V EU proběhla rozsáhlá kontrola e-shopů, ne všechny respektují práva spotřebitelů

Nakupování spotřebitelů na internetu se těší u spotřebitelů stále větší oblibě. To s sebou přináší pro spotřebitele také nutnost věnovat nákupům zvýšenou pozornost. Před samotným nákupem se vyplatí prostudovat si informace, které obchody poskytují, abyste znali svá práva a předešli pozdějším problémům.

To je jedním z hlavních závěrů rozsáhlé kontroly v zemích EU, které prováděly jednotlivé členské státy ve spolupráci s Evropskou komisí. Podobné kontroly (tzv. sweepy) jsou pravidelně organizovány ke zjištění, jak jsou v praxi aplikována práva spotřebitelů v EU.

Poslední hromadná kontrola byla zaměřena na kvalitu a úplnost informací, které jsou spotřebitelům poskytovány před samotným nákupem v on-line obchodech. Tento bod bývá často označován jako „předsmluvní informace“ a pravidla stanovuje evropská směrnice o právech spotřebitele.

Celkem bylo dozorovými orgány členských států prověřeno více než 700 webových stránek, jednalo se o zatím nejrozsáhlejší kontrolu. Mezi těmito stránkami se nacházelo rozsáhlé spektrum obchodníků od drobných podnikatelů až po velké e-shopy. Nesrovnalosti byly nalezeny u 63% kontrolovaných e-shopů, konkrétně:

- Chybějící, nesrozumitelné či nejasné informace v souvislosti s reklamací obchodní transakce a vrácení zboží – 63% webových stránek. (Webové stránky například neobsahovaly relevantní formulář pro reklamaci, přestože je to jejich zákonná povinnost, nebo přesně neinformovaly o době, kdy je možné vrácení zakoupeného zboží (14 dní).)

- Nekompletní nebo nejasné informace o prodejci – 37% webových stránek. (Na webových stránkách nebylo možné najít přesnou adresu či celé jméno prodejce.)

- 21% webových stránek selhalo v povinnosti přesně a jasně informovat spotřebitele o konečné ceně před potvrzením objednávky

- Nedostatečné nebo nejasné informace o výrobcích byly pozorovány u 18% webových stránek.

V průběhu října byly nesrovnalosti na stránkách obchodů opraveny ve 353 z 436 případů. Zbývajících 12% případů (83) zůstává stále v řešení příslušných dozorových orgánů.

 „Koordinované kontroly dozorových orgánů opakovaně ukazují, že v otázce vymáhání právních předpisů na ochranu spotřebitele je stále co zlepšovat. Společná koordinace dozorových orgánů se osvědčuje jako účinný nástroj při vymáhání pravidel.,“ Díky aktuálnímu sweepu došlo k odstranění nedostatků na většině kontrolovaných e-shopů, přesto bych spotřebitelům doporučila nakupovat pouze u prověřených obchodníků,“ říká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele Evropského parlamentu a hlavní zpravodajka Evropského parlamentu k návrhu nařízení o posílení přeshraniční spolupráce dozorových orgánů.

Datum: 7.11.2016

Podobné články:

Řidičům kamionů a autobusů se usnadní práce – systém placení mýta v EU se zjednoduší 14.2.2019

Poslanci Evropského parlamentu dnes schválili dohodu, která umožní zavedení Evropské služby elektronického mýtného (EETS). V praxi to znamená, že dopravcům, kteří jezdí do zemí Evropské unie, odpadne povinnost pořizovat několik zařízení pro platbu elektronického mýtného ...

Europoslankyně Sehnalová na hranicích ke kauze hovězího masa: informace z Polska měly přijít dřív, obrátila jsem se na Evropskou komisi 11.2.2019

...

K dnešnímu zasedání Zastupitelstva města Kroměříže 7.2.2019

Před chvílí skončilo Zastupitelstvo města Kroměříže. Je to zhruba rok, kdy jsme se poprvé v zastupitelstvu zabývali zdravotnictvím v kraji a hlavně tím, jaká péče se bude nebo nebude poskytovat podle plánů hejtmana Čunka v Kroměřížské nemocnici pacientům z nejen města, ale celého ...

Lidé s postižením nemůžou být občany druhé kategorie ani u voleb 5.2.2019

Často si stěžujeme na nízkou volební účast a nezájem lidí o volby. Existují přitom občané, kteří by k urnám přišli vyjádřit svůj názor rádi, ale z nejrůznějších důvodů to pro ně není možné - lidé se zdravotním postižením. ...

Nový ročník soutěže Spotřeba pro život: Reklamace zásilek jako studentská soutěžní disciplína 24.1.2019

Studenti se letos již po jedenácté utkají v tvorbě vzorového čísla spotřebitelského časopisu pro mládež v rámci soutěže Spotřeba pro život. Tento rok musí studenti prokázat svou „poštovní“ gramotnost při řešení nejrůznějších spotřebitelských problémů se zásilkami. Předvedou ...

Výbor TRAN projednával ukončení změny času a rumunské předsednictví představilo své priority 22.1.2019

O ukončení střídání letního a zimního času diskutovali poslanci ve Výboru Evropského parlamentu pro dopravu a cestovní ruch (TRAN). Poslanci také diskutovali s odborníky, kteří představili dopady změn času na dopravu, energetiku a zdraví lidí. Největší obavy plynou z toho, že ...

Jak to vidím já
Evropa dvojího metru nemá budoucnost

V posledních letech vyplouvají stále zřetelněji v Evropské unii na povrch rozpory, které se obracejí proti ní samotné. Ve Velké Británii protievropské nálady vedly k rozhodnutí jejich občanů z EU vystoupit. Tento krok výrazně zasáhne i Českou republiku a její občany. ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Mezinárodní konference ke vzdělávání mladých spotřebitelů 19. 11. v Poslanecké sněmovně PČR

19.11.2018 |

Spotřebitelské vzdělávání od nejútlejšího věku je jednou z důležitých podmínek k tomu, aby ve společnosti byli vzdělaní a informovaní spotřebitelé, kteří jsou poučení o svých právech a nebojí se jich využívat. To, jak informovanost ... pokračování

Naše videa
Olga Sehnalová k genderové problematice

26.3.2015 | Videomessage poslankyně Evropského parlamentu Olgy Sehnalové k veřejné debatě "Genderové kvóty: ano, či ne?"
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]