(Praha, 1. července 2016) Při hledání dovolené na poslední chvíli by si především uživatelé internetu měli dát pozor, aby se neunáhlili a neobjednali si zájezd nebo ubytování, které by pak chtěli z jakéhokoli důvodu zrušit. U těchto služeb totiž neexistuje právo na odstoupení od smlouvy a především poskytovatelé z jiných zemí EU mohou požadovat vysoké storno poplatky. Ty mohou dosahovat až 100 %.
Lidé si někdy neuvědomují, že při surfování na internetových stránkách cestovních kanceláří či ubytovatelů stačí kliknout na políčko „objednat“ a pobyt je objednán závazně – bez nutnosti podepsat vytištěnou smlouvu. Následně se podivují, že po nich společnost požaduje storno poplatek někdy až ve výši 100 procent, když se rozhodnou pobyt z nějakého důvodu zrušit.
„Ne vždy je ale taková výše opodstatněná. Českým spotřebitelům pomáháme řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU a u storno poplatků jde o ubytovatele nebo cestovní kanceláře většinou z Německa a Rakouska. V některých případech se opíráme o tamní judikaturu a mimosoudně vymůžeme snížení poplatku,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR.
V jednom z případů se díky právní argumentaci partnerského centra v Německu podařilo snížit storno poplatek požadovaný tamní cestovní kanceláří ze 40 % na 20 %. Spotřebitel požadované storno ve výši 40 % zaplatil, ale nadále chtěl jednat o bezplatném zrušení své objednávky, protože podle něj měla společnost ještě dost času na to prodat zájezd někomu jinému. To společnost odmítala. „Němečtí kolegové ji ale přiměli, aby se zachovala v souladu s příslušnou německou judikaturou, podle které lze požadovat maximálně 20% z ceny zájezdu, pokud je zrušen více než 30 dní před jeho začátkem. Spotřebitel tak dostal zpět polovinu zaplacené částky, tedy kolem 4500 Kč,“ uvádí Ondřej Tichota.
V Rakousku je situace trochu jiná. Ačkoli se někdy objevují požadavky na velmi vysoké storno poplatky, mnozí ubytovatelé se dobrovolně řídí podmínkami vycházejícími z rakouské judikatury. Podle nich je zrušení pobytu v předstihu tří měsíců bezplatné, od tří do jednoho měsíce před plánovaným začátkem pobytu vyjde na 40 procent ceny. Lhůta kratší než měsíc, ale delší než týden, znamená 70% storno a zrušení pár dnů před pobytem přijde na 90 % ceny pobytu. „Při výběru ubytování Je tedy vhodné řídit se i obchodními podmínkami, které případné zrušení rezervace ošetřují,“ upozorňuje Ondřej Tichota.
Originál této zprávy a více informací o svých právech spotřebitelé najdou na www.evropskyspotrebitel.cz. Evropské spotřebitelské centrum poskytuje informace o právech spotřebitelů na jednotném trhu a bezplatně pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu. Jeho činnost financují Evropská komise a Česká obchodní inspekce, při níž centrum působí.
Datum: 1.7.2016
Zastupitelstvo Zlínského kraje se chystá na svém květnovém zasedání opakovat hlasování o výstavbě nové krajské supernemocnice v Malenovicích. Bude to už potřetí. Poprvé zastupitelé záměr neschválili, nečekané opakované hlasování v prosinci dopadlo nejtěsnějším výsledkem opačně. ...
Evropské dny, jejichž tradici začala v Kroměříži bývalá europoslankyně Olga Sehnalová pokračují. Předsednickou zemí EU je Finsko, kterému je věnován týden akcí, které mají Zemi tisíců jezer představit kroměřížskému publiku. O organizaci se tentokrát postarali členové ...
Dnes proběhla v Brně konference s názvem Deset let s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením, kterou uspořádal Úřad veřejné ochránkyně práv. K Úmluvě OSN se připojila Česká republika i Evropská unie. Jde o důležitý právní dokument, o který se opírají práva osob ...
Anketa Zlatý oříšek, která si všímá nadaných a šikovných děti bez ohledu na oblast, ve které vynikají, existuje řadu let, ale své krajské kolo ve Zlínském kraji, měla dnes poprve. Organizace se ujalo Středisko TyMy v Holešově a přehlídka dvanácti nominovaných do užšího ...
Když něco končí, současně něco začíná. V uplynulých deseti letech jsme v trochu jiné pozici dělali nejrůznější osvětové akce pro veřejnost, které si získaly mezi lidmi své dlouholeté příznivce. Ať už to byly spotřebitelské přednášky pro seniory, testování dvojí kvality, ...