Europoslanci schválili posílení pravomocí dozorových orgánů na ochranu spotřebitele

Evropský

parlament na dnešním plenárním zasedání ve Štrasburku schválil definitivní

podobu nařízení o spolupráci dozorových orgánů v oblasti ochrany spotřebitele.

Legislativa posílí pravomoci dozorových orgánů v oblasti ochrany spotřebitele v

celé EU a zlepší mechanismy, kterými tyto orgány přeshraničně spolupracují při

porušování zákona. Zákon v Evropském parlamentu připravovala česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD),

v platnost vstoupí za dva roky.

Dozorové

orgány v rámci vnitřního trhu EU musí spolupracovat doslova na dennodenní bázi

a mít dostatečné pravomoci a nástroje k řešení přeshraničních případů. Nařízení

přispěje ke zvýšení ochrany spotřebitelů a nastavení férových podmínek pro

všechny podnikatele na vnitřním trhu,“
okomentovala přijatý text zpravodajka

Olga Sehnalová.

Mezi seznam

pravomocí, které budou mít dozorové orgány ve všech státech EU v oblastech

vyšetřování, vymáhání práva a stanovení nápravných opatření, bude patřit

například:

·        

možnost

kontrolního nakupování zboží pod skrytou identitou

·        

pravomoc

ukládat sankce a požadovat od obchodníka závazek nabídnout spotřebitelům, kteří

utrpěli škodu, odpovídající nápravu

·        

možnost

vyžadovat pozastavení internetové stránky v případě, že její provozovatel

nereaguje a odmítá zjednat nápravu

·        

pravomoc požadovat

informace od registrátorů domén a bank ke zjištění totožnosti odpovědného

obchodníka

 

Dozorové

orgány budou moci také snáze  koordinovat vyšetřování spotřebitelských

trhů. V momentě, kdy tržní trendy, stížnosti spotřebitelů nebo jiné

náznaky ukážou, že by mohlo dojít nebo již dokonce dochází k rozsáhlým

porušováním právních předpisů na ochranu spotřebitele, může být svolán

celoevropský průzkum a přijata závazná opatření ve všech členských státech.

Dosud se tak dělo v omezené míře a pouze v online prostředí.

Zákon

bude účinným nástrojem na postihování všech dobře známých nezákonných praktik,

ale poslouží také například v boji proti dvojí kvalitě výrobků a všude tam, kde

jsou spotřebitelé diskriminováni nebo se s nimi nejedná fér,“
je přesvědčena Olga Sehnalová.

Revize

pravidel také zlepší postavení spotřebitelských organizací, které budou moci

dozorovým orgánům oficiální cestou poskytovat informace o podezření na

porušování práv. S orgány dozoru budou spolupracovat i obchodní sdružení,

která rovněž dobře znají trh a mají informace, ke kterým se dozorové orgány

leckdy nemusí dostat.

„Cenné informace přinesou do systému spolupráce i spotřebitelské

organizace, které mají stížnosti spotřebitelů z první ruky. S informacemi

od spotřebitelů dozorové orgány dosud často nemohly nebo nechtěly pracovat, což

se změní,
" doplnila Olga Sehnalová.