Evropský
parlament na dnešním plenárním zasedání ve Štrasburku schválil definitivní
podobu nařízení o spolupráci dozorových orgánů v oblasti ochrany spotřebitele.
Legislativa posílí pravomoci dozorových orgánů v oblasti ochrany spotřebitele v
celé EU a zlepší mechanismy, kterými tyto orgány přeshraničně spolupracují při
porušování zákona. Zákon v Evropském parlamentu připravovala česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD),
v platnost vstoupí za dva roky.
“Dozorové
orgány v rámci vnitřního trhu EU musí spolupracovat doslova na dennodenní bázi
a mít dostatečné pravomoci a nástroje k řešení přeshraničních případů. Nařízení
přispěje ke zvýšení ochrany spotřebitelů a nastavení férových podmínek pro
všechny podnikatele na vnitřním trhu,“ okomentovala přijatý text zpravodajka
Olga Sehnalová.
Mezi seznam
pravomocí, které budou mít dozorové orgány ve všech státech EU v oblastech
vyšetřování, vymáhání práva a stanovení nápravných opatření, bude patřit
například:
·
možnost
kontrolního nakupování zboží pod skrytou identitou
·
pravomoc
ukládat sankce a požadovat od obchodníka závazek nabídnout spotřebitelům, kteří
utrpěli škodu, odpovídající nápravu
·
možnost
vyžadovat pozastavení internetové stránky v případě, že její provozovatel
nereaguje a odmítá zjednat nápravu
·
pravomoc požadovat
informace od registrátorů domén a bank ke zjištění totožnosti odpovědného
obchodníka
Dozorové
orgány budou moci také snáze koordinovat vyšetřování spotřebitelských
trhů. V momentě, kdy tržní trendy, stížnosti spotřebitelů nebo jiné
náznaky ukážou, že by mohlo dojít nebo již dokonce dochází k rozsáhlým
porušováním právních předpisů na ochranu spotřebitele, může být svolán
celoevropský průzkum a přijata závazná opatření ve všech členských státech.
Dosud se tak dělo v omezené míře a pouze v online prostředí.
“Zákon
bude účinným nástrojem na postihování všech dobře známých nezákonných praktik,
ale poslouží také například v boji proti dvojí kvalitě výrobků a všude tam, kde
jsou spotřebitelé diskriminováni nebo se s nimi nejedná fér,“ je přesvědčena Olga Sehnalová.
Revize
pravidel také zlepší postavení spotřebitelských organizací, které budou moci
dozorovým orgánům oficiální cestou poskytovat informace o podezření na
porušování práv. S orgány dozoru budou spolupracovat i obchodní sdružení,
která rovněž dobře znají trh a mají informace, ke kterým se dozorové orgány
leckdy nemusí dostat.
„Cenné informace přinesou do systému spolupráce i spotřebitelské
organizace, které mají stížnosti spotřebitelů z první ruky. S informacemi
od spotřebitelů dozorové orgány dosud často nemohly nebo nechtěly pracovat, což
se změní," doplnila Olga Sehnalová.