Lobby zvítězila, emise budou vyšší

Vyšší emisní limity pro lehká užitková vozidla, než původně předpokládala Evropská komise, schválil 28. 10. 2010 Výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu (ENVI). Pravicoví poslanci tak vyhověli nátlaku lobby velkých automobilových výrobců. Ti požadovali limit až o desítky gramů vyšší.
"V podstatě jim ale nešlo o nic jiného, než aby si zachovali pokud možno co nejvyšší zisky," říká český poslanec Evropského parlamentu a člen výboru ENVI Pavel Poc (S&D), kterého rozhodnutí výboru silně zklamalo, stejně jako prosazená výše limitů v podobě 140 gramů CO2 na kilometr. Jak Socialisté, tak Zelení proto při jednání jednoznačně podporovali návrh Evropské komise, který měl snížit emise na úroveň 135 gramů CO2 na kilometr do roku 2020. V současné době totiž pro lehká užitková vozidla, na rozdíl od osobních nebo nákladních aut, žádné limity nejsou. Plán, který vidí ve snížení emisí z LCV důležitou součást celkové strategie snižování emisí CO2, a jenž zdůrazňuje výhody menší spotřeby pohonných hmot, má podporu výboru ENVI, Komise, frakce S&D, malých a středních výrobců LCV i zájmových skupin včetně Greenpeace. Naopak proti se postavili poslanci pravicových frakcí EPP, ECR a ALDE, kteří podpořili návrhy velkých výrobců automobilů. Z nich někteří, jako například Daimler, požadovali dokonce limity na úrovni 160 gramů CO2 na kilometr.
Zástupci automobilek mají přitom vždy stejné argumenty: nižší limity jsou nerealizovatelné a ohrozí celé automobilové odvětví. Kompromis, na kterém se dohodly levicové strany v parlamentu (S&D, GUE/NGL a GREENS/EFA), přitom měl širokou podporu nejen ve výboru ENVI, ale také v neziskových organizacích, v menších a středních firmách i mezi odborníky na dané téma. Na druhou stranu jediný, komu vyhovuje pravicový návrh, je právě automobilový průmysl. Poslanci S&D, GUE a GREENS se proto rozhodli v pětiminutové pauze před závěrečným hlasováním nevyjádřit podporu zpravodajovi EPP Martinu Callananovi a jeho návrhu zprávy o výkonnostních normách pro lehká užitková vozidla. To se projevilo při konečném hlasování ENVI - návrh zprávy jako celek podpořilo 31 europoslanců, 25 bylo proti a 2 se zdrželi hlasování. Pro návrh legislativního usnesení hlasovalo 32 europoslanců, 25 bylo proti a jeden se zdržel hlasování.

Datum: 28.9.2010

Podobné články:

Řidičům kamionů a autobusů se usnadní práce – systém placení mýta v EU se zjednoduší 14.2.2019

Poslanci Evropského parlamentu dnes schválili dohodu, která umožní zavedení Evropské služby elektronického mýtného (EETS). V praxi to znamená, že dopravcům, kteří jezdí do zemí Evropské unie, odpadne povinnost pořizovat několik zařízení pro platbu elektronického mýtného ...

Europoslankyně Sehnalová na hranicích ke kauze hovězího masa: informace z Polska měly přijít dřív, obrátila jsem se na Evropskou komisi 11.2.2019

...

K dnešnímu zasedání Zastupitelstva města Kroměříže 7.2.2019

Před chvílí skončilo Zastupitelstvo města Kroměříže. Je to zhruba rok, kdy jsme se poprvé v zastupitelstvu zabývali zdravotnictvím v kraji a hlavně tím, jaká péče se bude nebo nebude poskytovat podle plánů hejtmana Čunka v Kroměřížské nemocnici pacientům z nejen města, ale celého ...

Lidé s postižením nemůžou být občany druhé kategorie ani u voleb 5.2.2019

Často si stěžujeme na nízkou volební účast a nezájem lidí o volby. Existují přitom občané, kteří by k urnám přišli vyjádřit svůj názor rádi, ale z nejrůznějších důvodů to pro ně není možné - lidé se zdravotním postižením. ...

Nový ročník soutěže Spotřeba pro život: Reklamace zásilek jako studentská soutěžní disciplína 24.1.2019

Studenti se letos již po jedenácté utkají v tvorbě vzorového čísla spotřebitelského časopisu pro mládež v rámci soutěže Spotřeba pro život. Tento rok musí studenti prokázat svou „poštovní“ gramotnost při řešení nejrůznějších spotřebitelských problémů se zásilkami. Předvedou ...

Výbor TRAN projednával ukončení změny času a rumunské předsednictví představilo své priority 22.1.2019

O ukončení střídání letního a zimního času diskutovali poslanci ve Výboru Evropského parlamentu pro dopravu a cestovní ruch (TRAN). Poslanci také diskutovali s odborníky, kteří představili dopady změn času na dopravu, energetiku a zdraví lidí. Největší obavy plynou z toho, že ...

Jak to vidím já
Evropa dvojího metru nemá budoucnost

V posledních letech vyplouvají stále zřetelněji v Evropské unii na povrch rozpory, které se obracejí proti ní samotné. Ve Velké Británii protievropské nálady vedly k rozhodnutí jejich občanů z EU vystoupit. Tento krok výrazně zasáhne i Českou republiku a její občany. ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Mezinárodní konference ke vzdělávání mladých spotřebitelů 19. 11. v Poslanecké sněmovně PČR

19.11.2018 |

Spotřebitelské vzdělávání od nejútlejšího věku je jednou z důležitých podmínek k tomu, aby ve společnosti byli vzdělaní a informovaní spotřebitelé, kteří jsou poučení o svých právech a nebojí se jich využívat. To, jak informovanost ... pokračování

Naše videa
Irské dny Olgy Sehnalové

13.5.2013 | Připomeňme si Irské dny v Kroměříži z května 2013
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]