Spotřebitelé: nová pravidla pro mimosoudní řešení sporů v EU

Reklamace zboží či služeb by už neměla být pro zákazníky noční můrou. Evropský parlament dnes odhlasoval směrnici o alternativním řešení sporů (ADR) a nařízení o řešení spotřebitelských sporů na internetu (ODR). Výhody těchto nástrojů však v České republice doposud kalila jejich neznalost a nedostatečná právní úprava. Nová celoevropská pravidla mají přispět k častějšímu využívání mimosoudního vyrovnání mezi spotřebiteli a prodejci.

ADR je mimosoudní řízení, které umožňuje výhodnější vypořádání obou stran. Jeho hlavními přínosy jsou především nižší náklady, rychlost a neformálnost řízení. Vyřízení reklamace trvá v průměru dva měsíce oproti běžnému soudnímu líčení, které se může protáhnout i na více než rok. Soudní spor je navíc o poznání dražší a spotřebitelé často pod vidinou zdlouhavého a nákladného řízení rezignují na svá práva. Odhaduje se přitom, že přístup ke kvalitnímu systému ADR by spotřebitelům v EU ušetřil až 22,5 miliard eur ročně.

Poslankyně Evropského parlamentu a členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele, Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), k tomu dnes uvedla: „Nová pravidla rozhodně vítám. Systém mimosoudního řešení sporů v České republice doposud trpěl vážnými nedostatky, které bude potřeba řešit. Jeho správné nastavení je přitom posílením ochrany spotřebitelů a jejich práv a známkou kultivovaného podnikatelského prostředí.“

Poslankyně tak naráží zejména na nedostatečnou právní úpravu ADR v České republice. Problémem je i nedostatek povědomí. „Pilotní projekt ministerstva průmyslu a obchodu ohledně alternativního řešení sporů dopadl rozporuplně. Za necelé dva roky oslovil jen velmi malou část spotřebitelské i podnikatelské veřejnosti. Lidé o mimosoudním řešení nevědí, obchodníci jej často ignorují či dokonce zneužívají a dotčení spotřebitelé přijatým rozhodnutím nevěří. To je hodně neutěšený stav,“ konstatuje Olga Sehnalová.

„Směrnice i proto zavádí pravidla pro zajištění nezávislosti a transparentnosti. V praxi by již nemělo docházet k faktickému zneužívání tohoto institutu, zejména rozhodčích doložek, ze strany problematických podnikatelů. Teď bude na České republice, aby legislativu dobře uchopila a implementovala ve prospěch spotřebitelů,“ dodává poslankyně Sehnalová.

Novinkou je také vytvoření bezplatné platformy pro on-line řešení spotřebitelských sporů (ODR) při nakupování v jiných zemí EU. Ta zavádí elektronický formulář dostupný ve všech jazycích EU, prostřednictvím kterého bude možné podat na problematického obchodníka stížnost. V České republice je možné se v této souvislosti již nyní obrátit na Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci.

Směrnice o ADR má být členskými státy implementována do 18 měsíců, nařízení o ODR se použije ještě o půl roku později.

Datum: 12.3.2013

Podobné články:

Olga Sehnalová: Lepší přístup k produktům a službám pro osoby s postižením 13.3.2019

...

Olga Sehnalová: Potvrzeno. Zemědělci budou lépe chráněni proti nekalým praktikám 12.3.2019

...

Europoslankyně Sehnalová: auta v EU budou bezpečnější, ale nekomplikujme řidičům zbytečně život 21.2.2019

...

Legislativní zákaz dvojí kvality - schváleno! 22.1.2019

Schváleno! Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů právě přijal kompromisní návrh Olgy Sehnalové, který zakazuje dvojí kvalitu a požaduje JASNÉ označení výrobků. ...

Avizo: Autonomní vozidla se chystají vstoupit na evropské silnice 14.1.2019

Doprava nejen v Evropě se v posledních letech výrazně mění vlivem čím dál větší digitalizace a automatizace. V silniční dopravě je v posledních letech fenoménem vývoj autonomního řízení, které vozidlo ovládá s minimálním zásahem nebo úplně bez zásahu řidiče. Evropská unie se ...

Školáci jako spotřebitelé: Co děláme a co dělat můžeme? 16.11.2018

Odpovědi bude hledat konference ke vzdělávání mladých spotřebitelů 19. 11. v Poslanecké sněmovně PČR ...

Jak to vidím já
Hlavní problém okolo supernemocnice? Kdo ji zaplatí, ...

Pod pojmem systemizace pracovních míst si většina z nás asi nepředstaví nic konkrétního. Ve zdravotnictví jsou to zjednodušeně tabulky, které říkají, kolik zdravotníků, lékařů, zdravotních sester, ošetřovatelů a ostatního personálu v nemocnicích potřebujete, abyste zajistili provoz nemocnic. To znamená, abyste bez problémů zajistili nejen běžný provoz ve dne, ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Naše videa
Konference - Budoucí vývoj nákladních vozidel

5.12.2013 | Europoslankyně Olga Sehnalová, členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch, vystoupila ve čtvrtek 5. prosince na pozvání Evropské asociace automobilových výrobců (ACEA) spolu s komisařkou Connie Hedegaardovou mezi hlavními řečníky ...
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]