ESC: Při zrušení letu může mít cestující právo až na 600 eur

Na 30 velkých letištích Evropy se dnes cestující mohou dovědět mimo jiné to, jaké povinnosti vůči nim má letecká společnost při zpoždění či zrušení letu nebo jak vysoké finanční odškodnění lze žádat za poškozené zavazadlo. Při kampani nazvané Den práv cestujících v letecké dopravě o tom pasažéry informují pracovníci sítě Evropských spotřebitelských center, a to i na pražské Ruzyni. Dalšími místy jsou také letiště v Paříži, Římě, Vídni či Varšavě.

Když je let významně zpožděn nebo zrušen, cestující má právo na bezplatnou péči, tedy na občerstvení v rozsahu úměrném čekací době, případně i na ubytování na jednu či více nocí. Tuto péči zajišťuje operující letecký dopravce, případně cestovní kancelář,“ říká Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR, které dnešní informační kampaň v odletové hale Terminálu 2 letiště v Praze-Ruzyni připravilo spolu s Evropskou komisí a Úřadem pro civilní letectví.

Je důležité zdůraznit, že dopravce musí poskytnout výše uvedenou bezplatnou péči i v případě, kdy zpoždění či zrušení letu způsobí počasí, stávka či jiný zásah tzv. vyšší moci. „Pokud péči z jakéhokoli důvodu neposkytne, může se cestující následně domáhat proplacení skutečně vynaložených nutných nákladů, nejlépe s účtenkami v ruce,“ podotýká Tomáš Večl.

Pokud zrušení či zpoždění letu nebylo způsobeno zásahem tzv. vyšší moci, může mít cestující také právo na náhradu škody ve výši 250 až 600 eur (v závislosti na délce letu a nabídnutém náhradním spojení). Právo na finanční odškodnění má také ten, komu dopravce neumožní nástup na palubu z důvodu překročení kapacity letadla.

Cestující má rovněž právo na náhradu škody, pokud při přepravě dojde k poškození, ztrátě nebo zpoždění zavazadla. V takovém případě může u dopravce požadovat až zhruba 35 000 Kč. „Když se zavazadlo zpozdí a člověk si potřebuje na dovolené zakoupit základní věci jako například hygienické potřeby, doporučujeme, aby si cestující od těchto věcí uchovali účtenky, které pak použijí k prokázání skutečné výše škody,“ vysvětluje Tomáš Večl.

Rozsáhlá informační akce nazvaná Den práv cestujících v letecké dopravě se konala poprvé loni. Pracovníci sítě ESC při ní vedle praktických informací o právech cestujících nabízejí také brožurky s informacemi o právech spotřebitelů při pronájmu vozů v zahraničí nebo o způsobu reklamace zboží zakoupeného v jiných zemích Evropské unie.

Pokud mají cestující problémy s uplatňováním svých práv u leteckých společností z jiných zemí EU, mohou jim bezplatně pomoci pobočky sítě Evropských spotřebitelských center.

Další informace o právech cestujících lze najít na webu Evropského spotřebitelského centra ČR působícího při České obchodní inspekci www.evropskyspotrebitel.cz, Evropské komise http://ec.europa.eu/passenger-rights a Úřadu pro civilní letectví www.ucl.cz.

Zdroj: Evropské spotřebitelské centrum

Datum: 4.7.2012

Podobné články:

Evropští poslanci odhlasovali změny v silniční nákladní dopravě 10.4.2019

Zlepšení podmínek pro řidiče a úpravu pravidel pro silniční nákladní dopravce minulý týden odhlasovali poslanci a poslankyně Evropského parlamentu na svém plenárním zasedání. Po téměř dvou letech debat o tzv. balíčku mobility se podařilo najít v Evropském parlamentu většinu, ...

K jednání Zastupitelstva Zlínského kraje 7.4.2019

Zastupitelé Zlínského kraje budou zítra rozhodovat o tom, jakým směrem se bude ubírat krajské zdravotnictví a krajský rozpočet na mnoho dalších let. Na otevřený dopis, který jsme odeslali krajským zastupitelům minulý týden, reagovala skupina primářů vybraných vedením kraje ...

Dvojí kvalita potravin – vyjádření Olgy Sehnalové k aktuálnímu vývoji 4.4.2019

 "Můj boj za kvalitní potraviny zdaleka ještě nekončí," prohlásila včera na tiskové konferenci česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která téma do Bruselu přinesla a svojí prací jej z nechténného dotáhla až do jeho zákonné úpravy. Ta se nyní dostala do fáze finálního ...

Otevřený dopis zastupitelům Zlínského kraje 3.4.2019

Toto je otevřený dopis, který jsme dnes zaslali všem zastupitelům Zlínského kraje. Shrnuje naše argumenty.

Jak jsem přesvědčovala kolegy v Evropském parlamentu, aby naslouchali českým spotřebitelům? 20.3.2019

Návštěvnická skupina v Bruselu 20.3.2019

Zástupci českých odborů, živnostníci a řemeslníci z Kroměřížska, ale i další hosté mě včera navštívili v Evropském parlamentu v Bruselu, kam jsem je pozvala. Mluvili jsme spolu o tom, jak Parlament i další instituce EU fungují, ale probrali jsme i všechno ostatní, co je ohledně ...

Jak to vidím já
Nekalé obchodní, pardon politické praktiky

Nedávno se premiér Babiš obrátil na čtenáře MfD se zvoláním, že spotřebitel musí být na prvním místě. Vyjmenovává v něm řadu opatření, která v nedávné době zlepšila postavení spotřebitelů. Není proto divu, že běžný čtenář článek vnímá jako přehled úspěchů hnutí ANO. Má to však jeden háček. Příklady, které pan premiér uvádí, jsou v drtivé většině ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Tisková zpráva Olgy Sehnalové: Zákaz dvojí kvality výrobků vracím k hlasování

10.4.2019 |

Europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD) dostála svému slibu a snaží se o přepracování textu směrnice o nekalých obchodních praktikách. Dnes předala dostatečné množství podpisů pod pozměňovací návrh, který má vrátit do textu ... pokračování

Naše videa
TK - Balíček technické způsobilosti vozidel

2.7.2013 | Záznam vystoupení Olgy Sehnalové na tiskové konferenci - Balíček technické způsobilosti vozidel
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]