Vánoční rady pro spotřebitele a prodejce

Česká obchodní inspekce pravidelně monitoruje situaci na českém maloobchodním trhu. S příchodem vánočních svátků, dochází ke zvýšenému zájmu spotřebitelů o nákup zboží a služeb. Rovněž i obchodníci využívají vánočního období k maximálnímu navýšení svých tržeb. Česká obchodní inspekce proto doporučuje spotřebitelům a obchodníkům, aby zvláště v tomto vánočním čase se odpovědně rozhodovali a jednali v souladu s právními předpisy. Pro veřejnost připravila několik rad, jak postupovat při nákupu spotřebního zboží a služeb.

Nákup a prodej v obchodech
Spotřebitel, který se rozhodne pro nákup v klasickém obchodě, může uplatnit stejná práva u stánkového prodeje, obchodů, kde je v prodeji spotřební zboží za akční ceny nebo sezónní slevy. V takových obchodech by spotřebitel i prodávající neměl zapomínat:

? zboží musí být opatřeno povinnými informacemi – cenou, informacemi v českém jazyce,
informacemi o výrobku (např. materiálové složení), jak výrobek správně používat aj.
? na vyžádání vydat doklad o zakoupení se všemi náležitostmi (spotřebitel musí o doklad požádat,
není to automatická povinnost prodejce, na vyžádání však prodejce doklad musí vydat)
? správně účtovat
? na správné míry a váhy zboží
? může spotřební zboží reklamovat během prvních dvou let, tato doba se automaticky prodlužuje
s reklamací
? není nutný originální obal ani účtenka, spotřebitel ale musí být schopen doložit nákup zboží, např.
výpisem z bankovního účtu
? o reklamaci by mělo být rozhodnuto ihned, u složitějších případů do 3 dnů
? vyřídit reklamaci (odstranit vadu) – maximálně do 30 dnů
? případné výdaje spotřebitele spojené s oprávněnou reklamaci hradí prodejce
? spotřebitel neuspěje s reklamací zboží, o jehož poškození věděl před koupí nebo kvůli kterému
bylo zboží zlevněno
? některé obchody nabízí možnost zakoupené zboží vyměnit nebo vrátit, tato služba je nad rámec
jejich zákonných povinností, a proto je dobré o této možnosti se předem informovat

E- shop
Internetové obchody jsou stále oblíbenější formou nákupů. Vzhledem tomu, že se objevuje v této oblasti prodeje stále více varovných signálů, na některé z nich upozorňujeme:
? příliš „výhodné ceny“ při porovnání s dalšími prodávajícími
? nepřesné údaje o prodejci – možnost kontaktu pouze e-mailem nebo přes PO BOX, ceny zboží nebo služeb nejsou uvedeny včetně DPH nebo případných dalších poplatků
? neplaťte předem v neznámém e-shopu
? při převzetí zboží zkontrolujte obal, obsah, vyžádejte si doklad o zakoupení
? je možné odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu (neplatí u novin, časopisů, zboží podléhající rychlé zkáze, zvukové a obrazové nahrávky vyňaté z obalu, výrobky upravené podle vašich představ
? v rámci nákupu v zemích EU obvykle platí podobná spotřebitelská práva, přesto i zde pečlivě
prostudujte obchodní podmínky a reklamační řád
? mimo země EU prochází objednané zboží celním řízením, které může podléhat celním poplatkům
(více na www.celnisprava.cz)
? některé příklady rizikových e-shopů (zveřejněny na http://www.coi.cz/cz/spotrebitel/rizikove-eshopy/
• http://skvelykup.com/
• //centrum-akci.com/edu/pws/zacnete-plynule-hovorit-v-cizim-jazyce-nebo-100-vraceni-penezzaruceno/
• www.optimaskpro.com
• www.magnufuel.com
• www.realquit.com
• http://www.nidora.com/cz/
• http://webmoneysaver.com/420/halluforte-wsp/
• www.giga-shop.com
• www.giga-mobile.com
• www.giga-fashion.com
• www.valgomed.com
• www.levnejsi.net
• www.superdrone-cam-cz.com
• www.never-grey-cz.com
• www.nikeairmax2015.cz

Spotřebitelský úvěr/půjčka:
Obchodníci na Vánoce nabízí nejen zboží, ale i služby. Těm, kteří se rozhodnou svou finanční situaci řešit půjčkou, ČOI radí:
? porovnejte podmínky několika společností
? poraďte se s rodinou, přáteli, finančním poradcem
? pečlivě zvažujte, od koho, kolik, na co a za jakých podmínek chcete půjčit, především si spočítejte,
kolik si chcete půjčit, kolik vlastně za celé období za půjčku nakonec zaplatíte a zda se to vůbec
vyplatí
? pečlivě si prostudujte úvěrovou smlouvu včetně přiložených obchodních podmínek
? pozor na některé nedůvěryhodné zprostředkovatele půjček, stává se, že zprostředkovatel za své služby požaduje odměnu předem, avšak poté, co peníze dostane, už nereaguje a žádnou půjčku nevyřizuje. Pokud je to možné, zbytečně se nezadlužujte a každou půjčku si důkladně promyslete.

Zdroj: Česká obchodní inspekce

Datum: 28.11.2016

Podobné články:

Výbor TRAN dnes schválil návrhy ke zvýšení bezpečnosti vozidel 10.1.2019

Na dnešním zasedání Výboru TRAN, prvním v tomto roce, poslanci Výboru podpořili pozměněný návrh Komise ke zlepšení bezpečnosti vozidel a odhlasovali své stanovisko k nařízení o obecné bezpečnosti. Návrhem se bude dále zabývat Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO), ...

Nekalé praktiky mezi podniky v potravinářství budou díky sociálním demokratům zakázané po celé EU 20.12.2018

Vyjednávači Evropského parlamentu v čele s italským sociálnědemokratickým zpravodajem P. De Castrem ze zemědělského výboru a zástupci členských států v Radě EU včera dosáhli politické dohody nad unikátní evropskou směrnicí. ...

Nejasná zpráva o dvojí kvalitě aneb pohled pod pokličku 11.12.2018

V dnešním vydání Práva vyšel můj komentář k současnému vyjednávání o dvojí kvalitě značkových produktů. Celé znění komentáře si můžete přečíst níže: ...

Olga Sehnalová o Meziskupině pro práva lidí s postižením 10.12.2018

...

Newsletter: Plenární zasedání EP 10.- 13. prosince 2018 ve Štrasburku 9.12.2018

Slavnostní udelení Sacharovovy ceny Olegu Sencovovi ...

Olga Sehnalová vystoupila na konferenci k přístupnosti v oblasti informačních technologií 5.12.2018

Dnes jsem zahájila v Bruselu mezinárodní konferenci věnovanou přístupnosti v oblasti informačních technologií určenou IT expertům. Zdůraznila jsem, že zpřístupňování online služeb je nejen základní právo lidí se zdravotním postižením, ale s ohledem na počty potenciálních ...

Jak to vidím já
Dvojí kvalita: teď se láme chleba

V úterý proběhne v Bruselu důležité hlasování, které rozhodne o tom, jestli bude moci být dvojí kvalita skutečně postavena mimo zákon a v jaké podobě to bude. Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů bude hlasovat o znění směrnice o nekalých obchodních praktikách. ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Mezinárodní konference ke vzdělávání mladých spotřebitelů 19. 11. v Poslanecké sněmovně PČR

19.11.2018 |

Spotřebitelské vzdělávání od nejútlejšího věku je jednou z důležitých podmínek k tomu, aby ve společnosti byli vzdělaní a informovaní spotřebitelé, kteří jsou poučení o svých právech a nebojí se jich využívat. To, jak informovanost ... pokračování

Naše videa
Život se supermarkety, život bez nich

16.9.2015 | Kdy jste naposled nakoupili v supermarketu? Dnes, včera, nebo předevčírem? Obchodní řetězce jsou hlavním místem, kde Češi i jiní Evropané nakupují potraviny. Jejich působení má ale mnoho dopadů i mimo naše žaludky a peněženky. ...
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]