Nekalé obchodní, pardon politické praktiky



Nedávno se

premiér Babiš obrátil na čtenáře MfD se zvoláním, že spotřebitel musí být na

prvním místě. Vyjmenovává v něm řadu opatření, která v nedávné době

zlepšila postavení spotřebitelů. Není proto divu, že běžný čtenář článek vnímá

jako přehled úspěchů hnutí ANO. Má to však jeden háček. Příklady, které pan

premiér uvádí, jsou v drtivé většině případů výsledkem evropských zákonů, které

má povinnost Česká republika převzít do svého právního řádu podle schváleného

unijního znění.

Celounijní pravidla pro hypotéky, včetně předčasného splácení,

stanovuje směrnice o hypotečních úvěrech. Pravidla pro uzavírání i předčasné

splácení spotřebitelského úvěru obsahuje pro změnu směrnice o smlouvách o

spotřebitelském úvěru. Rovněž pojištění vkladů má vlastní celoevropský právní

předpis. A mohla bych pokračovat dále.

Asi nejvíce do oči bijící je zmínka o

14denní lhůtě na odstoupení od smlouvy při nákupu na internetu, kterou zavádí

evropská směrnice o právech spotřebitelů. Jelikož jsem na tomto zákonu

v Evropském parlamentu osobně pracovala, můžu směle říci, že při jeho

schvalování hnutí ANO ještě ani neexistovalo.

Za ochranu spotřebitele je

v České republice zodpovědné ministerstvo průmyslu a obchodu pod vedením

ANO. A ministryně Nováková se nijak netají tím, že prioritou je pro ni chránit

byznys, a hned po svém nástupu proto mj. rozhodla o ukončení práce na

spotřebitelském kodexu, který by pravidla pro ochranu spotřebitelů u nás

zpřehlednil a zjednodušil. Co se nehodí, hodíme na Unii, co se hodí, přičteme

si k dobru a k EU se nehlásíme. Od deklarovaného proevropského politika, za

jakého se premiér Babiš prohlašuje, bych asi takový mírně řečeno zavádějící

komentář opravdu nečekala. Řečeno terminologií spotřebitelské legislativy,

jedná se o přímo vzorovou ukázkou nekalých obchodních, pardon politických

praktik.



Olga Sehnalová,

poslankyně Evropského parlamentu