Cestující v letecké dopravě se budou moci lépe domáhat svých práv

Pasažéři v letecké dopravě budou mít již brzy lepší postavení, než doposud. Europoslanci Výboru pro dopravu a cestovní ruch odhlasovali nová pravidla, jejichž cílem je posílit práva cestujících. Dvě nařízení řeší zejména kompenzace a pomoc pasažérům v případě zrušení nebo zpoždění letu a odpovědnost aerolinií za přepravu zavazadel.

„Parlamentní prioritou byla práva cestujících, nikoli práva aerolinií. Udělali jsme vše proto, aby cestující byli ochráněni, a to zejména v oblasti mimořádných okolností,“ okomentoval nová pravidla předseda výboru, Brian Simpson (S&D). Podle dostupných informací pouhá 2 % lidí, kteří mají na náhrady za zrušené či zpožděné lety nárok, je za současné situace skutečně dostanou. Na vině jsou v první řadě nedostatečná pravidla a nízká informovanost.

Právě zneužívání tzv. mimořádných okolností bylo jedním z hlavních témat projednávání. Podle nových pravidel by tyto události, za kterých je možné náhrady odmítnout, měly být jasně definovány. Mělo by se jednat skutečně o jevy, kterým nebylo možné ze strany leteckých dopravců předejít, jako jsou například živelné katastrofy nebo velmi špatné počasí.

Pokud došlo ke zpoždění při letu, musí aerolinie svým zákazníkům poskytnout kompenzace a to dle následujících parametrů:

-   tříhodinové zpoždění letu do 2 500 km – kompenzace 300 euro

-   pětihodinové zpoždění letu do 6 000 km – kompenzace 400 euro

-   sedmihodinové zpoždění letu nad 6 000 km – kompenzace 600 euro

Letecké společnosti by také měly cestujícím nabídnout možnost využití kontaktních bodů na letištích, kde bude k dispozici kvalifikovaný personál, který lidem poskytne veškeré důležité informace v případě zrušení či zpoždění letů, ztráty či poničení zavazadel a poučí je o jejich právech a možnostech, včetně vyplnění formulářů pro stížnosti.

Europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch, která se tématem dlouhodobě zabývá, dále prosadila, aby byli cestující o svých právech a kontaktech, kam se mohou obrátit v případě problémů, informováni přímo na letence. „Považuji za důležité, aby o svých právech cestující věděli a nemuseli je složitě hledat. Proto jsem ráda, že prošel můj pozměňovací návrh, aby byla práva cestujících a důležité kontakty uvedeny na každé letence a palubní vstupence,“ řekla poslankyně. Aerolinie by měly nově na stížnosti pasažérů, včetně případných kompenzací, odpovědět do dvou měsíců.

Dopravci dále musí pasažérům poskytovat přesné a detailní informace ohledně poplatků za zavazadla a jejich povoleného počtu a hmotnosti. Kabáty, příruční zavazadlo a drobné nákupy z letiště by rovněž na všech palubách letadel měly být plně akceptovány. Zakázány by podle europoslanců měly být praktiky některých aerolinií, které odmítají přístup na palubu cestujícím, kteří byli z různých důvodů nuceni využít ze zpáteční letenky pouze zpáteční cestu.

O nových pravidlech budou europoslanci hlasovat na prvním únorovém zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku.

Datum: 20.12.2013

Podobné články:

Výbor TRAN dnes schválil návrhy ke zvýšení bezpečnosti vozidel 10.1.2019

Na dnešním zasedání Výboru TRAN, prvním v tomto roce, poslanci Výboru podpořili pozměněný návrh Komise ke zlepšení bezpečnosti vozidel a odhlasovali své stanovisko k nařízení o obecné bezpečnosti. Návrhem se bude dále zabývat Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO), ...

Nekalé praktiky mezi podniky v potravinářství budou díky sociálním demokratům zakázané po celé EU 20.12.2018

Vyjednávači Evropského parlamentu v čele s italským sociálnědemokratickým zpravodajem P. De Castrem ze zemědělského výboru a zástupci členských států v Radě EU včera dosáhli politické dohody nad unikátní evropskou směrnicí. ...

Nejasná zpráva o dvojí kvalitě aneb pohled pod pokličku 11.12.2018

V dnešním vydání Práva vyšel můj komentář k současnému vyjednávání o dvojí kvalitě značkových produktů. Celé znění komentáře si můžete přečíst níže: ...

Olga Sehnalová o Meziskupině pro práva lidí s postižením 10.12.2018

...

Newsletter: Plenární zasedání EP 10.- 13. prosince 2018 ve Štrasburku 9.12.2018

Slavnostní udelení Sacharovovy ceny Olegu Sencovovi ...

Olga Sehnalová vystoupila na konferenci k přístupnosti v oblasti informačních technologií 5.12.2018

Dnes jsem zahájila v Bruselu mezinárodní konferenci věnovanou přístupnosti v oblasti informačních technologií určenou IT expertům. Zdůraznila jsem, že zpřístupňování online služeb je nejen základní právo lidí se zdravotním postižením, ale s ohledem na počty potenciálních ...

Jak to vidím já
Dvojí kvalita: teď se láme chleba

V úterý proběhne v Bruselu důležité hlasování, které rozhodne o tom, jestli bude moci být dvojí kvalita skutečně postavena mimo zákon a v jaké podobě to bude. Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů bude hlasovat o znění směrnice o nekalých obchodních praktikách. ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Mezinárodní konference ke vzdělávání mladých spotřebitelů 19. 11. v Poslanecké sněmovně PČR

19.11.2018 |

Spotřebitelské vzdělávání od nejútlejšího věku je jednou z důležitých podmínek k tomu, aby ve společnosti byli vzdělaní a informovaní spotřebitelé, kteří jsou poučení o svých právech a nebojí se jich využívat. To, jak informovanost ... pokračování

Naše videa
Konference - Budoucí vývoj nákladních vozidel

5.12.2013 | Europoslankyně Olga Sehnalová, členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch, vystoupila ve čtvrtek 5. prosince na pozvání Evropské asociace automobilových výrobců (ACEA) spolu s komisařkou Connie Hedegaardovou mezi hlavními řečníky ...
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]