Pasažéři v letecké dopravě budou mít již brzy lepší postavení, než doposud. Europoslanci Výboru pro dopravu a cestovní ruch odhlasovali nová pravidla, jejichž cílem je posílit práva cestujících. Dvě nařízení řeší zejména kompenzace a pomoc pasažérům v případě zrušení nebo zpoždění letu a odpovědnost aerolinií za přepravu zavazadel.
„Parlamentní prioritou byla práva cestujících, nikoli práva aerolinií. Udělali jsme vše proto, aby cestující byli ochráněni, a to zejména v oblasti mimořádných okolností,“ okomentoval nová pravidla předseda výboru, Brian Simpson (S&D). Podle dostupných informací pouhá 2 % lidí, kteří mají na náhrady za zrušené či zpožděné lety nárok, je za současné situace skutečně dostanou. Na vině jsou v první řadě nedostatečná pravidla a nízká informovanost.
Právě zneužívání tzv. mimořádných okolností bylo jedním z hlavních témat projednávání. Podle nových pravidel by tyto události, za kterých je možné náhrady odmítnout, měly být jasně definovány. Mělo by se jednat skutečně o jevy, kterým nebylo možné ze strany leteckých dopravců předejít, jako jsou například živelné katastrofy nebo velmi špatné počasí.
Pokud došlo ke zpoždění při letu, musí aerolinie svým zákazníkům poskytnout kompenzace a to dle následujících parametrů:
- tříhodinové zpoždění letu do 2 500 km – kompenzace 300 euro
- pětihodinové zpoždění letu do 6 000 km – kompenzace 400 euro
- sedmihodinové zpoždění letu nad 6 000 km – kompenzace 600 euro
Letecké společnosti by také měly cestujícím nabídnout možnost využití kontaktních bodů na letištích, kde bude k dispozici kvalifikovaný personál, který lidem poskytne veškeré důležité informace v případě zrušení či zpoždění letů, ztráty či poničení zavazadel a poučí je o jejich právech a možnostech, včetně vyplnění formulářů pro stížnosti.
Europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch, která se tématem dlouhodobě zabývá, dále prosadila, aby byli cestující o svých právech a kontaktech, kam se mohou obrátit v případě problémů, informováni přímo na letence. „Považuji za důležité, aby o svých právech cestující věděli a nemuseli je složitě hledat. Proto jsem ráda, že prošel můj pozměňovací návrh, aby byla práva cestujících a důležité kontakty uvedeny na každé letence a palubní vstupence,“ řekla poslankyně. Aerolinie by měly nově na stížnosti pasažérů, včetně případných kompenzací, odpovědět do dvou měsíců.
Dopravci dále musí pasažérům poskytovat přesné a detailní informace ohledně poplatků za zavazadla a jejich povoleného počtu a hmotnosti. Kabáty, příruční zavazadlo a drobné nákupy z letiště by rovněž na všech palubách letadel měly být plně akceptovány. Zakázány by podle europoslanců měly být praktiky některých aerolinií, které odmítají přístup na palubu cestujícím, kteří byli z různých důvodů nuceni využít ze zpáteční letenky pouze zpáteční cestu.
O nových pravidlech budou europoslanci hlasovat na prvním únorovém zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku.
Datum: 20.12.2013
Zastupitelstvo Zlínského kraje se chystá na svém květnovém zasedání opakovat hlasování o výstavbě nové krajské supernemocnice v Malenovicích. Bude to už potřetí. Poprvé zastupitelé záměr neschválili, nečekané opakované hlasování v prosinci dopadlo nejtěsnějším výsledkem opačně. ...
Evropské dny, jejichž tradici začala v Kroměříži bývalá europoslankyně Olga Sehnalová pokračují. Předsednickou zemí EU je Finsko, kterému je věnován týden akcí, které mají Zemi tisíců jezer představit kroměřížskému publiku. O organizaci se tentokrát postarali členové ...
Dnes proběhla v Brně konference s názvem Deset let s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením, kterou uspořádal Úřad veřejné ochránkyně práv. K Úmluvě OSN se připojila Česká republika i Evropská unie. Jde o důležitý právní dokument, o který se opírají práva osob ...
Anketa Zlatý oříšek, která si všímá nadaných a šikovných děti bez ohledu na oblast, ve které vynikají, existuje řadu let, ale své krajské kolo ve Zlínském kraji, měla dnes poprve. Organizace se ujalo Středisko TyMy v Holešově a přehlídka dvanácti nominovaných do užšího ...
Když něco končí, současně něco začíná. V uplynulých deseti letech jsme v trochu jiné pozici dělali nejrůznější osvětové akce pro veřejnost, které si získaly mezi lidmi své dlouholeté příznivce. Ať už to byly spotřebitelské přednášky pro seniory, testování dvojí kvality, ...