.

Kde případně žádat o pomoc?
Pokud se spotřebitelé dostanou do problémů s leteckou společností, autopůjčovnou nebo cestovní kanceláří z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, mohou se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci, které jim může bezplatně poradit nebo přímo pomoci řešit jejich přeshraniční spor. Kontakty jsou k dispozici na internetové stránce www.evropskyspotrebitel.cz.

Zdroj: Evropské spotřebitelské centrum

Datum: 22.6.2012

Podobné články:

Výbor TRAN dnes schválil návrhy ke zvýšení bezpečnosti vozidel 10.1.2019

Na dnešním zasedání Výboru TRAN, prvním v tomto roce, poslanci Výboru podpořili pozměněný návrh Komise ke zlepšení bezpečnosti vozidel a odhlasovali své stanovisko k nařízení o obecné bezpečnosti. Návrhem se bude dále zabývat Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO), ...

Nekalé praktiky mezi podniky v potravinářství budou díky sociálním demokratům zakázané po celé EU 20.12.2018

Vyjednávači Evropského parlamentu v čele s italským sociálnědemokratickým zpravodajem P. De Castrem ze zemědělského výboru a zástupci členských států v Radě EU včera dosáhli politické dohody nad unikátní evropskou směrnicí. ...

Nejasná zpráva o dvojí kvalitě aneb pohled pod pokličku 11.12.2018

V dnešním vydání Práva vyšel můj komentář k současnému vyjednávání o dvojí kvalitě značkových produktů. Celé znění komentáře si můžete přečíst níže: ...

Olga Sehnalová o Meziskupině pro práva lidí s postižením 10.12.2018

...

Newsletter: Plenární zasedání EP 10.- 13. prosince 2018 ve Štrasburku 9.12.2018

Slavnostní udelení Sacharovovy ceny Olegu Sencovovi ...

Olga Sehnalová vystoupila na konferenci k přístupnosti v oblasti informačních technologií 5.12.2018

Dnes jsem zahájila v Bruselu mezinárodní konferenci věnovanou přístupnosti v oblasti informačních technologií určenou IT expertům. Zdůraznila jsem, že zpřístupňování online služeb je nejen základní právo lidí se zdravotním postižením, ale s ohledem na počty potenciálních ...

Jak to vidím já
Sliby - chyby aneb salámová metoda začala?

Omezení péče v Kroměřížské nemocnici byrokratickým rozhodnutím od stolu začalo, navzdory všem předvolebním ujišťováním ze strany vedení kraje, že se k ničemu takovému nechystá. Tak už je to tady. V tichosti, bez fanfár a oslavných článků v Oknu do kraje. Od 1. ledna tak končí lůžková část očního oddělení. Občany Kroměříže a okolí by mělo zajímat, kdo a proč tak rozhodl, ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Mezinárodní konference ke vzdělávání mladých spotřebitelů 19. 11. v Poslanecké sněmovně PČR

19.11.2018 |

Spotřebitelské vzdělávání od nejútlejšího věku je jednou z důležitých podmínek k tomu, aby ve společnosti byli vzdělaní a informovaní spotřebitelé, kteří jsou poučení o svých právech a nebojí se jich využívat. To, jak informovanost ... pokračování

Naše videa
Nejen o dvojí kvalitě mluvila Olga Sehnalová v debatě pro Aktuálně.cz

31.5.2018 | Češi chtějí jíst stejně kvalitní potraviny jako Němci. Měla by se kvůli tomu zakázat současná praxe, kdy někteří výrobci nabízejí potraviny s různým složením v Česku, než například v Německu? V debatě pro Aktuálně.cz Olga Sehnalová ...
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]