Nevědomost hříchu nečiní. A vědomost?

Během konference ČLK zazněla, troufnu si říci, pro každého

zastupitele jakéhokoliv zastupitelstva, velmi zajímavá přednáška Mgr.

Zwyrtek Hamplové o právní odpovědnosti členů zastupitelstev. Hlasováním o

vzetí na vědomí zastupitelé podle ní stvrzují to, že materálům rozumí a

vědí, s plnou odpovědností za své rozhodnutí, o čem hlasují.

A co v případě, že zastupitelé odhlasují záměr, který je v době hlasování prokazatelně v rozporu s platným

územním plánem? Jsou přísliby samosprávy dotyčného města či obce, že

změně územního plánu v budoucnu nebude bránit, zárukou, kterou lze brát

jako závazný příslib a předpokládat jeho realizaci? Podle mého názoru

těžko. Tím spíše, že změna územního plánu není čistě v rukou příslušného

zastupitelstva. Do procesu změny vstupují také další dotčené orgány

státní správy a samotný proces změny mohou provázet nejrůznější

komplikace.

A co když

nakonec z nějakého důvodu ke změně územního plánu nedojde? Mohl či měl

takový vývoj člen zastupitelstva brát při svém hlasování v potaz a být v

této věci předběžně opatrný? To znamená, nejprve počkat na faktickou

změnu územního plánu a teprve pak směřovat do daného území svůj záměr.

Pokud tedy riskuje a rozjede přípravu investice, u které hrozí, že bude

zmařena např. z důvodu rozporu s územním plánem, o čemž věděl, činí ho

to odpovědným? To, že záměr výstavby nemocnice v Malenovicích je v době

hlasování v rozporu s platným územním plánem města Zlína krajští

zastupitelé snad vědí. Nebo jim to někdo zapomněl říct?