ČOI: Nejčastější problém e-shopů jsou klamavé obchodní praktiky

Nakupování v e-shopech se u českých spotřebitelů těší stále větší oblibě. Jak uvádí Česká obchodní inspekce v hodnotící zprávě za rok 2014, vrůstá nejen počet internetových obchodů, ale také poměr nedostatků v jejich činnosti a počet souvisejících spotřebitelských stížností.

Porušení obecně závazných právních předpisů zjistili inspektoři ČOI v loňském roce v souvislosti s nakupováním na internetu celkem v 682 případech, což představuje 78,7 % všech provedených kontrol, uložené pokuty dosáhly souhrnné výše 4,8 milionů korun.  Zvýšený počet zjištěných porušení souvisel mj. se skutečností, že obchodníci včas nepřijali nová opatření občanského zákoníku, která mají více chránit spotřebitele. Předlohou pro nová pravidla byla evropská směrnice o právech spotřebitelů, na jejíž přípravě se podílela i Olga Sehnalová.

Samostatnou kapitolu tvořila spotřebitelská podání, týkající se internetových obchodů provozovaných zahraničními subjekty, které nabízejí zboží a poskytují své služby ze zemí mimo území Evropské unie. To představuje pro spotřebitele značné komplikace při vymáhání plnění uzavřené smlouvy nebo při uplatnění nároků z vadného plnění. Případné uplatnění reklamace je oproti nákupům v e-shopech se sídlem v Česku či jiné zemi Evropské unie značně ztížené, neboť nespadá pod evropskou legislativu.

Vysoké procento nedostatků, zjištěné v průběhu celoroční kontrolní akce, však nelze považovat za obraz skutečného stavu elektronického obchodování v České republice. ČOI se totiž primárně zaměřovala na problematické internetové prodejce a poskytovatele služeb. Přesto je důležité při nakupování online myslet na několik základních doporučení.

Jaká jsou doporučení spotřebitelům?

- Před nákupem v e-shopu je (zejména v neznámém obchodě) třeba si ověřit sídlo a důvěryhodnost prodejce, například v obchodním rejstříku, na diskusních fórech nebo pomocí internetových vyhledávačů.

- V případě sporu s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu se mohou spotřebitelé obrátit bezplatně s žádostí o radu nebo pomoc na Evropské spotřebitelské centrum, které působí při České obchodní inspekci.

- Nákupy přes internet ze třetích zemí představují pro spotřebitele zvýšenou míru rizika jak v otázce dodání zboží, tak i při vymáhání spotřebitelských práv.

Olga Sehnalová, členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele, již několik let pořádá pravidelný cyklus besed pro veřejnost, zaměřených na informování o spotřebitelských právech. Zájemci se naučí nejen rozpoznat možná rizika při nákupu i po něm, ale i to, jak nepovedený nákup vyřešit. Besedy pokrývají i nakupování na internetu. Lektorem je vrchní rada ČOI.

Další z besed se koná již příští pátek 17. dubna od 9:30 v Bojkovicích.

 

Celá zpráva ČOI: http://www.coi.cz/e-shopy-kontroly-2014-nc1431/

    Datum: 7.4.2015

    Podobné články:

    Jak jsem přesvědčovala kolegy v Evropském parlamentu, aby naslouchali českým spotřebitelům? 20.3.2019

    Návštěvnická skupina v Bruselu 20.3.2019

    Zástupci českých odborů, živnostníci a řemeslníci z Kroměřížska, ale i další hosté mě včera navštívili v Evropském parlamentu v Bruselu, kam jsem je pozvala. Mluvili jsme spolu o tom, jak Parlament i další instituce EU fungují, ale probrali jsme i všechno ostatní, co je ohledně ...

    Olga Sehnalová ke dnešní schůzce s ministrem zemědělství Tomanem 18.3.2019

    V Bruselu jsem se dnes setkala s ministrem Miroslavem Tomanem, který zde absolvoval jednání ministrů zemědělství. Pan ministr mne informoval o výsledku schůzky se svým polským protějškem a komisařem Andriukaitisem ohledně záruk Polska v otázce bezpečnosti hovězího masa, ...

    Dechový orchestr ZUŠ Kroměříž zazářil ve Štrasburku 11.3.2019

    Dechový orchestr ZUŠ Kroměříž letos slaví 50. výročí svého založení. Ke svému jubileu dostal dárek i od europoslankyně Olgy Sehnalové, která členy orchestru a jejich učitele pozvala na studijní návštěvu do Evropského parlamentu ve Štrasburku. Orchestr si ale nenechal ujít možnost ...

    Blesk nebo koncepce aneb co se člověk dozví, když se zeptá na kraji 25.2.2019

    Původně jsem chtěla tyto informace předat rovnou krajským zastupitelům, ale myslím, že budou zajímat i veřejnost. Podělím se o dva zajímavé dokumenty. Jeden jsem obdržela minulý čtvrtek a ten druhý jsem si našla na webových stránkách Zlínského kraje. Zeptala jsem se totiž Krajského ...

    Řidičům kamionů a autobusů se usnadní práce – systém placení mýta v EU se zjednoduší 14.2.2019

    Poslanci Evropského parlamentu dnes schválili dohodu, která umožní zavedení Evropské služby elektronického mýtného (EETS). V praxi to znamená, že dopravcům, kteří jezdí do zemí Evropské unie, odpadne povinnost pořizovat několik zařízení pro platbu elektronického mýtného ...

    Jak to vidím já
    Nekalé obchodní, pardon politické praktiky

    Nedávno se premiér Babiš obrátil na čtenáře MfD se zvoláním, že spotřebitel musí být na prvním místě. Vyjmenovává v něm řadu opatření, která v nedávné době zlepšila postavení spotřebitelů. Není proto divu, že běžný čtenář článek vnímá jako přehled úspěchů hnutí ANO. Má to však jeden háček. Příklady, které pan premiér uvádí, jsou v drtivé většině ...
    pokračování

    Naše ožehavé téma
    Vybíráme z článků
    Naše videa
    Promítání dokumentu Šmejdi a debata o nekalých obchodních praktikách

    24.9.2013 | Záznam z promítání dokumentu Šmejdi v Evropském parlamentu
    Stáhněte si

    Rychlé odkazy
    O mně
    Aktivity
    Tiskové zprávy
    Newsletter EP
    Aktuality nejen z EP
    Názory a komentáře
    Veřejné konzultace
    Fotogalerie
    Vystoupení v EP
    Kontakty
    Přístupná verze webu

    vote vatch.eu
    Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]