Řidič zůstává pánem nad vozidlem. Vyjednavači Evropského parlamentu změnili požadavky Komise na nové bezpečnostní prvky vozidel

V noci na dnešek bylo dosaženo dohody mezi vyjednavači Evropského parlamentu a Rady ministrů o textu nařízení, které se týká instalace nových bezpečnostních prvků ve vozidlech.

Mou prioritou, ke které jsem přispěla svými návrhy na změny, bylo z návrhu komise odstranit zcela škodlivé představy, jako omezování a zasahování do řízení vozidla. To se povadlo, proto jsem dohodu mohla podpořit. Nové prvky musí řidiči pomáhat, ne ho rozptylovat nebo dokonce ohrozit,” uvedla po nočním jednání česká europoslankyně za ČSSD Olga Sehnalová, která dohodu vyjednávala za sociální demokraty.

Jsem ráda, že jsme našli shodu na tom, že tzv. asistenta rychlosti bude moci řidič kdykoliv vypnout, v textu nejsou ani povinné alkoholové zámky, jak bylo v minulosti mylně v některých médiích uváděno. Naopak jsme podpořili rychlejší zavádění prvků k přímé ochraně cyklistů a chodců, který se týká kabin nákladních vozidel s lepším přímým výhledem,” uvádí poslankyně.

Nové povinné bezpečnostní prvky budou zaváděny do vozidel postupně s odstupem několik let podle kategorií vozidel i typů bezpečnostních prvků.  Co návrh v praxi přinese, odkdy, a čeho se řidiči nemusí obávat? Čtěte dále.

Jaké bezpečnostní a asistenční prvky návrh obsahuje?

Jedná se o celou řadu opatření – vyspělé systémy nouzového brzdění, usnadnění možnosti montáže alkoholového imobilizéru, systémy na rozpoznávání pozornosti řidiče, signál nouzového brzdění, zapisovač údajů o nehodě, inteligentní systém pro regulaci rychlosti, monitorování tlaku v pneumatikách nebo systémy pro udržování vozidla v jízdním pruhu. Vedle bezpečnostních opatření na ochranu cestujících ve vozidlech návrh přináší také konkrétní opatření k předcházení smrtelným nehodám a úrazům zranitelných účastníků silničního provozu, zejména cyklistů a chodců, kam patří například tzv. přímý výhled z kabiny nákladního automobilu nebo detekce překážek při couvání.

Bude inteligentní regulace rychlosti řidiče omezovat nebo zpomalovat vozidlo?

Ne, kontroverzní pasáž návrhu Komise o tom, že bude systém řidiče v případě překročení rychlosti varovat zpětnou vazbou na akceleračním pedálu (tedy že pedál plynu začne brnět nebo klást odpor), europoslanci odstranili. Řidič bude mít rovněž možnost v případě potřeby systém jednoduchým způsobem kdykoliv vypnout.

Může být černá skříňka zneužita, zavádí se do aut „Velký bratr“?

Evropský parlament podstatně zpřísnil pravidla, týkající se ochrany osobních údajů a zajištění soukromí. Údaje, které zapisovač údajů o nehodě zaznamenává a uchovává, nesmí obsahovat poslední čtyři číslice rejstříkového kódu vozidla VIN ani žádné jiné informace, podle nichž by bylo možné jednotlivě identifikovat konkrétní vozidlo či jeho řidiče. Zapisovač nesmí být rovněž vysledovatelný a nesmí podléhat žádnému stálému zaznamenávání polohy. Údaje mohou být z vozidla vytaženy jen v případě, dojde-li k nehodě, a to pouze vnitrostátními orgány k analýze údajů o nehodách.

Bude se do aut instalovat tzv. alkoholový zámek?

Ne, žádné povinné foukání do automobilu před každým nastartováním. Návrh pouze zavádí instalaci přípravy, která usnadňuje, v případě potřeby, pozdější montáž alkoholových imobilizérů do motorových vozidel. V některých zemích je alkoholový zámek již součástí výbavy nákladních automobilů či autobusů, případně povinný pro řidiče, kteří byli v minulosti usvědčení o požití alkoholu za volantem.

Nezdraží to vozidla?

Nijak drasticky. Náklady pro zavedení celého balíčku opatření do osobního automobilu jsou odhadovány na deset tisíc Kč. Všechny navrhované technologie jsou nicméně již v současné době na trhu dostupné a standardně instalovány do stále většího množství vozidel. Z předchozích analýz vyplývá, že díky velké konkurenci na trhu se cena nových automobilů v posledních deseti letech pravidelně snižuje, ačkoliv jsou vozidla technicky stále složitější. Díky masovému zavedení dojde ke snížení nákladů výrobců automobilů díky úsporám z rozsahu.

Proč je potřeba modernizovat bezpečnostní prvky vozidel?

Podle posledních dostupných údajů v roce 2017 zemřelo na silnicích EU 25 300 lidí, což je číslo, které v posledních čtyřech letech nijak neklesá. Kromě toho je každým rokem při srážkách na silnicích EU vážně zraněno dalších 135 000 lidí. Bez nových iniciativ v oblasti bezpečnosti silničního provozu již dosavadní bezpečnostní opatření nedokážou vyvážit dopady narůstajícího objemu dopravy. Očekává se, že navržená opatření v následujících deseti letech pomohou zachránit až 3200 lidských životů a předejít 20 700 vážných zranění.

Kdy se tyto bezpečnostní prvky v autech objeví?

První fáze navrhovaných opatření začne být do nových modelů vozidel instalována nejdříve za 3 roky, v případě vyspělých technologií (nouzové brzdění) či požadavků na kabiny kamionů ještě o několik let později. Návrh nyní ještě musí formálně potvrdit Evropský parlament a ministři dopravy států EU.

 

 

Datum: 26.3.2019

Podobné články:

Dvojí kvalita potravin už v Česku neprojde, novela zákona o potravinách ji zakáže pod pokutou 50 milionů korun 29.4.2019

...

Evropské řešení dvojí kvality je polovičaté, teď je řada na nás, uvedla Olga Sehnalová 17.4.2019

(Štrasburk, 17. dubna 2019) Evropský parlament dnes většinou schválil nová pravidla, která se týkají také otázky dvojí kvality výrobků. Za nedostatečné je považuje česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). ...

Tisková zpráva Olgy Sehnalové: Zákaz dvojí kvality výrobků vracím k hlasování 10.4.2019

Europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD) dostála svému slibu a snaží se o přepracování textu směrnice o nekalých obchodních praktikách. Dnes předala dostatečné množství podpisů pod pozměňovací návrh, který má vrátit do textu směrnice explicitní zákaz dvojí kvality výrobků. O ...

Řidič zůstává pánem nad vozidlem. Vyjednavači Evropského parlamentu změnili požadavky Komise na nové bezpečnostní prvky vozidel 26.3.2019

V noci na dnešek bylo dosaženo dohody mezi vyjednavači Evropského parlamentu a Rady ministrů o textu nařízení, které se týká instalace nových bezpečnostních prvků ve vozidlech. ...

Olga Sehnalová: Lepší přístup k produktům a službám pro osoby s postižením 13.3.2019

Občané s postižením budou nově moci plně využívat některé zboží a služby, jako jsou počítače, mobilní telefony nebo bankomaty. Evropský parlament dnes schválil zákon, který ukládá vybraným výrobcům a prodejcům povinnosti nabízet je v takové podobě, aby je mohl ...

Olga Sehnalová: Potvrzeno. Zemědělci budou lépe chráněni proti nekalým praktikám 12.3.2019

Přijetí vůbec prvního celoevropského zákona, který významně ochrání zemědělce a drobné podnikatele před nekalými praktikami velkých hráčů, dnes potvrdil na svém zasedání ve Štrasburku Evropský parlament. ...

Jak to vidím já
Krajem obchází strach aneb jak jsme chystali konferenci ...

Od počátku, co se angažuji společně s dalšími kolegy okolo krajského zdravotnictví, vidím jeden společný rys mnohých rozhovorů s lidmi v různých pozicích více či méně závislých na Zlínském kraji. Tím rysem je strach. Strach říci nahlas svůj názor, strach se pod něco podepsat a nejnověji i strach i jen veřejně vystoupit na odborné konferenci. Strach z čeho ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Tisková zpráva Olgy Sehnalové: Zákaz dvojí kvality výrobků vracím k hlasování

10.4.2019 |

Europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD) dostála svému slibu a snaží se o přepracování textu směrnice o nekalých obchodních praktikách. Dnes předala dostatečné množství podpisů pod pozměňovací návrh, který má vrátit do textu ... pokračování

Naše videa
TK - Balíček technické způsobilosti vozidel

2.7.2013 | Záznam vystoupení Olgy Sehnalové na tiskové konferenci - Balíček technické způsobilosti vozidel
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]