Bodové systémy zachraňují životy na silnicích napříč Evropou

Sedm bodů za řízení pod vlivem alkoholu, čtyři body za nedání přednosti v jízdě. Každý řidič v České republice takto za dopravní přestupky sbírá trestné body už od roku 2006. Když dosáhne dvanácti bodů, o řidičský průkaz na jeden rok přijde. Obdobný systém má v nějaké podobě zavedeno i dvacet dalších členů Evropské unie. Výzkumný projekt BESTPOINT, který se bodovým systémům věnuje, představil 6. září na konferenci v Bruselu doporučení, jak body využívat co nejefektivněji. Výsledkem jejich práce by v budoucnu měl být i jednotný bodový systém pro celou Unii.

Bodové systémy fungují hlavně pro všeobecnou prevenci.Hrozba nahromadění bodů a ztráty řidičského průkazu dokáže od porušování pravidel úspěšně odradit. Naším cílem není zabavovat řidičské průkazy a zastrašovat řidiče, ale vzdělávat je a vychovávat,“ uvedl Charles Goldenbeld z nizozemského Institutu pro výzkum bezpečnosti silničního provozu. Ve všech zemích nehodovost krátce po zavedení takového systému prudce klesla. Pro úspěšné dlouhodobé fungování systému je pak nutný důsledný policejní dohled nad dodržováním pravidel stejně jako pravidelné informační kampaně a komunikace s veřejností. „Podstatou systému je trestat recidivisty přísněji než řidiče, kteří přestupek spáchají jen příležitostně. V porovnání s pokutami je navíc tento systém férovější, všichni řidiči mají stejný počet bodů a jsou si rovni bez ohledu na to, z jaké jsou společenské vrstvy,“ zdůraznil jeden z autorů příručky, Klaus Machata z Rakouského výboru pro bezpečnost silničního provozu.

Cílem Evropské unie je do roku 2020 snížit o polovinu počet úmrtí na silnicích. Jednotný společný bodový systém na úrovni celé Unie, k jehož dosažení představil projekt BESTPOINT konkrétní kroky, by k tomu měl výrazně přispět. Díky databázi přestupků na celoevropské úrovni by byli řidiči nuceni pečlivěji dodržovat dopravní pravidla i za hranicemi vlastní země. K tomu je nejprve potřeba sjednotit systémy jednotlivých států, každá země totiž zatím používá zcela jiná hodnocení a pravidla. Podklady a inspiraci mohou čerpat právě z nové příručky. „Při zavádění bodového systému jsme některé podrobnosti v české vládě nemohli prosadit. Teď se ale můžeme opřít o jednotnou evropskou zprávu odborníků a díky ní náš systém dál zlepšovat,.“ ocenil Josef Mikulík z Centra dopravního výzkumu.

Podrobnosti o projektu BESTPOINT i vydanou příručku naleznete na www.bestpoint-project.eu.

Datum: 9.9.2012

Podobné články:

Řidičům kamionů a autobusů se usnadní práce – systém placení mýta v EU se zjednoduší 14.2.2019

Poslanci Evropského parlamentu dnes schválili dohodu, která umožní zavedení Evropské služby elektronického mýtného (EETS). V praxi to znamená, že dopravcům, kteří jezdí do zemí Evropské unie, odpadne povinnost pořizovat několik zařízení pro platbu elektronického mýtného ...

Europoslankyně Sehnalová na hranicích ke kauze hovězího masa: informace z Polska měly přijít dřív, obrátila jsem se na Evropskou komisi 11.2.2019

...

K dnešnímu zasedání Zastupitelstva města Kroměříže 7.2.2019

Před chvílí skončilo Zastupitelstvo města Kroměříže. Je to zhruba rok, kdy jsme se poprvé v zastupitelstvu zabývali zdravotnictvím v kraji a hlavně tím, jaká péče se bude nebo nebude poskytovat podle plánů hejtmana Čunka v Kroměřížské nemocnici pacientům z nejen města, ale celého ...

Lidé s postižením nemůžou být občany druhé kategorie ani u voleb 5.2.2019

Často si stěžujeme na nízkou volební účast a nezájem lidí o volby. Existují přitom občané, kteří by k urnám přišli vyjádřit svůj názor rádi, ale z nejrůznějších důvodů to pro ně není možné - lidé se zdravotním postižením. ...

Nový ročník soutěže Spotřeba pro život: Reklamace zásilek jako studentská soutěžní disciplína 24.1.2019

Studenti se letos již po jedenácté utkají v tvorbě vzorového čísla spotřebitelského časopisu pro mládež v rámci soutěže Spotřeba pro život. Tento rok musí studenti prokázat svou „poštovní“ gramotnost při řešení nejrůznějších spotřebitelských problémů se zásilkami. Předvedou ...

Výbor TRAN projednával ukončení změny času a rumunské předsednictví představilo své priority 22.1.2019

O ukončení střídání letního a zimního času diskutovali poslanci ve Výboru Evropského parlamentu pro dopravu a cestovní ruch (TRAN). Poslanci také diskutovali s odborníky, kteří představili dopady změn času na dopravu, energetiku a zdraví lidí. Největší obavy plynou z toho, že ...

Jak to vidím já
Evropa dvojího metru nemá budoucnost

V posledních letech vyplouvají stále zřetelněji v Evropské unii na povrch rozpory, které se obracejí proti ní samotné. Ve Velké Británii protievropské nálady vedly k rozhodnutí jejich občanů z EU vystoupit. Tento krok výrazně zasáhne i Českou republiku a její občany. ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Evropská karta lidí s postižením je realitou již v osmi státech, její přínosy zhodnotila konference v Evropském parlamentu

28.11.2018 |

Pokud máte nějakou formu postižení, Vaše průkazka osoby se zdravotním postižením Vám umožní využít například slevu na jízdné nebo levnější vstupenku na zámek. Co se ale stane, pokud chcete cestovat do jiného státu Evropské ... pokračování

Naše videa
Vystoupení v OSN

12.4.2018 | Pane prezidente, Vážení delegáti, svým projevem bych chtěla navázat jménem České republiky na prohlášení, které vydala Evropská unie dnes ráno. Bezpečnost silničního provozu je celosvětově významné společenské téma, které ...
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]