Nakupování spotřebitelů na internetu se těší u spotřebitelů stále větší oblibě. To s sebou přináší pro spotřebitele také nutnost věnovat nákupům zvýšenou pozornost. Před samotným nákupem se vyplatí prostudovat si informace, které obchody poskytují, abyste znali svá práva a předešli pozdějším problémům.
To je jedním z hlavních závěrů rozsáhlé kontroly v zemích EU, které prováděly jednotlivé členské státy ve spolupráci s Evropskou komisí. Podobné kontroly (tzv. sweepy) jsou pravidelně organizovány ke zjištění, jak jsou v praxi aplikována práva spotřebitelů v EU.
Poslední hromadná kontrola byla zaměřena na kvalitu a úplnost informací, které jsou spotřebitelům poskytovány před samotným nákupem v on-line obchodech. Tento bod bývá často označován jako „předsmluvní informace“ a pravidla stanovuje evropská směrnice o právech spotřebitele.
Celkem bylo dozorovými orgány členských států prověřeno více než 700 webových stránek, jednalo se o zatím nejrozsáhlejší kontrolu. Mezi těmito stránkami se nacházelo rozsáhlé spektrum obchodníků od drobných podnikatelů až po velké e-shopy. Nesrovnalosti byly nalezeny u 63% kontrolovaných e-shopů, konkrétně:
- Chybějící, nesrozumitelné či nejasné informace v souvislosti s reklamací obchodní transakce a vrácení zboží – 63% webových stránek. (Webové stránky například neobsahovaly relevantní formulář pro reklamaci, přestože je to jejich zákonná povinnost, nebo přesně neinformovaly o době, kdy je možné vrácení zakoupeného zboží (14 dní).)
- Nekompletní nebo nejasné informace o prodejci – 37% webových stránek. (Na webových stránkách nebylo možné najít přesnou adresu či celé jméno prodejce.)
- 21% webových stránek selhalo v povinnosti přesně a jasně informovat spotřebitele o konečné ceně před potvrzením objednávky
- Nedostatečné nebo nejasné informace o výrobcích byly pozorovány u 18% webových stránek.
V průběhu října byly nesrovnalosti na stránkách obchodů opraveny ve 353 z 436 případů. Zbývajících 12% případů (83) zůstává stále v řešení příslušných dozorových orgánů.
„Koordinované kontroly dozorových orgánů opakovaně ukazují, že v otázce vymáhání právních předpisů na ochranu spotřebitele je stále co zlepšovat. Společná koordinace dozorových orgánů se osvědčuje jako účinný nástroj při vymáhání pravidel.,“ Díky aktuálnímu sweepu došlo k odstranění nedostatků na většině kontrolovaných e-shopů, přesto bych spotřebitelům doporučila nakupovat pouze u prověřených obchodníků,“ říká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele Evropského parlamentu a hlavní zpravodajka Evropského parlamentu k návrhu nařízení o posílení přeshraniční spolupráce dozorových orgánů.
Datum: 7.11.2016
Zastupitelstvo Zlínského kraje se chystá na svém květnovém zasedání opakovat hlasování o výstavbě nové krajské supernemocnice v Malenovicích. Bude to už potřetí. Poprvé zastupitelé záměr neschválili, nečekané opakované hlasování v prosinci dopadlo nejtěsnějším výsledkem opačně. ...
Evropské dny, jejichž tradici začala v Kroměříži bývalá europoslankyně Olga Sehnalová pokračují. Předsednickou zemí EU je Finsko, kterému je věnován týden akcí, které mají Zemi tisíců jezer představit kroměřížskému publiku. O organizaci se tentokrát postarali členové ...
Dnes proběhla v Brně konference s názvem Deset let s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením, kterou uspořádal Úřad veřejné ochránkyně práv. K Úmluvě OSN se připojila Česká republika i Evropská unie. Jde o důležitý právní dokument, o který se opírají práva osob ...
Anketa Zlatý oříšek, která si všímá nadaných a šikovných děti bez ohledu na oblast, ve které vynikají, existuje řadu let, ale své krajské kolo ve Zlínském kraji, měla dnes poprve. Organizace se ujalo Středisko TyMy v Holešově a přehlídka dvanácti nominovaných do užšího ...
Když něco končí, současně něco začíná. V uplynulých deseti letech jsme v trochu jiné pozici dělali nejrůznější osvětové akce pro veřejnost, které si získaly mezi lidmi své dlouholeté příznivce. Ať už to byly spotřebitelské přednášky pro seniory, testování dvojí kvality, ...