Jak vznikají euromýty aneb jak socialisté a komunisté chystají eurošikanu dopravců

Se zájmem jsem si přečetla komentář kolegy europoslance Oldřicha Vlasáka, současného místopředsedy Evropského parlamentu a náhradníka ve Výboru pro dopravu a cestovní ruch EP, který dramaticky oznamuje, že socialisté a komunisté v Evropském parlamentu připravují pro dopravce eurošikanu v podobě nařízení o silničních kontrolách užitkových vozidel. Než tedy začne tato poplašná zpráva z kategorie euromýtů žít vlastním životem, pokusím se z pozice zpravodajky této části Balíčku pravidel o technické způsobilosti vozidel zareagovat a vnést do celé záležitosti jasnější světlo a především konkrétní informace o připravované zprávě.
Nejprve něco o socialistech a komunistech. Výsledný text zmíněného nařízení o silničních kontrolách užitkových vozidel je dojednaným širokým kompromisem většiny parlamentních frakcí. V případě zprávy o silničních kontrolách užitkových vozidel hlasovalo 34 poslanců Výboru pro dopravu a cestovní ruch pro návrh a 5 poslanců proti návrhu. Návrh podpořili poslanci evropských lidovců, socialistů, liberálů, zelených a levice. Už jen pověstnou třešničkou na dortu je fakt, že na posledním zasedání Rady ministrů dopravy (za účasti ministra Stanjury z ODS) byl s návrhem vyjádřen obecný souhlas. Věru socialistická a komunistická eurošikana. Místopředseda Evropského parlamentu by se alespoň v tomto směru mohl držet skutečnosti.
S povrchní lehkostí se pan místopředseda Vlasák ve svém komentáři hrozí představy tzv. rizikového profilu dopravce. Ten znamená, po jeho uvedení do praxe (což bude s odstupem několika let, pravděpodobně v roce 2018), že dopravci, kteří svůj vozový park udržují v řádném technickém stavu, budou vybíráni k silničním kontrolám méně často, než ti, u kterých byly během periodických nebo namátkových silničních kontrol zjištěny jasně definované nedostatky. Rizikový profil není žádnou nevyzkoušenou novinkou. Funguje již řadu let například ve Velké Británii, kde se tímto způsobem vozidla k silničním kontrolám vybírají. Pokud by měl pan kolega zájem, je jistě možné podívat se na některé z míst prováděných technických kontrol přímo v terénu. Je to názorná a užitečná zkušenost. Další obava o počet prováděných kontrol je mimochodem rovněž zcela lichá, protože v kategorii nad 3,5t, o kterou zde jde, je v České republice požadovaných 5% splněno již v současné době. K žádnému navýšení počtu kontrol tedy nedojde. Odpověď na otázku, z jakých zdrojů čerpal pan místopředseda podklady pro své katastrofické scénáře, jsem z jeho kanceláře, bohužel, neobdržela. Podrobnosti návrhu zde nemohu popisovat do všech detailů. Návrh bude nyní konec konců ještě podroben vyjednávání mezi Evropským parlamentem a Radou. Přesto, stručné odpovědi na nejčastěji kladené dotazy jsme se pokusili shrnout ve článku pod odkazem níže. Poslední poznámka je trochu obecnějšího rázu. Mrzí mne, že obavy ze vzniku údajné eurošikany dopravců pan kolega Vlasák nevyjádřil ani na jednom z jednání Výboru pro dopravu a cestovní ruch, kde se návrh opakovaně projednával. Škoda, že nezavítal ani na veřejné slyšení tohoto výboru ke zmíněnému Balíčku o technické způsobilosti vozidel za účasti zástupců dopravců, kontrolních orgánů a dalších zástupců odborné veřejnosti. To by snad mohlo vysvětlit, jak se takový euromýtus kolegy Vlasáka zrodil.

Nejčastěji kladené dotazy a odpovědi ohledně výběru užitkových vozidel k silniční technické kontrole podle tzv. rizikového profilu naleznete zde: http://bit.ly/12N8qja

Text místopředsedy EP, Oldřicha Vlasáka, je zde: http://bit.ly/18LIKoc

Datum: 15.6.2013

Starší Názory a komentáře:

Nekalé obchodní, pardon politické praktiky 26.3.2019

Nedávno se premiér Babiš obrátil na čtenáře MfD se zvoláním, že spotřebitel musí být na prvním místě. Vyjmenovává v něm řadu opatření, která v nedávné době zlepšila postavení spotřebitelů. Není proto divu, že běžný čtenář článek vnímá jako přehled úspěchů hnutí ...

Hlavní problém okolo supernemocnice? Kdo ji zaplatí, kdo v ní bude pracovat a co se bude dít dál... 21.3.2019

Pod pojmem systemizace pracovních míst si většina z nás asi nepředstaví nic konkrétního. Ve zdravotnictví jsou to zjednodušeně tabulky, které říkají, kolik zdravotníků, lékařů, zdravotních sester, ošetřovatelů a ostatního personálu v nemocnicích potřebujete, abyste zajistili ...

Státu je to jedno 9.3.2019

Včera jsem měla příležitost se osobně setkat s ministrem zdravotnictví Adamem Vojtěchem a položit mu jednoduchou otázku. Tedy vlastně dvě nebo tři. ...

Členské státy chtějí dvojí kvalitu zakázat jen na oko, ke skutečnému zákazu chybí vůle 4.3.2019

Úprava směrnice o nekalých obchodních praktikách, která má směrnici rozšířit o zákaz dvojí kvality výrobků, prošla do další fáze. V pátek schválili představitelé zemí EU text, o kterém teď budou vyjednávat s Evropským parlamentem. Za plus můžeme považovat vůbec to, že ...

Cukrárna aneb o tom, jak se nic rušit nebude 3.3.2019

Jde o hysterii! Nikdo nic zavírat nechce! To jsou obvyklé odpovědi hejtmana a spol. na otázky spojené s dalším osudem zfúzovaných okresních nemocnic po té, co se vybuduje supernemocnice v Malenovicích, která má poskytovat nepřetržitou akutní péči. Ty kupecké počty jsou jednoduché. ...

Evropa dvojího metru nemá budoucnost 6.2.2019

V posledních letech vyplouvají stále zřetelněji v Evropské unii na povrch rozpory, které se obracejí proti ní samotné. Ve Velké Británii protievropské nálady vedly k rozhodnutí jejich občanů z EU vystoupit. Tento krok výrazně zasáhne i Českou republiku a její občany. ...

Prohrát se může, ale bojovat se musí 4.2.2019

Jak jsem slíbila, dnes jsem se zúčastnila zasedání krajského zastupitelstva Zlínského kraje. Bylo skvělé, že účast lidí, hlavně zdravotních sester, byla taková, že se nevešly do jednacího sálu. Ve svém volnu, po nočních službách, přijelo svou nespokojenost vyjádřit více než ...

Zdravotnictví ve Zlínském kraji: Co se dá dělat? 1.2.2019

Bitva o zdravotnictví ve Zlínském kraji hodně zajímá veřejnost a lidé se mě ptají, jestli a co mohou udělat. Na jaře aspoň podepisovali petici, co se dá ještě dělat teď? Odpověď je, nebát se veřejně vyjádřit svůj názor a oslovit krajské zastupitele, které jste si zvolili. ...

Jak to vidím já
Nekalé obchodní, pardon politické praktiky

Nedávno se premiér Babiš obrátil na čtenáře MfD se zvoláním, že spotřebitel musí být na prvním místě. Vyjmenovává v něm řadu opatření, která v nedávné době zlepšila postavení spotřebitelů. Není proto divu, že běžný čtenář článek vnímá jako přehled úspěchů hnutí ANO. Má to však jeden háček. Příklady, které pan premiér uvádí, jsou v drtivé většině ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Tisková zpráva Olgy Sehnalové: Zákaz dvojí kvality výrobků vracím k hlasování

10.4.2019 |

Europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD) dostála svému slibu a snaží se o přepracování textu směrnice o nekalých obchodních praktikách. Dnes předala dostatečné množství podpisů pod pozměňovací návrh, který má vrátit do textu ... pokračování

Naše videa
Litevské dny Olgy Sehnalové

11.11.2013 | Jaké byly Litevské dny? Podívejte se na naše video z průběhu akce
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]