Jak vznikají euromýty aneb jak socialisté a komunisté chystají eurošikanu dopravců

Se zájmem jsem si přečetla komentář kolegy europoslance Oldřicha Vlasáka, současného místopředsedy Evropského parlamentu a náhradníka ve Výboru pro dopravu a cestovní ruch EP, který dramaticky oznamuje, že socialisté a komunisté v Evropském parlamentu připravují pro dopravce eurošikanu v podobě nařízení o silničních kontrolách užitkových vozidel. Než tedy začne tato poplašná zpráva z kategorie euromýtů žít vlastním životem, pokusím se z pozice zpravodajky této části Balíčku pravidel o technické způsobilosti vozidel zareagovat a vnést do celé záležitosti jasnější světlo a především konkrétní informace o připravované zprávě.
Nejprve něco o socialistech a komunistech. Výsledný text zmíněného nařízení o silničních kontrolách užitkových vozidel je dojednaným širokým kompromisem většiny parlamentních frakcí. V případě zprávy o silničních kontrolách užitkových vozidel hlasovalo 34 poslanců Výboru pro dopravu a cestovní ruch pro návrh a 5 poslanců proti návrhu. Návrh podpořili poslanci evropských lidovců, socialistů, liberálů, zelených a levice. Už jen pověstnou třešničkou na dortu je fakt, že na posledním zasedání Rady ministrů dopravy (za účasti ministra Stanjury z ODS) byl s návrhem vyjádřen obecný souhlas. Věru socialistická a komunistická eurošikana. Místopředseda Evropského parlamentu by se alespoň v tomto směru mohl držet skutečnosti.
S povrchní lehkostí se pan místopředseda Vlasák ve svém komentáři hrozí představy tzv. rizikového profilu dopravce. Ten znamená, po jeho uvedení do praxe (což bude s odstupem několika let, pravděpodobně v roce 2018), že dopravci, kteří svůj vozový park udržují v řádném technickém stavu, budou vybíráni k silničním kontrolám méně často, než ti, u kterých byly během periodických nebo namátkových silničních kontrol zjištěny jasně definované nedostatky. Rizikový profil není žádnou nevyzkoušenou novinkou. Funguje již řadu let například ve Velké Británii, kde se tímto způsobem vozidla k silničním kontrolám vybírají. Pokud by měl pan kolega zájem, je jistě možné podívat se na některé z míst prováděných technických kontrol přímo v terénu. Je to názorná a užitečná zkušenost. Další obava o počet prováděných kontrol je mimochodem rovněž zcela lichá, protože v kategorii nad 3,5t, o kterou zde jde, je v České republice požadovaných 5% splněno již v současné době. K žádnému navýšení počtu kontrol tedy nedojde. Odpověď na otázku, z jakých zdrojů čerpal pan místopředseda podklady pro své katastrofické scénáře, jsem z jeho kanceláře, bohužel, neobdržela. Podrobnosti návrhu zde nemohu popisovat do všech detailů. Návrh bude nyní konec konců ještě podroben vyjednávání mezi Evropským parlamentem a Radou. Přesto, stručné odpovědi na nejčastěji kladené dotazy jsme se pokusili shrnout ve článku pod odkazem níže. Poslední poznámka je trochu obecnějšího rázu. Mrzí mne, že obavy ze vzniku údajné eurošikany dopravců pan kolega Vlasák nevyjádřil ani na jednom z jednání Výboru pro dopravu a cestovní ruch, kde se návrh opakovaně projednával. Škoda, že nezavítal ani na veřejné slyšení tohoto výboru ke zmíněnému Balíčku o technické způsobilosti vozidel za účasti zástupců dopravců, kontrolních orgánů a dalších zástupců odborné veřejnosti. To by snad mohlo vysvětlit, jak se takový euromýtus kolegy Vlasáka zrodil.

Nejčastěji kladené dotazy a odpovědi ohledně výběru užitkových vozidel k silniční technické kontrole podle tzv. rizikového profilu naleznete zde: http://bit.ly/12N8qja

Text místopředsedy EP, Oldřicha Vlasáka, je zde: http://bit.ly/18LIKoc

Datum: 15.6.2013

Starší Názory a komentáře:

Mlha se rozpouští 18.12.2019

Dvacet tři zastupitelů, všichni lidovci, všichni tzv. starostové a nezávislí známí pod zkratkou STAN, všichni okamurovci, dva z ODS a jeden právě vylučovaný sociální demokrat schválili stavbu nové krajské nemocnice. Nevím, co za jejich rozhodnutím stálo. Někteří snad v dobré ...

Třicet let... 17.11.2019

Pro mne rok 1989 a léta, která následovala, symbolizuje Karel Kryl. Určitě nejsem sama. Chtěla jsem si nedávno koupit sborník jeho polistopadových textů s názvem Země lhostejnost. Nepodařilo se. K dostání nikde není. Ani u dobrých knihkupců, ani u konkurence, ani na internetu, ...

Další holub na střeše 11.11.2019

Shodou okolností v době, kdy je na stole nový návrh krajské koncepce zdravotnictví, který by si zasloužil velmi podrobnou odbornou i politickou diskuzi nejen několika vybraných jedinců, mezi kterými ale například nejsou zástupci České lékařské komory, spatřila světlo světa ...

Mé tři a více zkušeností s Českou televizí 30.10.2019

Média a jejich nezávislost jsou v poslední době hojně diskutované téma. Česká televize má v době trendu koncentrace mediální moci a jejího propojování s mocí ekonomickou a politickou držet prapor nezávislosti a nestrannosti a být v tomto směru určitou pojistkou. Velmi ...

Než se začne slibovat 18.10.2019

Za rok budou krajské volby a tak se po čase nadějeme opět zvýšené aktivity uchazečů o voličskou důvěru. Bude se projevovat objevením a překotným zájmem o tu či onu problematiku. Proč ne, to k volbám patří. Nakolik bude onen zájem pro lidi uvěřitelný, to už je věc souboje ...

Slyšení komisařů - žádné překvapení 9.10.2019

Hra politických frakcí a poměřování sil mezi Evropkým parlamentem, tedy jeho nejsilnějšími frakcemi, ve kterých mají hlavní slovo největší národní delegace a Radou, tedy členskými zeměmi, které nominují své komisaře, se odehrála v minulých dnech standardním a očekávatelným ...

Jak je na tom Česká republika s kvalitou potravin v porovnání s ostatními zeměmi EU? 22.8.2019

Jsem ráda, že téma kvality potravin ještě občas nějaká média zajímá. Zde je můj nedávný rozhovor pro Euroactiv a pro úplnost přidávám i původní otázky a mé odpovědi na ně. ...

Prohlášení ČLK 28.7.2019

Pro informaci, všem krajským zastupitelům ve Zlínském kraji jsme v uplynulých dnech zaslali toto společné prohlášení.

Moje videa
Dvojí kvalita výrobků na jednotném trhu

13.9.2018 | Pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, od první interpelace mé a několika dalších kolegů, kterou jsme reagovali na první signály o dvojí kvalitě, uplynulo dlouhých sedm let. Sedm let od odpovědi Evropské komise, že v ...
Stáhněte si

Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2019. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]