Alternativní paliva by měla být pro evropské řidiče lépe dostupná

Před několika lety bylo nepředstavitelné, že by v Evropě jezdila vozidla na něco jiného, než na benzín, nebo naftu. Koneckonců i dnes ropné produkty tvoří více než 90% podíl energie v dopravě. Přesto se smýšlení zainteresovaných aktérů rychle mění a elektromobily či vozy na CNG a vodík již zdaleka nepatří do říše sci-fi filmů. Jejich plnému rozvoji a zpřístupnění pro běžné spotřebitele však stále brání řada překážek. Těmi se včera zabývali poslanci Výboru pro dopravu a cestovní ruch, kteří projednávali návrh směrnice o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva.

Směrnice je součástí iniciativy s názvem „Čisté zdroje pro dopravu“. Jejím hlavním cílem je podpořit využívání alternativních paliv, přispět k omezení závislosti EU na fosilních palivech a snížit produkci skleníkových plynů. Až 84 % ropy se totiž do Evropy dováží, přičemž výdaje za ropné produkty v roce 2011 vzrostly až na 1 miliardu EUR denně, což má negativní dopad na obchodní bilanci. Alternativní paliva přitom nejsou příliš rozšířená. Asi 9 milionů vozidel jezdí na LPG, 1 milion na CNG (stlačený zemní plyn) a pouhých 500 automobilů využívá vodíkový pohon.

Za největší překážku v procesu zavádění alternativních paliv je považována chybějící infrastruktura čerpacích a dobíjecích stanic a absence společných technických standardů v rámci EU. Zatímco benzín a naftu řidiči natankují takřka na každém rohu, síť LPG stanic v EU stále není rovnoměrná, CNG lidé načerpají po celé Evropě jen asi u 3 000 výdejních míst a vodík na pouhých 120 stanicích.

„Důvodů, proč rozvoj dopravy na alternativní pohon probíhá pomalu, je celá řada. Samozřejmě jde o problém málo rozvinuté infrastruktury, která nicméně musí odrážet místní podmínky, ale důležitá je nepochybně i komunikační strategie směrem k potenciálním zákazníkům,“ uvedla včera europoslankyně Olga Sehnalová, která je členkou Výboru pro dopravu a cestovní ruch. Poslankyně dále považuje za důležité zaměřit se na další překážky, kterými jsou nesrovnatelně vyšší nákupní ceny zejm. elektrických vozidel, jejich přetrvávající omezení a vývoj v oblasti technologie baterií.

Většina členských států EU dosud nemá žádnou strategii z hlediska rozvoje infrastruktury pro alternativní paliva, natož pak dostatečný počet dobíjecích a čerpacích stanic pro tento typ vozidel. Návrh proto zavádí požadavek na jejich vybudování do roku 2020. Hlavním cílem je, aby vozidla na tyto pohony mohla pohodlně jezdit po celé Unii. „V případě ČR by se mělo jednat například o 129 tisíc stanic pro elektromobily, z toho 13 tisíc veřejně dostupných. Obávám se nicméně, že zejména v počtu veřejných stanic je těžké toto číslo předpovídat, protože neznáme přesně návyky budoucích uživatelů,“ uvedla europoslankyně k plánům Evropské komise.

Počet veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v České republice narůstá. Například skupina ČEZ díky projektu Elektromobilita ČEZ instalovala napříč Českou republikou již 35 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily a další budou v následujících týdnech přibývat.

V případě stanic na CNG Komise navrhuje minimální hustotu 150 km od sebe. U nás jezdí v současné době na CNG již 5 500 vozidel. Spotřeba stlačeného zemního plynu navíc meziročně vzrostla o čtvrtinu. Za poslední rok také přibylo 39 CNG autobusů, kterých dnes v České republice jezdí 401. V provozu je okolo 50 veřejných plnicích stanic, průměrně tak vycházejí tři na každý kraj.

Velké debaty se očekávají okolo konektoru pro dobíjení elektromobilů, který chce Komise sjednotit. „Jsem přesvědčena, že musíme zabránit diskriminaci uživatelů elektrických vozidel v otázce jednotné zásuvky typu 2. Proto navrhuji, aby řidiči, kteří již mají, nebo si do doby vstupu této směrnice v platnost pořídí elektrické vozidlo s odlišnými normami pro dobíjení, měli možnost používat svá elektrická vozidla po celou dobu jejich průměrné životnosti, tedy do konce roku 2027,“ uvedla Sehnalová.

O finálním návrhu směrnice budou europoslanci ve Výboru pro dopravu a cestovní ruch hlasovat 26. listopadu 2013, na plénu pak v první polovině příštího roku.

Datum: 5.11.2013

Podobné články:

Ceny volání v EU se sníží - europoslanci přijali nový telekomunikační kodex 14.11.2018

Evropský parlament dnes schválil novou podobu tzv. telekomunikačního kodexu. Díky němu se od 15. května příštího roku sníží ceny za volání v rámci EU. Cena za volání z Česka do jiné země Unie tak nepřekročí 6 korun za minutu (0,19 eur/min), SMS bude stát maximálně 1,50 Kč (0,06 ...

Rakouské dny zakončil rytmus tance Schuhplattler 19.10.2018

Poslední večer kroměřížských Evropských dnů je už tradičně věnovaný folklóru dané země - dnes večer tedy Dům kultury rozezněly energické tóny rakouského tance Schuhplattler. ...

Třetí den Rakouských dnů patřil cestovatelskému odpoledni 18.10.2018

Evropské dny věnované Rakousku dnes svým programem představily Rakousko jako turistickou destinaci. Nejprve jeden z dílů pořadu Cestománie provedl návštěvníky po jedné ze spolkových zemí, kterou je Tyrolsko a také po stopách Karla Havlíčka Borovského. Poté o svých letitých zkušenostech ...

100 let od rozpadu Rakouska-Uherska připomněly i Rakouské dny 18.10.2018

Výročí vzniku samostatného Československa se dnes dotkl i program Rakouských dnů. Ředitel Ústavu českých dějin FF UK prof. PhDr. Ivan Šedivý, CSc. přijal pozvání do Kroměříže, aby pohovořil o tom, jaké byly širší souvislosti rozpadu rakousko-uherské monarchie. ...

Úterní Rakouské dny nabídly program na celé odpoledne - dětem, milovníkům literatury i filmu 16.10.2018

Druhý den Rakouských dnů v Kroměříži přinesl hned tři události spojené s Rakouskem - program pro děti, besedu o spisovatelce Marii von Ebner-Eschenbachové a promítání filmu Toni Erdmann. ...

Zahájení Rakouských dnů v Kroměříži si nenechal ujít rekordní počet diváků 15.10.2018

Rakouské písně, výstavy, beseda o životě Čechů ve Vídni, ale i mnoho dalšího čekalo na návštěvníky dnešního slavnostního zahájení Rakouských dnů v Kroměříži, které pořádá poslankyně Evropského parlamentu Olga Sehnalová.  ...

Jak to vidím já
Otevřený dopis zastupitelům Zlínského kraje

V pondělí 5.listopadu zasedá ve Zlíně Zastupitelstvo Zlínského kraje. Zaslali jsme všem zastupitelům tento otevřený dopis: ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
„Musíme ukázat, že v Evropské unii nejsou výrobky ani občané druhé kategorie:“ Evropský parlament schválil zprávu Olgy Sehnalové ke dvojí kvalitě

13.9.2018 |

(Štrasburk, 13. září 2018) Evropský parlament na dnešním plenárním zasedání ve Štrasburku přijal velkou většinou usnesení k dvojí kvalitě výrobků, které připravila česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). Europoslanci prostřednictvím ... pokračování

Naše videa
TK - Balíček technické způsobilosti vozidel

2.7.2013 | Záznam vystoupení Olgy Sehnalové na tiskové konferenci - Balíček technické způsobilosti vozidel
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]