Spotřebitelé: nová pravidla pro mimosoudní řešení sporů v EU

Reklamace zboží či služeb by už neměla být pro zákazníky noční můrou. Evropský parlament dnes odhlasoval směrnici o alternativním řešení sporů (ADR) a nařízení o řešení spotřebitelských sporů na internetu (ODR). Výhody těchto nástrojů však v České republice doposud kalila jejich neznalost a nedostatečná právní úprava. Nová celoevropská pravidla mají přispět k častějšímu využívání mimosoudního vyrovnání mezi spotřebiteli a prodejci.

ADR je mimosoudní řízení, které umožňuje výhodnější vypořádání obou stran. Jeho hlavními přínosy jsou především nižší náklady, rychlost a neformálnost řízení. Vyřízení reklamace trvá v průměru dva měsíce oproti běžnému soudnímu líčení, které se může protáhnout i na více než rok. Soudní spor je navíc o poznání dražší a spotřebitelé často pod vidinou zdlouhavého a nákladného řízení rezignují na svá práva. Odhaduje se přitom, že přístup ke kvalitnímu systému ADR by spotřebitelům v EU ušetřil až 22,5 miliard eur ročně.

Poslankyně Evropského parlamentu a členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele, Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), k tomu dnes uvedla: „Nová pravidla rozhodně vítám. Systém mimosoudního řešení sporů v České republice doposud trpěl vážnými nedostatky, které bude potřeba řešit. Jeho správné nastavení je přitom posílením ochrany spotřebitelů a jejich práv a známkou kultivovaného podnikatelského prostředí.“

Poslankyně tak naráží zejména na nedostatečnou právní úpravu ADR v České republice. Problémem je i nedostatek povědomí. „Pilotní projekt ministerstva průmyslu a obchodu ohledně alternativního řešení sporů dopadl rozporuplně. Za necelé dva roky oslovil jen velmi malou část spotřebitelské i podnikatelské veřejnosti. Lidé o mimosoudním řešení nevědí, obchodníci jej často ignorují či dokonce zneužívají a dotčení spotřebitelé přijatým rozhodnutím nevěří. To je hodně neutěšený stav,“ konstatuje Olga Sehnalová.

„Směrnice i proto zavádí pravidla pro zajištění nezávislosti a transparentnosti. V praxi by již nemělo docházet k faktickému zneužívání tohoto institutu, zejména rozhodčích doložek, ze strany problematických podnikatelů. Teď bude na České republice, aby legislativu dobře uchopila a implementovala ve prospěch spotřebitelů,“ dodává poslankyně Sehnalová.

Novinkou je také vytvoření bezplatné platformy pro on-line řešení spotřebitelských sporů (ODR) při nakupování v jiných zemí EU. Ta zavádí elektronický formulář dostupný ve všech jazycích EU, prostřednictvím kterého bude možné podat na problematického obchodníka stížnost. V České republice je možné se v této souvislosti již nyní obrátit na Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci.

Směrnice o ADR má být členskými státy implementována do 18 měsíců, nařízení o ODR se použije ještě o půl roku později.

Datum: 12.3.2013

Podobné články:

Avizo: Autonomní vozidla se chystají vstoupit na evropské silnice 14.1.2019

Doprava nejen v Evropě se v posledních letech výrazně mění vlivem čím dál větší digitalizace a automatizace. V silniční dopravě je v posledních letech fenoménem vývoj autonomního řízení, které vozidlo ovládá s minimálním zásahem nebo úplně bez zásahu řidiče. Evropská unie se ...

Školáci jako spotřebitelé: Co děláme a co dělat můžeme? 16.11.2018

Odpovědi bude hledat konference ke vzdělávání mladých spotřebitelů 19. 11. v Poslanecké sněmovně PČR ...

Europoslanci chtějí lepší práva pro cestující vlakem, čeká se na členské státy 15.11.2018

Jak by měla vypadat nová pravidla pro cestování na železnici schválili právě poslanci a poslankyně Evropského parlamentu. Europoslanci odhlasovali mimo jiné změny tykající se podmínek odškodnění cestujících při zpoždění vlaku. Cestování vlakem by mělo být jednodušší i pro cestující ...

Avizo: Hlasování o právech cestujících v železniční dopravě 12.11.2018

Jedním z témat nadcházejícího plenárního zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku bude hlasování o právech cestujících v železniční dopravě. Mimo jiné tento návrh posiluje práva lidí se zdravotním postižením a usnadňuje jejich cestování. Díky novým pravidlům by měli mít ...

Železniční spojení Praha-Drážďany brzy spojí vysokorychlostní trať 7.11.2018

Německé spolkové ministerstvo dopravy včera zveřejnilo projekty, které plánuje do roku 2030 přednostně financovat jako tzv. projekty naléhavé potřeby. ...

Omezme množství plastů v mořích, vyzvali europoslanci 24.10.2018

Více než 70 % odpadů v mořích dnes tvoří vyhozené plastové výrobky na jedno použití, které jsou také hlavním zdrojem makroplastů v přírodě. Poslanci Evropského parlamentu proto dnes odhlasovali návrh nové právní úpravy, která by měla v EU od roku 2021 omezit jejich používání. ...

Jak to vidím já
Dvojí kvalita: teď se láme chleba

V úterý proběhne v Bruselu důležité hlasování, které rozhodne o tom, jestli bude moci být dvojí kvalita skutečně postavena mimo zákon a v jaké podobě to bude. Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů bude hlasovat o znění směrnice o nekalých obchodních praktikách. ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Mezinárodní konference ke vzdělávání mladých spotřebitelů 19. 11. v Poslanecké sněmovně PČR

19.11.2018 |

Spotřebitelské vzdělávání od nejútlejšího věku je jednou z důležitých podmínek k tomu, aby ve společnosti byli vzdělaní a informovaní spotřebitelé, kteří jsou poučení o svých právech a nebojí se jich využívat. To, jak informovanost ... pokračování

Naše videa
Na film Cigán se do Evropského parlamentu přišli podívat komisaři i velvyslanec

10.4.2013 | Záznam z promítán filmu Cigán v Evropském parlamentu
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]